Можливість розвитку кар’єри, дружня атмосфера у команді, гідна зарплата та соцпакет — хоч ключові очікування від роботи незмінні, війна внесла у них корективи. Такі базові речі, як взаємопідтримка, безпека, електрика та зв’язок набули нової цінності.

Ми запитали підписників AIN.UA, як вони уявляють роботу мрії у теперішніх обставинах, а потім дослідили найпоширеніші очікування разом із сертифікованим кар’єрним коучем та керівницею міжнародної агенції з підбору та оцінки керівників вищої управлінської ланки EMA Partners International в Україні Уляною Мороховською.

Це дослідження ми провели спільно з IT-компанією Belkins. Вийшло win-win: компанія знатиме, чого прагнуть спеціалісти з галузі, а читачі — отримають дієві поради про те, як перевірити, чи відповідає потенційна робота їхнім очікуванням.

Найчастіше опитані згадували про гнучкий графік, свободу дій, можливості для розвитку та зростання, взаємоповагу, командний дух, зворотний зв’язок та визнання, а також — про соцпакет та безпеку.

Ось перелік головних критеріїв та порад, як отримати бажане від компанії. 

Гнучкість та свобода дій

Якщо до 2020 року можливість працювати віддалено сприймалася як перевага, то після пандемії — це новий стандарт. Наприклад, 61 % українських ІТ-спеціалістів хочуть мати вибір, де працювати — вдома чи в офісі. Крім того, близько 70 % спеціалістів ІТ-галузі мають гнучкий графік і цінують цей бонус.

Уляна Мороховська

«Для сучасних компаній креативної сфери гнучкість та свобода дій — навіть не nice to have, а must. Це важливо для творчих людей, адже в таких умовах вони можуть бути продуктивними. Водночас бізнес має задавати стандарти роботи, щоб забезпечувати якість свого продукту чи сервісу, тобто роботодавцем повинен бути чітко окреслений очікуваний результат, а спосіб досягнення результату — це те, де точно має бути місце для гнучкості та свободи дій», — розповідає кар’єрний коуч Уляна Мороховська.

Порада

Щоб зрозуміти, чи цінуватиме компанія ваш час, зверніть увагу на вашу взаємодію в процесі спілкування щодо позиції. Наприклад, чи пишуть або дзвонять вам в дуже пізні години та на вихідних, чи дають реалістичний час на виконання тестового завдання, чи проявляють гнучкість, коли домовляються про зручний час для співбесіди тощо.

«Формат роботи, за якого керівник поводить себе авторитарно, усе знає краще всіх і постійно стоїть над головою, — відживає. Натомість сучасний керівник — це людина, яка дає команді підтримку та простір для дій і самостійного розв’язання поставлених задач. У такий спосіб робота стає співтворчістю», — зауважує експертка.

Українські ІТ-компанії переважно не вдаються до мікроменеджменту та не відстежують час роботи фахівців, з’ясували у дослідженні на DOU. Тільки 13 % опитаних заявляють, що працюють з трекерами. Загалом практика контролю робочого часу більш характерна для невеликих компаній: 20 % тих, хто працює в компанії з 80 чи менше співробітниками, відзначили це.

Щоб зрозуміти, що формат роботи у обраній компанії вам підійде, Уляна Мороховська пропонує ще під час співбесіди запитати у майбутнього керівника:

  • Чи є можливість самостійно визначати спосіб і формат вирішення завдань? В яких саме питаннях та аспектах це можливо?
  • Як побудована робота в команді?
  • Чи є можливість самостійно визначати години роботи — наприклад, починати о 8 або о 10?
  • Чи є трекер-система, в якій потрібно відмічати робочі години?
  • Чи є можливість самостійно обирати робоче місце чи працювати віддалено?

Порада

Якщо вам хочеться більше свободи, не соромтеся озвучити менеджеру свої побажання. Запропонуйте йому transition period на один-два місяці, під час якого керівник зменшить контроль, а після цього періоду ви разом обговорите, чи вдалося вам справлятися самостійно.

За словами експертки, відсутність мікроменеджменту — відповідальність не лише керівника, а й працівника. Щоб бути продуктивним, важливо вміти:

  • концентруватися на тому, що важливо, не відволікаючись на соцмережі, новини, перевірку телефону, інші речі, які забирають час;
  • пріоритезувати завдання, відділяти найбільш важливі поміж інших;
  • організовувати свій час;
  • ефективно комунікувати з колегами;
  • підтримувати себе в ресурсному стані, особливо це стало актуально під час повномасштабної війни;
  • працювати на результат.

