Майже рік тому редакція AIN.UA написала, що сервіс таксі Didi планує запуск в Україні. Згодом це підтвердилось розміщенням першої вакансії. На дворі лютий 2022 року, сервіс так і не запустився. Редактор AIN.UA дізнався причини і розповідає, чому в Україні не з’явився ще один сервіс таксі.

План на запуск

Didi — китайський сервіс, де у нього основна аудиторія. В 2020 році сервіс почав експансію в пострадянських країнах з планом запуститись в Україні та інших країнах Центрально-Східної Європи. Першими стали Росія (листопад 2020 року) та Казахстан (травень 2021 року).

В 2021 році в Україні почали збирати команду і навіть відкрили під неї офіс. Планувалось, що до кінця 2021 року сервіс може вийти на ринок. Та команда з 10 людей, яких вдалось зібрати, в тому числі переманивши з Uber та Bolt, певний час працювала над розвитком у інших локаціях.

Китайський уряд наносить удар

Всі плани Didi в одну мить змінила риторика китайського уряду. Хронологія наступна:

  • 30 червня 2021 року — Didi виходить на IPO в Нью-Йорку і залучає $4,4 млрд. Це найбільше IPO для китайських компаній з часів Alibaba у 2014 році. Настрій — максимально піднесений.
  • 4 липня 2021 року — китайський уряд вимагає у Didi зупинити реєстрацію нових користувачів на рідному ринку — в Піднебесній. А також вимагає видалити додатки з місцевих онлайн-платформ. Уряд незадоволений тим, що сервіс вийшов на IPO в США, а не на місцевих біржах. Офіційна версія: Didi збирає чимало інформації про жителів Китаю і ця інформація може бути втрачена/викрадена.
  • В кінці липня з’явилась інформація, що Didi може стати частково державною: чиновникам передали б так звану “золоту акцію” з правом вето будь-якого рішення.
  • 3 грудня 2021 року — керівництво Didi повідомило про делістинг з біржі в Нью-Йорку, компанія поверталась в Китай.

Згортання розвитку

Можливо, якби не дії китайського уряду і сильний удар по фінансам Didi, компанія і вийшла б на новий для себе ринок. Але тепер мова про це не йде. Ба більше, скорочення пройшли і на інших ринках, зокрема — в РФ.

Український офіс закрили, співробітників — звільнили. План по виходу в Україну заморожений і зараз не обговорюється.

Чому це цікаво: сервіси, які прямо зараз працюють на ринку України, може видихнути з полегшенням. Якби Didi зайшов на ринок, сервіс міг би “залити” весь ринок грошима, щоб отримати долю. Як наслідок, іншим гравцям також довелось би йти на додаткові витрати, щоб втримати клієнтів. Окрім того, йшла б боротьба і за водіїв, яких й так не вистачає в великих містах. Клієнти і водії, звичайно, виграли б.