Держпродспоживслужба нагадала, що відмова в безготівковому розрахунку — це обмеження прав споживачів. За таке порушення бізнес можуть оштрафувати, якщо клієнт поскаржиться. 

За ст. 17 ЗУ «Про захист прав споживачів», покупець має право вільно обирати спосіб розрахунку, зокрема платити безготівково, якщо підприємство зобов’язане приймати таку оплату за законом. 

Проводити виключно готівкові розрахунки можуть лише підприємці, що працюють у населених пунктах з населенням до 25 000 осіб. Такий виняток передбачає постанова уряду «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів».

Решта має приймати безготівкову оплату через POS-термінал або QR-код, наприклад.

Штрафи

Покупець може подати скаргу на бізнес до територіальних органів Держпродспоживслужби. Штрафи такі:

  • за відмову покупцеві в реалізації його прав — десятикратна вартість продукції (не менше 85 грн) або 500 неоподаткованих міндоходів (8500 грн) — ст. 23 ЗУ «Про захист прав споживачів»;
  • за порушення правил торгівлі — щонайбільше 27 неоподаткованих міндоходів (459 грн) — ст. 155 КУ про адміністративні правопорушення.

Чому це важливо

«Останнім часом збільшилася кількість скарг споживачів щодо відмови з боку продавців у безготівковому розрахунку», — зазначили у відомстві.

Вочевидь, така тенденція пов’язана з тим, що з нового року ФОПи зобов’язані використовувати реєстратори розрахункових операцій, зокрема й програмні. Через завантаженість сервіси давали збої, тож деякі підприємці тимчасово перейшли лише на кеш, побоюючись штрафів за неправильне використання РРО.