Можливості для розвитку та зростання

За результатами дослідження Hired, для 38 % працівників саме цікаві робочі завдання — найважливіший фактор для щастя на роботі. Водночас 56 % людей, які ненавидять свою роботу, найчастіше скаржаться на відсутність можливостей для зростання.

Свіже опитування українських IT-спеціалістів на DOU теж показує, що готовність змінити роботу безпосередньо залежить від того, наскільки робота цікава. З-поміж тих, кому робота дуже цікава, лише 5 % хотіли б її змінити, а 81 % міняти не планують. І 78 % тих, кому робота зовсім не цікава, думають про звільнення.

«Зазвичай найбільш круті проекти та клієнти концентруються в топових компаніях індустрії. Також варто звернути увагу й на невеликі, але дуже амбітні бізнеси: у такому випадку потрібно дивитися на особистість і професійний досвід лідера команди», — розповідає Уляна Мороховська.

Якщо для вас цікаві виклики важливіші за стабільний та передбачуваний робочий ритм, на співбесіді запитайте роботодавця:

  • Які у вас були найцікавіші проекти та досягнення за останні кілька років? Які круті ідеї є у роботі чи розробці?
  • Які є програми розвитку співробітників, можливості для розвитку навичок та скілів?
  • Чи є у співробітників індивідуальні плани розвитку? Як часто вони переглядаються?
  • Чи є в команді випадки, коли спеціалісти йшли на підвищення? Який відсоток позицій ви закриваєте людьми, які виросли у компанії?

73 % співробітників залишилися б у своїй компанії, якби було більше можливостей для підвищення кваліфікації, — показує дослідження LinkedIn. Водночас ті, хто змінюють роль або йдуть на підвищення, зазвичай залишаються з компанією довше, ніж ті, хто весь час працює на одній посаді.

Якщо ви хочете знайти компанію, де можна змінювати ролі, Уляна Мороховська радить звернути увагу на LinkedIn-профілі поточної команди підприємства. Якщо є випадки, коли люди змінювали команду, підрозділ або навіть спеціальність, значить, є вища ймовірність, що і для вас будуть такі можливості.

«Якщо ви відчули, що переросли поточну посаду, спробуйте зрозуміти, який саме розвиток вас цікавить. Проаналізуйте свої сильні сторони, запитайте зворотний зв’язок. А коли визначите можливі напрямки, поговоріть з колегами, які виконують схожу роботу, щоб краще зрозуміти деталі. Потім порадьтеся з HR-менеджером та керівником», — пояснює експертка.

Уляна Мороховська зазначає, що якщо ви хочете залишитися у команді, але змінити фокус, то варто донести керівникові, яку цінність ви можете дати, взявшись за новий напрямок. Якщо ж бажаєте перейти в інший підрозділ, запевніть менеджера, що зможете передати справи тому, хто прийде на ваше місце, і робота в команді від вашого переходу не постраждає.

Дослідження The Hartford показує, що 47 % працівників залишили роботу або планують це зробити заради підвищення зарплати, 30 % — заради кар’єрного зростання.

В хороших компаніях зазвичай раз на рік чи пів року проводять Performance Review, де обговорюють інтереси людини щодо кар’єри та розвитку, зокрема перегляд зарплати.

Порада

Якщо у вашій компанії нема регулярного перегляду зарплати, займіть проактивну позицію і поруште це питання самостійно. Заздалегідь підготуйте інформацію про те, які саме навички ви розвинули, як це впливає на вашій роботу й ефективність. Почали залучати більше клієнтів або робите більше за менший проміжок часу? Це обґрунтує підвищення посади або винагороди.

Взаємоповага та командний дух

Токсична культура на робочому місці змусила 20 % працівників залишити роботу за останні п’ять років, йдеться у дослідженні SHRM. І навпаки — доброзичлива атмосфера у компанії та команді є невіддільною складовою роботи мрії.

Щоб вибрати компанію з атмосферою, яка підійде саме вам, спершу зрозумійте свої потреби. «Якщо ви товариська людина, то вам потрібна можливість взаємодіяти з колегами та відчуття підтримки. Якщо ви інтроверт або у вас просто немає ресурсу або бажання активно спілкуватися, то сидіти в центрі опенспейсу — не найкращий вибір для вас», — пояснює Уляна Мороховська.

