«ФайнаBerry» – фермерське господарство у селі Гончари на Львівщині. Тут з травня по листопад росте полуниця, яку можна замовити додому, передплатити доставку на рік, або навіть назбирати на полі самостійно.

В 2016 році ферму створило подружжя Миколи та Іванни Стецьків. За час існування їхня полуниця стала настільки популярною серед місцевих, що попит завжди перевищує пропозицію, а львівські заклади ледь не у чергу стають за контрактами на постачання ягід. За сезон збирати полуницю приїздять більше тисячі гостей.

В інтерв‘ю для AIN.Business засновник бренду «ФайнаBerry» Микола Стецьків розповів про те, з чого починався бізнес, та чому в висновку подружжя розмірковує над його продажем вже наступного року.

ФайнаBerry-1
Зображення в матеріалі: Микола Стецьків

Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:

Розкажіть нам про свій бізнес

«Як учасник АТО, я отримав клаптик землі»

У 2015 році Микола, засновник «ФайнаBerry», повернувся з АТО. Після участі у воєнних діях його переслідувала апатія. Він не розумів куди далі йти, чим займатися й абсолютно не хотів повертатися до звичної роботи. Тож чоловіку довелося звернутися до центру зайнятості, аби отримати виплати по безробіттю. Там йому запропонували подумати над відкриттям власної справи.

«Я прийшов додому, до дружини, запитав чим ми можемо займатись: вона запропонувала вирощувати полуницю»,  — згадує Микола.

Микола, як учасник АТО, отримав клаптик землі під Львовом і започаткував власне фермерське господарство. Спочатку, жартує підприємець, подружжя нічого не розуміло в полуниці, «а якби й розуміло, то не започаткувало б цю справу».

«Я зайшов у гугл, почав читати інформацію про полуницю. Там писали дурниці та неправду, але ми вірили в ці казки», — пояснює Микола.

За його словами, захід України не популярний регіон для вирощування ягід і не дарма. У цьому регіоні непередбачувані погодні умови та висока вологість, що подекуди призводить до втрати урожаю. Проте, це Микола зрозумів вже на власному досвіді.

«Клієнти збирають ягоди самостійно»

У 2016 році Микола та Іванна посадили свої перші 800 саджанців кущів полуниці, зробили 4,5 грядки на десяти сотках землі. Надивившись відео на YouTube про агротуризм у США, Канаді та Європі, подружжя вирішило запрошувати клієнтів гуляти по своєму полю та збирати ягоди самостійно.

Микола стверджує, що це було напрочуд вдале рішення для бізнесу, адже «це логічно, прибутково, емоційно, і це є розвиток бренду».

Додаткове підтвердження правильності рішення у «ФайнаBerry» отримали за часів ковіду:

«Люди не мали куди поїхати коли був ковід, все було зачинено, тож вони просилися просто пустити їх погуляти по полю. Але ягід на всіх охочих не вистачало, тож ми навіть просили відвідувачів не публікувати фото з поля у соцмережах, бо бажаючих приїхати було більше, ніж можливості їм дати полуницю», — пояснив Микола.

«Для запуску подібного бізнесу потрібно 12 млн грн»

Микола та Іванна започаткували бізнес лише з $1000 (28 000 гривень у 2016 році). Увесь час бренд потребував додаткових вливань коштів. «ФайнаBerry» розвивався завдяки постійному реінвестуванню:

«$10 000, $20 000: ми позичали, продавали, брали кредити, мікроінвестиції, ще щось. Ми рухались поступово і зрозуміли, що це важкий шлях. Витримати його психологічно й емоційно – дуже складно, це постійна неготовність до викликів чи ризиків, які пов‘язані в тому числі з погодними умовами чи іншими природніми й економічними процесами», — поділився Микола.

За його словами, для запуску подібного бізнесу потрібно мати 12 млн грн, оскільки одні лише теплиці та системи поливу коштують близько 3 млн грн. Таких коштів у подружжя не було, через що їм доводилося «гасити пожежу бензином» і цей бізнес став для них справжнім випробуванням.

Наразі, за шість років існування, у проект було вкладено щонайменше $100 000, однак точна цифра не відома. Орієнтовна вартість бренду, за оцінкою власника, становить $200 000.

«В планах – продаж бізнесу»

«ФайнаBerry» укладає з львівськими закладами контракти на постачання ягід на рік вперед. Це, за словами Миколи, дозволяє тримати бізнес на плаву, однак саме з цієї причини ягід завжди не вистачає для відвідувачів. Крім цього, через українську нестабільність це призводить до майбутніх збитків. Саме так вийшло у воєнному 2022 році: ціни, за якими було законтрактовано ягоди торік, абсолютно не відповідали реаліям сьогодення, адже собівартість полуниці зросла втричі.

Також, за словами Миколи, «ФайнаBerry» розраховувала на виплату від Міністрерства аграрної політики, що була передбачена програмою для малих фермерів. Однак через війну вони нічого не отримали. Не змогли вони, також і отримати кредит на розвиток, оформлення якого було заплановане на 24 лютого 2022 року. Таким чином цьогорічний сезон відбувся лише завдяки туристам, кількість яких неухильно зростає.

Наступного року Микола планує продати «ФайнаBerry» та працювати над створенням нового бізнесу:

«Щоб «ФайнаBerry» була крутою локацією, я зрозумів що треба її продати, а не тягнути самому. Надати нових поглядів, сил, нового дихання. І це буде дуже класна річ, яка буде існувати і я буду щасливий від того що я є засновником. Вже не власником, але засновником».

Нагадаємо, раніше AIN.Business розповів про українську Mosqitter – компанію, що створює пастку для комах і підкорює західні ринки: