«Перший – кава та їжа» – заклад у Львові з харківською концепцією та атмосферою. В липні 2022 року його відкрили чотири підприємці родом із Харкова: Владислав Любченко, Євген Власюк, Михайло Руднєв та Олексій Андрєєв. За словами засновників, за декілька місяців «Перший – кава та їжа» вийшов в нуль та став популярним серед місцевих та гостей міста.
Журналістка AIN.Business поспілкувалася з власниками про те, як виникла ідея відкрити заклад у Львові, чим особлива «харківська кухня» та чому варто ризикувати навіть у важкий для країни час.
Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
«Працювати в Харкові було неможливо»
В кінці квітня 2022 року у Владислава виникла ідея відкрити кав’ярню. Він вирішив зробити це на базі релокованого до Львова власного магазину Tarlini home. Однак, після зустрічі з давнім другом, а тепер співвласником закладу Євгеном, вони вирішили відкрити повноцінний заклад. За словами Владислава, саме так спонтанно було вирішено робити бізнес, в якому буде декілька проектів: ресторан, кав’ярня і шоурум.
Декілька місяців з початку повномасштабної війни підприємці займалися волонтерством і за цей час скучили за викликами в плані бізнесу. Оскільки сидіти без роботи – було не кращим варіантом, а працювати в Харкові було неможливо – інші підприємці такожвирішили долучитися до справи.
«Я думаю, кожен з нас колись хотів зробити подібне: кав’ярню, бістро, щось, що було б пов’язано з харчуванням, смачною їжею та кавою. Львів – це місто, де громадське харчування – один з найрозвиненіший видів бізнесу. Ми не перший раз ризикуємо, і це була як ще одна спроба зробити щось нове», – ділиться Влад.
Вже в травні власники почали роботу над закладом. Процес роботи підприємці розділили між собою по зонах відповідальності.
Так, Євген займався кухнею та перевезенням обладнання з Харкова (яке залишилося з попереднього бізнесу), а Влад почав працювати над маркетинговою стратегією.
«Ми зробили мобільне інтерв’ю: розпитали людей поруч закладу про проблеми, потреби, бажання в плані гастрономічної сфери. На основі цього прописали маркетингову стратегію і почали її поступово виконувати», – додає співвласник.
Михайло займався візуальною складовою: айдентикою, внутрішнім оформленням закладу, підбором музики – усім, що пов’язано з фотографією, музикою та відео. За словами Олексія, його завдання – закривати невирішені питання.
«Крім того, я допоміг з долученням аудиторії: багато волонтерів з США прилітали до Львова і заходили до нас, бо знали що це наш, харківський, заклад. Тому частково я відповідав за піар і зв’язки», – розповідає Олексій.
Офіційне відкриття «Перший – кава та їжа» відбулося 24 липня 2022 року.
«Меню намагалися зробити таким, щоб сподобалося місцевим»
Як розповідають власники, спочатку питання щодо концепту «Перший – кава та їжа» було важким. Коли прописували її, то вирішили, що вона буде харківська: звичні для харків’ян страви, швидке обслуговування, френдлі атмосфера. Для господарів було важливо, щоб коли в гості приходили харків’яни, то казали: «О, ми вдома».
Проте, як кажуть підприємці, була дуже тонка грань між тим, щоб не відрізати львівську аудиторію: важливо було донести, що цей заклад не тільки для харків’ян, а для того, щоб показати місцевим і гостям Львова атмосферу Харкова, говорять власники.
«По-харківськи – це розмір порції, продукти, які використовуються в приготуванні. Львівські ресторани відрізняються тим, що в них страви великі в об’ємі, в яких багато хліба та вони жирні. І це нормально. Але в Харкові трошки по-іншому. Тому, коли ми розробляли меню, то згадували, як це у нас і намагалися зробити його таким, щоб сподобалося місцевим», – розповідає Михайло.
За порадами власників, відчути харківську атмосферу допоможуть такі страви, як: фо-бо, як його готували на ринку «Барабашово», тартар в бріоші, каву по-харківськи (зерно з Харкова) та багато іншого.
«Близько 60% команди – ВПО»
Команда «Перший – кава та їжа» – кухар, адміністратор-офіціант, бариста. Близько 60% є внутрішньо-переміщеними особами, яким довелося поїхати з рідних міст через війну. В більшості – це люди з Харкова й Білої Церкви. Шеф-кухарем у «Перший – кава та їжа» працює шеф з харківського ресторану «Протагоніст»: Владислав і Михайло випадково познайомилися з ним у Львові.
«Ми зустрілися з хлопцем, який зараз в нас працює, і він сказав: «Я знаю, хто вам потрібен». Далі познайомив нас із Русланом. Через годину спілкування ми зрозуміли, що це ідеальна комбінація», – ділиться Михайло.
«Прийняли рішення працювати не поодинці»
За підрахунками, разом зі всіма інвестиціями у запуск «Перший – кава та їжа» власники вклали близько $32 000. Одночасно вони стверджують, що це бюджетно.
«Зекономили, тому що частину обладнання Євген взяв з бізнесу, який був у Харкові, Владислав перейняв багато речей з власного магазину домашнього декору, а Михайло сам зробив айдентику й створив фірмовий стиль».
Власники кажуть, що розраховують на стандартну для закладу громадського харчування тривалість окупності в 12 місяців. Орієнтуються на стандартний розрахунок, бо мають стандартний фудкост, й такі ж витрати на оренду тощо. Станом на вересень 2022 року заклад виходить в нуль. До того ж, дохід кафе покриває зарплати працівників, оренду та всі поточні витрати.
«Важливо зазначити, що ми не економимо на персоналі. Ми платимо їм трохи більше ринку задля того, щоб якість продукту, який ми даємо людині був на високому рівні. Але поки що ми неприбуткові».
«Горизонт планування – на два тижні»
Надалі підприємці планують запустити власну доставку: у Євгена є великий досвід в цій сфері й приміщення, в якому можна це реалізувати. В перспективі: відкриття інших закладів у Львові або Києві.
«Коли ми придумували власну назву, в нас народилася концепція, щоб зробити ще три заклади: «Перший» – бістро, кав’ярня, «Другий» – бар з авторськими коктейлями, органічним вином, «Третій» – великий ресторан. Коли відкрили перший заклад, то зрозуміли що потрібно вийти на операційний прибуток, а потім вирішувати, що робити далі. Можливо це буде Київ, бо це більше місто й аудиторія ближча до нашого розуміння. Але зараз горизонт планування на два тижні у всіх типах бізнесу. Поки що вирішили розбиратися з цим», – ділиться планами Влад.
Поради підприємцям, які хочуть відкрити бізнес
«Зараз є багато грантових підтримок від закордонних проектів і української влади через портал «Дія». Крім того, можна знайти інвесторів, бо ринок громадського харчування завжди розвивається, люди завжди будуть їсти. Треба просто діяти. Хочеш – береш і робиш. Зараз такий період, коли всі підприємці в тумані. Треба просто діяти в цьому тумані», – радить Євген.
нагадаємо, раніше редакція AIN.Business розповідала про те, як працює львівське полуничне господарство «ФайнаBerry», так чому його планують продати.