Коли конкуренція на ринку висока, а фінансові можливості обмежені, на допомогу малим та середнім підприємцям приходить франчайзинг. Тим паче є з чого обрати: в Україні вже понад 500 франшиз. Редакція AIN.Business розповідає, як працює бізнес по франшизі, які переваги й недоліки він має.
Що треба знати про франчайзинг
Франчайзинг – це форма співпраці, коли один підприємець дозволяє іншому вести бізнес від імені власного бренду. Франчайзер ділиться відомою торговою маркою, а франчайзі її «орендує». Обидва можуть бути як фізичними, так і юридичними особами.
Франчайзі платить паушальний внесок (одноразовий вступний платіж) і періодичне роялті (комісію у фіксованій сумі або відсотком від продажів). Натомість франчайзер дозволяє використовувати свою франшизу – відоме ім’я, бізнес-модель, ноу-хау. Він допомагає франчайзі інструкціями, технологіями, базою контрагентів, необхідним обладнанням, маркетингом тощо.
Підприємці співпрацюють на основі договору франчайзингу. Щоправда, в українському законодавстві він називається договором комерційної концесії. Йому присвячено кілька статей Цивільного й Господарського кодексу. У документі прописують умови співпраці, термін дії, права та обов’язки сторін.
Як відкрити бізнес по франшизі
Спершу треба визначити, що вам лежить до душі і чи є попит у вашому регіоні на такі товари та послуги. Далі – обрати франчайзера. Зробіть невелике дослідження про бренд, під яким хочете працювати: проаналізуйте репутацію, фінансові показники, досвід на ринку, кількість виданих франшиз. Можна розпитати інших франчайзі, які вже співпрацюють із компанією і знають підводні камені.
Переглядати франшизи зручно в онлайн-каталогах на сайтах посередників або консалтингових агентств. Там одразу зазначають розмір необхідних інвестицій, паушального внеску, роялті та приблизний термін виходу на самоокупність.
Перш ніж зв’язуватися з франчайзерами напряму, оцініть свої можливості, порахуйте бюджет, складіть бізнес-план, перевірте вимоги до франчайзі.
Ключовий етап – переговори з власником франшизи та укладання договору. Слід детально розпитати про пакет підтримки від франчайзера, форму контролю над роботою підприємства, загальний вектор руху компанії на майбутнє. Дізнайтеся, як франчайзер розвиває власні точки. Якщо він тільки продає франшизи, імовірно, бізнес не ефективний або власник просто хоче на вас заробити. Уважно вивчайте умови договору:
- Термін і територія: яку локацію ви покриваєте; як довго будете співпрацювати.
- Спосіб комунікації: у якому форматі ви отримаєте бізнес-бук, технологічні карти, робочі інструкції та інші нормативні документи; як будете обмінюватися звітною документацією.
- Обов’язки сторін: вибір постачальників, ціноутворення, маркетинг, навчання співробітників – хто за що відповідає.
- Порядок розірвання договору: хто й коли може анулювати угоду; чи треба платити за це штрафні санкції.
Якщо в чомусь сумніваєтеся, краще проконсультуватися з юристом.
Після укладання договору можна відкривати точку й гордо називатися бізнесменом. А втім, франчайзинг – це не про купівлю-продаж «рецепту успіху», а про тривалу співпрацю з обопільною вигодою. На цьому етапі вона тільки починається.
Чому франчайзинг – це вигідно
Франчайзер виходить на нові ринки та масштабує бренд, а франчайзі отримує готове рішення замість старту «з нуля».
Плюс у тому, що франчайзинг економить час. Людині не треба вигадувати велосипед і набивати власні гулі. Франчайзери зацікавлені в розвитку бренду, тому всіляко підтримують франчайзі та контролюють процес згори. Наприклад, шукають приміщення й постачальників, організовують логістику, надають програмне забезпечення, пропонують навчання для персоналу.
У бізнесі по франшизі легше планувати бюджет на початках. Ви чітко знаєте, скільки коштує франшиза та роялті, яких мінімальних інвестицій вимагає проєкт. Значно зменшуються витрати на рекламу. Просувають бренд здебільшого франчайзери, хоча деяким треба платити комісію за маркетинг. Наприклад, маркетинговий платіж у франшизі ресторану японської та італійської кухні Mafia складає 2% від продажів у місяць.
У цілому бізнес по франшизі, як-то кажуть, топ за свої гроші. Порівняно з власною справою він має нижчі ризики, потребує менше вкладень і швидше дає прибуток.
Які ризики у франчайзингу
Франчайзери можуть ставити високі вимоги до самого підприємця або до приміщення, техніки, розміру команди. Франчайзі має бути готовим до витрат на ремонт, оренду, найм робітників, організацію офісу.
Не треба переоцінювати підтримку від власника франшизи. Саме франчайзі повинен зробити так, щоб бізнес працював і приносив прибуток. Реєстрація ФОП або юрособи, сплата податків, страхових і пенсійних внесків теж входять у зону відповідальності франчайзі. Ще один фінансовий ризик – фіксоване роялті, яке тягнутиме вас у мінус, якщо продажі падатимуть.
