У спецпроєкті з OLX Україна збираємо щомісячну хроніку, як підприємці переживають війну від 24 лютого і дотепер, з якими складнощами й викликами зустрічаються кожного місяця та як їх долають.

У попередніх статтях циклу ми вже розповідали історії виробника спальних мішків Arvisa з Харкова, інтернет-магазину велосипедів «Велобокс» з Одеси, інтернет-магазину подарунків «Карлотека» з Дніпра та компанії Boss Auto Ukraine зі Львова.

Герої наступної статті — магазин дитячих меблів Chado. Ми поспілкувалися з Юлією Шурдуковою, директором з інтернет-маркетингу. Компанія спеціалізується на продажу дитячих меблів: ліжок, шаф, письмових столів, комодів з пеленальним столиком тощо. Окрім онлайн-вітрини, у Chado є власний шоурум у Дніпрі.


Матеріал підготовлено за підтримки OLX
Що це означає?

Лютий: «до» та «після»

До початку повномасштабної війни наша компанія працювала на ринку більше року. У команді — п’ятеро людей: фахівці з маркетингу, продажу, роботи з сайтом, бухгалтер, а також водій, який допомагає з доставкою.

Ми продаємо меблі лише українських виробників, маємо понад 50 фабрик-партнерів. Найпопулярніша категорія товарів — ліжка для дітей 5-12 років. Людям дуже подобаються оригінальні моделі, стилізовані під машинки, горища, будиночки. Також не втрачають популярності класичні мінімалістичні ліжка.

Ядро нашої аудиторії — люди 25-45 років, у яких є діти. Якщо дорослі замінюють меблі для себе досить рідко — під час переїзду чи ремонту, то оновлювати інтер’єр дитячої кімнати доводиться частіше. Адже дитина росте, і потрібно підбирати їй ліжко залежно від віку, замінити комод-пеленатор на повноцінну шафу, а столик для ігор — на письмовий стіл для навчання.

Зазвичай ми отримували 80-90 замовлень на місяць. Лише у липні та серпні, під час сезону відпусток, активність покупців знижувалася. Цього року у лютому продажі йшли добре, поки не почалася повномасштабна війна. 24 лютого ми призупинили роботу — не розуміли, що робити, чи будуть загалом комусь потрібні меблі найближчим часом.

Щоб підтримати підприємців, OLX ініціював кампанію «Країна без тебе ніяк» та запустив бізнес-хаб OLX Бізнес. Він об’єднує інструменти платформи та ініціативи, які допомагають працювати в непростих умовах: від знижок на рекламу та безліміту на оголошення — до релокації виробництва. Деталі — на business.olx.ua.

Березень: робота із «старими» замовленнями  

У березні ми не приймали нових замовлень. Зовсім не розміщували рекламу в інтернеті та не відчиняли наш шоурум у Дніпрі.

Утім, виробництво меблів часто займає декілька тижнів. І вийшло так, що протягом березня фабрики-партнери поступово виготовляли ті меблеві гарнітури, які ми передали їм до роботи ще до початку війни. Загалом таких замовлень було близько 20. Тож і ми за готовністю продовжували доставляти товари клієнтам, які на них очікували.

Квітень: меблі для переселенців

На початку квітня, коли ситуація в Україні стала стабільнішою, ми вирішили відновлювати продажі. Спершу запустили роботу на інтернет-майданчиках, зокрема, на OLX, який приносить нам 40% замовлень. 

Зазвичай на OLX ми купували преміум пакет на 75 оголошень. Найпопулярніші позиції просували за допомогою розміщення у ТОПі. У квітні платформа запропонувала спеціальні умови для підтримки підприємців на час війни: знижку 70% на пакет із 50 розміщень оголошень — завдяки цьому ми змогли заощадити та залишитися в онлайні.

У нас були певні страхи, що через війну попит на дитячі меблі знизиться до нуля. Він і справді став меншим, але не зник. Проте географія продажів зсунулася в бік Заходу України. Багато людей переїхали в спокійніші регіони та почали облаштовувати зручні спальні місця дітям. Дехто поселився у родичів та мав придбати шафу, щоб дитина могла розмістити там власні речі.

Водночас нам довелося дещо зменшити асортимент, адже через бойові дії припинили роботу три виробники меблів. Серед них і єдина українська фабрика, яка масово виготовляла ліжка-горища.

Також у квітні подорожчали послуги логістичних операторів: для габаритних товарів підвищення вартості склало близько 30%. З клієнтів ми гроші за доставку не беремо, тож ці витрати лягли на нас. Частково розділяємо їх із компаніями-виробниками.

Для підтримки підприємців, які ведуть свій бізнес в онлайні рекомендуємо: У блозі OLX знайти новини, почитати поради експертів, лайфхаки, тенденції ринку — це допоможе вам завжди бути в курсі подій та ефективно розвивати власну справу. На офіційній Instagram-сторінці стати частиною онлайн-спільноти продавців, які вже почали свій бізнес в онлайні або тільки планують це зробити. На YouTube-каналі — подивитися відеоінструкції, які допоможуть розібратися, як стартувати та налаштувати роботу на OLX: розмістити бізнес-оголошення, активувати рекламу тощо.