За даними опитування WTW, 80 % роботодавців вважають, що в їхній організації до команди ставляться з гідністю та повагою, незалежно від роботи, посади чи рівня. Але лише 65 % співробітників відчувають те саме.

Щоб зрозуміти, чи поважають співробітників у компанії, в якій ви плануєте працювати, Уляна Мороховська рекомендує зібрати відгуки про неї у поточних та колишніх співробітників. Спілкування буде більш інформативним за відкриті джерела: якщо ви відчуєте, що з цими людьми вам не комфортно вже на цьому етапі, то краще відразу відмовитися від співпраці.

Порада

Зверніть увагу на манеру співбесіди. Жорстке стрес-інтерв’ю, багато негативу про колишніх колег, критика вашого досвіду чи навичок, підвищений тон — це показники недоброзичливої атмосфери у компанії, що свідчить про неповагу до команди.

91 % працівників повністю або частково згодні, що визнання з боку колег робить їх щасливішими на роботі — про це свідчить опитування Achievers. Тоді як 50 % людей, які ненавидять свою роботу, скаржаться на погану взаємодію з керівником чи колегами, підкреслюють у дослідженні Hired. Тому в хороших компаніях нових працівників зазвичай супроводжує наставник, який допомагає пройти онбординг.

Для легкої адаптації до нового місця та команди Уляна Мороховська рекомендує:

  • Зрозуміти, що від вас очікують керівник, команда, клієнти, а також за якими критеріями оцінюватиметься ваша робота.
  • Дізнатися, чи прийнята у компанії жорстка субординація або ж, навпаки, цінується свобода та ініціатива? Чи можуть працівники пропонувати ідеї або очікується слідування правилам?
  • Визначити, яка в команді культура та норми спілкування. Чи можна звертатися на ти, ставити питання будь-кому?
  • Бути відкритим, а також спершу слухати, потім говорити.

«А ось що не треба робити — це приходити й одразу пробувати «ламати систему» або переносити свої звички з попередньої роботи, доки ви не розібралися, як працюють у новій компанії. Фрази на кшталт: «В іншій команді ми робили так, і це було правильно» — не полегшать вашу адаптацію, а, швидше, налаштують інших проти вас. Тому, якщо ви хочете привнести щось хороше і корисне, краще це робити поступово і гнучко», — підкреслює експертка з рекрутингу.


Зворотний зв’язок та визнання

27 % працівників повідомляють: відчуття, що їхня робота цінується менеджерами та колегами, значно підвищує їхнє задоволення від роботи, — визначили в опитуванні Hired. Водночас результати дослідження Achievers свідчать про те, що 19 % співробітників планують або замислюються про звільнення саме через відсутність визнання.

«Зворотний зв’язок — один з найголовніших елементів нематеріальної мотивації. У нашій культурі є дещо хибне розуміння, що його треба давати тільки тоді, коли людині щось не вдається або робота зроблена погано. Це типова помилка, адже насправді важливо давати фідбек і тоді, коли людина просто робить те, що від неї очікуються — щоб вона знала, що все гаразд», — підкреслює Уляна Мороховська.

За її словами, позитивний фідбек підкріплює моделі поведінки. Якщо спеціалісту кажуть, що він щось робить добре і правильно, то, найбільш ймовірно, він продовжуватиме у тому ж дусі.

За результатами дослідження EY, близько двох третин представників покоління Z прагнуть отримувати своєчасні, конструктивні відгуки про продуктивність протягом року. А 42 % міленіалів хочуть отримувати відгуки щотижня.

Порада

Спробуйте зрозуміти, чи є у компанії культура зворотного зв’язку, ще під час знайомства. «Якщо ви отримали розгорнутий фідбек після тестового завдання або після інших етапів співбесід — це показник що у компанії приділяють увагу зворотному зв’язку. Якщо ж ви не отримали відгуку, хоч і просили про нього — ймовірно, це не сильна сторона працедавця», — розповідає Уляна Мороховська.

Соцпакет та безпека

Кожен четвертий учасник опитування IT-спеціалістів на DOU зазначає, що на рішення про вибір роботи впливає комфортність умов праці. Найбажанішим бонусом серед опитаних виявилася медична страховка — її хотіли б отримати 42 % опитаних. Не менш важливими є премії та матеріальні бонуси — їх потребують 40 %. Крім того, у топі потреб — компенсація освітніх курсів (35 %), занять спортом (33 %) та харчування (30 %).