Бізнес по франшизі прив’язаний до «головного офісу». Отже, усі проблеми франчайзера стають проблемами франчайзі. Раптом бренд зіпсує репутацію, вам перепаде заодно. Якщо бізнес закриють, ви теж залишитеся ні з чим.
Крім того, франчайзі не має права самостійно змінювати щось у бізнес-моделі підприємства. Правила тут диктує власник франшизи. Якщо ви захочете, наприклад, заощадити на постачальниках, доведеться узгоджувати питання з верхівкою. І не факт, що вигідний для вас варіант буде таким і для франчайзера.
Остання ложка дьогтю – від українського законодавства, у якому досі немає поняття «франчайзинг». Законопроєкт «Про франчайзинг» подали в 2017 і відкликали через два роки.
Популярні франшизи в Україні
В Україні частка франчайзингових точок на ринку становить 75-80%. За останні три роки їх кількість зросла на 12%. Для порівняння в США франчайзинг займає 85-95%. Ринок досліджувала компанія Franchise Group на початку 2021.
Серед українських франшиз на першому місці – послуги (салони краси, клінінгові сервіси, туристичні агентства, школи, фітнес-клуби), на другому – громадське харчування, а на третьому ритейл, в основному продуктовий.
Редакція AIN.Business зібрала найбільш перспективні франшизи в Україні в 2021.
- Коворкінг Creative States
Creative States – мережа гнучких робочих просторів преміум-класу з повним спектром операційних послуг для своїх резидентів. Компанія запустила продаж франшиз навесні цього року. Зараз у компанії три локації в Києві та одна в Дніпрі. До кінця року планують збільшити кількість до семи. Для запуску треба $840 000 на коворкінг площею 2000 кв. м. Його побудують за 2 місяці. Паушальний внесок – $100 000. Передбачають, що проєкт окупиться за 2 роки та приноситиме $24 000 щомісяця.
- Медична лабораторія CSD
Компанія пропонує 3 формати: Town, City та Megapolis. Town і City підходять для міста з населенням від 100 000 Megapolis – понад 300 000 мешканців. У форматів різні вимоги до площі приміщень, кількості маніпуляційних кабінетів і персоналу. На запуск Town потрібні $23 000. City коштує $32 000, а Megapolis – $40 000. У вартість входить паушальний внесок. За рік-два лабораторія окупиться. На третій рік роботи обіцяють дохід у $1700-3600 на місяць.
- Б’юті-бар G.Bar
Сьогодні G. Bar – це салони експрес-послуг краси в дев’яти країнах світу. В Україні бар можна відкрити в місті з населенням понад 250 000 людей. Потрібне приміщення 70-80 кв. м. Інвестиції на запуск від $50 000. Вартість франшизи договірна, щомісячне роялті 5% від продажів. Бізнес окупиться через 2 роки.
- Фітнес-клуб Smartass
Smartass позиціонує себе як єдиний в Україні бутиковий фітнес з атмосферою нічного клубу. У концепцію закладені унікальні види групових тренувань на кшталт барре і cycle під тематичний плейлист, а ще система pay-as-you-go, коли замість абонементів на проміжок часу можна придбати одне тренування або пакет на певну кількість. Серед авторів – співзасновники monobank Дмитро Дубілет та Михайло Рогальський. Основна локація зараз у Києві на Жилянській, ще одну будують на Оболоні. Незабаром запустять клуби по франшизі у Львові та Черкасах. Інвестиції стартують від $200 000 залежно від кількості залів.
- «Сімейна пекарня»
Пекарня-кондитерська входить до мережі Fedets Family Bakery разом із «Франс.уа», «Булочна №1», «Фабрика тіста» і «Сімейна піца». Усього в Україні працює понад 400 закладів, з яких тільки 30 належать власнику Олександру Федецю. Решта – франшиза. У проєкт треба інвестувати мінімум $13 000. Паушальний внесок від $5 000, роялті немає. Прогнозують, що пекарня окупиться за 8 місяців.
- «Еко-Лавка»
У мережі більше сотні магазинів з натуральною та екологічно чистою продукцією. Сьогодні це тренд. Точку можна відкрити за місяць. Інвестиції від 450 000 грн. Сама франшиза коштує 65 000 грн, роялті 3%. За рік-півтора еко-лавка повинна вийти на самоокупність.
- Хімчистка-пральня KIMS
KIMS – найбільша в Україні мережа хімчисток і пралень, на рахунку якої 45 франчайзі в 13 містах. Треба вкласти щонайменше 85 000 євро і знайти приміщення від 70 кв. м. Паушальний внесок – 10 000 євро, роялті 300 євро. Проєкт окупиться за 3-4 роки. Франчайзери запевняють, що рентабельність франшизи перевищує 30%.
- STEM-школа Inventor
У мережі 33 студії позашкільної освіти, де дітей 3-16 років навчають за допомогою конструктора Lego. Потрібна локація 180-220 кв. м, $60 000 на запуск і від $50 000 на паушальний внесок. Роялті стартує від $500. Обіцяють, що проєкт окупиться за 2-3 роки і приноситиме 160 000 грн на місяць.