Травень: продажі відновилися на 50%

Поступово інтерес до дитячих меблів збільшувався, і наші продажі дійшли до показників на рівні близько 50% від довоєнного періоду. Ми збільшили кількість оголошень на OLX з 50 до 110 — використали знижку 70%, яку надала платформа. Також ми знову відчинили двері шоуруму — спочатку лише для видачі замовлень та під запис, а згодом і у звичайному режимі. 

Відновив роботу й один із наших постачальників — фабрика з виготовлення матраців. Раніше їхній цех був розташований у районі Бучі, а під час війни вони змогли перенести виробництво у Хмельницьку область. Тож ми повернули до асортименту популярну позицію — безпружинний матрац у чохлі «Алоє Вера».

У травні продовжувалася тенденція, пов’язана з тим, що люди переїжджають у безпечніші регіони та облаштовують у нових домівках кімнати для дітей. Кілька разів бували випадки, що спочатку покупці назвали нам одну адресу доставки — а через три-чотири тижні, коли меблі виготовили, просили їх доставити уже в інше місто. Приміром, із Харкова пункт призначення ліжка змінювався на Львів.

Були і незвичайні замовлення — кілька ліжок для встановлення у бомбосховищах.

Крім цього, ми зіштовхнулися з новою проблемою: через подорожчання матеріалів фабрики підвищили вартість виготовлення меблів. Утім, клієнти не були готові прийняти те, що ринок змінився. Люди бажали придбати меблі високої якості, до якої вони звикли, але дешевше — за довоєнною ціною. І ми замислилися, як можна задовольнити цей попит.

Червень: розробка бюджетніших ліжок

Щоб запропонувати покупцям якісні меблі за нижчою ціною, ми почали шукати такі пропозиції на ринку. Втім, ціни підвищилися на всіх фабриках країни. Дешевшу вартість могли надати лише кустарні виробники, але вони нам не підходили, бо це б спричинило погіршення якості товарів. Ми принципово співпрацюємо лише із сертифікованими фабриками.

Зрештою, ми почали вести перемовини з виробниками, щоб створити нові моделі за ексклюзивними ескізами. Наприклад, клієнт хоче придбати ліжко з дерева, а не ДСП — проте, можна запропонувати йому масив сосни замість бука. А також — змінити конструкцію ламелей, зменшити глибину шухлядок для білизни тощо. Завдяки цьому можливо здешевити виріб на 20-30%.

Так, після місяця роботи нам вдалося знайти фабрику, яка погодилася запустити виробництво ексклюзивних моделей. Ми узгодили, що беремо на себе всі маркетингові витрати. А також підписали договір з логістичною компанією про більш лояльні умови, щоб зменшити вартість доставки. 

З початку літа OLX проводить безкоштовну бізнес-школу, щоб підприємці могли максимально використовувати всі можливості платформи для розвитку власної справи. Вас чекає 10 годин практичних онлайн-знань та порад від експертів OLX, які розкажуть, як розпочати, розвивати та просувати бізнес онлайн. Приєднуйтеся за посиланням.

Липень: працюємо над збільшенням замовлень

Наразі проєкт з виробництва дешевших ліжок ще триває, але ми вже маємо перші результати. Наприклад, ліжко, яке у звичайній конфігурації коштує 6300 грн, ми невдовзі зможемо запропонувати клієнтам лише за 4500 грн.

У той же час ми готуємось до зростання попиту: наповнюємо наш сайт і сторінку на OLX новими товарами, шукаємо нових партнерів. Наприклад, нещодавно знайшли гарних постачальників дитячого текстилю.

У наших планах — працювати над збільшенням замовлень. Для цього будемо розширювати асортимент, розміщувати на OLX ще більше оголошень, активніше їх просувати, покращувати їхню якість. До прикладу, додаватимемо більше «живих» фотографій — тих, які робимо ми самі або наші клієнти.

Закликаємо всіх підприємців не припиняти роботу під час війни, якщо бізнес має таку можливість. Створюйте свої продукти, адаптуйте їх до потреб ринку. Наприклад, у меблевій галузі зараз не вистачає виробників ліжок-горищ — це вільна ніша, яку можна зайняти. Працюйте, не зупиняйтесь, адже люди готові купувати.

Мета кампанії «Країна без тебе ніяк» — заохотити підприємців не зупиняти свої бізнеси та працювати попри всі складнощі. Навіть під час війни українці потребують різних товарів та послуг, щоб жити, влаштовувати побут, виховувати дітей, допомагати ЗСУ з необхідним спорядженням. Робота кожного бізнесу має значення. Тож підприємці, продовжуйте працювати – адже Україна без вас ніяк.