Уляна Мороховська розповідає, що в хороших компаніях нормою наразі вважається такий соцпакет:

  • офіційне працевлаштування (або компанія надає чи оплачує бухгалтерські послуги, якщо ви працюєте як ФОП);
  • оплачувана відпустка (просунутий рівень — unlimited vacation policy);
  • медичне страхування для співробітника і членів сім’ї, повністю оплачувані лікарняні;
  • well-being програми;
  • оплата спорту або індивідуальні чи групові заняття в офісі;
  • консультації психологів;
  • індивідуальний план розвитку;
  • оплачувані курси, навчання, сертифікації, тренінги;
  • оплачувані заняття з англійської мови (компанії, які переходять на українську, також почали впроваджувати заняття з української);
  • безвідсоткова позика.

З початку повномасштабної війни додалося також:

  • підтримка у релокації в інші країни для співробітника та членів родини;
  • обладнанні бомбосховища в офісі;
  • додаткова підтримка співробітників, які пішли до ЗСУ;
  • виплати у разі травми або смерті співробітника чи членів його сім’ї;
  • можливість залучатися в благодійні ініціативи (зокрема в робочий час).

Порада

«Якщо спеціаліст хоче збільшити свій соцпакет, про це можна поговорити з керівником. На рішення менеджера можуть впливати кілька факторів. По-перше, чи є у компанії бюджет — адже зараз чимало бізнесів переживають непрості часи. По-друге, яка цінність може бути від того, що співробітник отримає. Якщо прагнете, щоб компанія оплатила вам навчальні курси, то поясніть керівнику, як саме це покращить вашу продуктивність», — рекомендує Уляна Мороховська.

48 % співробітників не отримують достатньо відпусток, — про це свідчать результати опитування QuickBooks Time. Водночас 32 % опитаних кажуть, що відчувають тиск з боку керівника, щоб не брати відпустку.

Уляна Мороховська підкреслює, що хороші керівники розуміють: якщо людина вигорить, це не піде на користь бізнесу, тож завжди йдуть назустріч щодо відпустки або вихідних.

«Звичайно, якщо команда працює над суперкритичним проектом, то брати вихідний прямо перед дедлайном — не найкраща ідея, особливо, якщо ви не доробили задачі. З іншого боку, якщо в компанії взагалі немає можливості брати days off і керівник не «відпускає», то це не є нормою. Варто обговорити ці питання з керівником або HR», — розповідає експертка.

У 2022 році на перший план виходить й безпека. За словами Уляни Мороховської, хороші компанії проактивно діють в цьому напрямку і пропонують допомогу співробітникам. Це може бути як евакуація чи релокація, так і виділення коштів на відновлення дому.


Порада

«Якщо у вас є потреби, які не покриває компанія, не соромтеся їх озвучити. Наприклад, ви переїхали через війну, і вам потрібно облаштувати нове робоче місце — запитайте, чи може компанія в цьому допомогти. Зауважте, що це впливає на ефективність. Якщо ж питання стосується всіх — до прикладу, недостатньо обладнане бомбосховище в офісі, — об’єднайтеся з колегами й разом попросіть компанію покращити умови», — радить експертка з рекрутингу.

Керуючись цими порадами, ви зможете ще на етапі співбесіди зрозуміти, чи є в компанії те, що ви цінуєте в роботі. Або ж — знайти ключ до «перевиховання» керівника, щоб він став ідеальним саме для вас. Головне — комунікувати свої потреби та чути іншу сторону. А якщо вам до вподоби цінності команди Belkins, подавайтеся на одну з вакансій.

З точки зору компанії: як дбають про команду у Belkins

Гнучкість та свобода

Владислав Подоляко

У Belkins ефективність годинами роботи не міряють. Засновник та CEO компанії Владислав Подоляко розповідає, що стосунки у командах побудовані на довірі та індивідуальній відповідальності: «Ніхто не контролює, коли люди приходять або йдуть з роботи. Головне — результат і бажання робити більше».

Щоб балансувати між свободою та продуктивністю, у компанії є KPI, втім кожен встановлює їх для себе сам і може коригувати. «Така довіра загартовує відповідальність і здатність самостійно приймати рішення», — пояснює CEO Belkins.

Можливості для розвитку та зростання

Анастасія Черненко

«Belkins — команда експериментаторів, які постійно запускають нові продукти та сервіси. Будь-хто може запропонувати ідею і втілити її в життя за підтримки компанії. Також можна рухатися між продуктами та сервісами: вчора ти SDR в Belkins, а за рік — Head of Customer Success у Folderly», — розповідає про можливості для розвитку у компанії Анастасія Черненко, Employer Brand Manager у Belkins.

«У Belkins та Folderly кожна команда має свою бонусну систему і план. Наприклад, у performance-based командах за успішне закриття індивідуальних задач протягом трьох місяців поспіль зарплата може підвищитися на 10%. Тож за рік людина може збільшити свій дохід на 40%. Команди, які мають фіксовану ставку, теж отримують бонуси за відмінне виконання обов’язків та перевиконання плану, — ділиться досвідом фінансової мотивації Анастасія Черненко.

Взаємоповага та командний дух

«Від новачків, які щойно доєдналися до Belkins, часто можна почути: «Я відчуваю себе як вдома!» або «Таке відчуття, ніби я тут вже давно працюю». Це найгучніший доказ того, що ми все робимо правильно, — ділиться Владислав Подоляко. А ось як новачків знайомлять з компанією:

  • кожного супроводжує спеціальний менеджер з онбордингу;
  • у перший робочий день новачків знайомлять з компанією, розповідають про місію і цінності;
  • на першому тижні роботи також організують зустрічі з ментором та тімлідом;
  • за новачками також закріплюється HR-спеціаліст, який допомагає у подальшій адаптації;
  • за півтора місяця роботи HR збирає фідбек команди про новенького і передає його тімліду, щоб пересвідчитися, що команді також комфортно працювати з новим колегою;
  • всі новачки мають чіткий план дій на випробувальний термін, оформлений у вигляді чек-ліста та зручний до виконання.

У компанії впевнені, що відсутність ієрархії, відкритість і прозорість комунікацій робить атмосферу дружньою та комфортною для розвитку, а також породжує почуття захищеності й впевненості.

Зворотний зв’язок та визнання

У Belkins до зворотного зв’язку не просто відкриті, його заохочують. Команда може відкрито говорити про проблеми та все, що її не влаштовує, щоб не накопичувати негативні емоції та не терпіти незручності.

«Для цього HR-спеціалісти тримають зв’язок із кожним. Крім того, щоп’ятниці в компанії проводять опитування про емоційний стан команди: там всього одне питання і місце для коментаря», — ділиться Анастасія Черненко.

Соцпакет та безпека

До соцпакета у компанії входять:

  • заняття англійською,
  • корпоративний психолог,
  • безкоштовні обіди в офісі,
  • корпоративний доступ до Kindle та Coursera,
  • оплачувана відпустка,
  • необмежена кількість вихідних і лікарняних,
  • заняття в спортклубі Smartass для тих, хто працює у київському офісі.

Крім того, київський офіс — pet friendly: багато колег беруть собак на роботу, і це робить настрій всім! Працювати можна за столом, на пуфах, в кріслах і навіть лежачи на дивані. Крім того, в офісі є величезна колекція настільних ігор. «Час від часу колеги вмикають PlayStation, щоб пограти у якісь стрілялки, поганяти на модних машинах або… потанцювати!» — додає Владислав Подоляко.

Однак зараз на першому місці — безпека. У компанії вона стала пріоритетом ще до повномасштабного вторгнення: «За день до початку війни ми знайшли безпечне і комфортне місце на заході країни для життя та роботи 150 людей. Протягом трьох наступних днів туди переїхали всі охочі разом із сім’ями і домашніми тваринками. 80 % команди залишили домівки, а 20 % поїхали на передову — втім, жоден проект не зупинився. Нещодавно ми відкрили ще один офіс у Варшаві, щоб дати можливість тим, хто не готовий повертатися додому, мати місце для зустрічі і роботи в Європі», — розповідає Владислав Подоляко.

Головний Офіс Belkins знаходиться на 20 поверсі в центрі Києва, звідки відкривається неймовірний краєвид. Та після 24 лютого ця перевага для декого стала скоріше недоліком, тож компанія тимчасово відкрила другий офіс у хабі LIFT99, що має надійне бомбосховище, генератор та стабільний інтернет.

Belkins — міжнародна B2B маркетингова компанія, що за 4 роки виросла у 8 разів та здобула близько 1000 клієнтів по всьому світі. Місія компанії — «Uncompromised growth at all costs. All way to the top».

«Якщо зростання, то воно скрізь: професійний ріст, підвищення якості результатів, ріст знань і навичок, ріст зарплати, ріст успішних проектів, ріст бізнесу загалом», — каже CEO та засновник Владислав Подоляко. 

Хочете зростати разом? Приєднуйтесь до команди!