CRAZYBOX – український сервіс з доставки екзотичних фруктів, який в 2016 році запустили харків’яни Анна Нанка та Андрій Кудрін. Хоча ідея виникла раптово, вона «зіграла»: зараз компанія активно розвивається всередині крани, а нещодавно вийшла на ринок Польщі, де вже виконала більше 5000 замовлень. Про те, як запускався і працює бізнес, редакції AIN.Business розповіли засновники CRAZYBOX. Вони, зокрема, поділилися деталями щодо налагодження поставок екзотичних фруктів, просування сервісу та роботи з клієнтами.

Про ідею і запуск

Ідея створити бізнес CRAZYBOX прийшла до Анни Нанки і Андрія Кудріна навесні 2016 року. Як пояснюють засновники, на той час в Україні ще не були поширені такі сервіси, екзотичних фруктів не було в магазинах і ресторанах.

Почали зі створення Instagram-сторінки, зробили дуже простий і дешевий сайт. Оскільки засновники родом із Харкова, там і облаштували перший офіс. Фрукти почали купувати у перекупів, оскільки тільки вони привозили їх у місто. Одночасно займалися пошуком постачальників.

На той час, пригадують у CRAZYBOX, була популярна реклама у блогерів. Перші коробки передавали їм для створення оглядів. Таким чином бізнес почав збирати перші підписки в соцмережах. Влітку 2016 року CRAZYBOX вже робив перші доставки клієнтам.

засновник CRAZYBOX – Анна та Андрій
Засновники CRAZYBOX
Фото в матеріалі: CRAZYBOX
Спосіб сервірування фруктів CRAZYBOX

За пів року компанія вже фіксувала великі обсяги продажів. На перший Новий рік був справжній аншлаг, кажуть Анна та Андрій, – працювали цілодобово, щоб встигнути. Через збільшення об’ємів було прийняте рішення переїхати у Київ, де команда почала співпрацю з найбільшим постачальником, у якого і розташувалися на складі.

«Самі постачальники стверджували, що завдяки зростанню попиту, який почав утворюватись завдяки нам, вони дуже збільшили продажі. Тому нам запропонували дуже вигідні ціни. Також ми безкоштовно мали можливість розміщуватись на їх величезному складі біля 3 років. Це було дуже зручно, так як завжди у нас у перших був доступ до поставок», – додають в команді CRAZYBOX.

Про інвестиції й команду

На початковому етапі в CRAZYBOX працювали п’ятеро людей, а згодом – семеро. Зі зростанням попиту зросла і кількість працівників. Хоча в компанії не називають точну цифру, запевняють, що зараз «команда величезна».

команда CRAZYBOX
фрукти CRAZYBOX на складі

Перші інвестиції в бізнес були від інвесторів, якими виступили друзі засновників. Анна та Андрій зазначають, що починали з дуже невеликих сум – $20 000. Далі розвивалися за власні кошти, які заробляли. Так як самостійно команда бізнесу не літала за фруктами, був обраний інший шлях розвитку. Засновники кажуть, що сфокусувалися на наданні клієнтам якісного сервісу.

«Ми тісно співпрацювали з найбільшим постачальником, який привозив фрукти в Україну, саме з ним обирали вже з безлічі безпосередніх постачальників з Голландії. Так нами було виділено, наприклад, найсмачніше манго (Кент із Перу), ананас бебі найкращий сорту Королева Вікторія тощо. Ми першими привезли в Україну джекфрут, дуріан, гуанабану».

AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму: 
Розкажіть нам про свій бізнес

Про роботу під час війни та попит

Після початку повномасштабного вторгнення у 2022 році CRAZYBOX мали на складі свіжі фрукти з поставки більше ніж на 100 000 грн. Крім цього, були великі запаси горіхів, сухофруктів і солодощів, – команда вже почала готуватися до 8 березня. Тоді ж було прийнято рішення віддати все ТрО та зачинити склад.

склад CRAZYBOX
поставка манго CRAZYBOX

Проте, діяльність відновили вже на початку квітня 2022 року. Оскільки локальний бізнес тільки починав відкриватися, а екзотики зовсім не було на ринку, від клієнтів компанія мала неабиякий фідбек. Постійні замовники повернулися одразу, пригадують в CRAZYBOX.

«Перші пів року постачальники возили екзотичні фрукти майже лише для нас. Було досить складно, так як забезпечити весь звичний асортимент ми не змогли. Спочатку було лише до 10 видів екзотики, а вже на початку літа наш асортимент був майже таким, як до 24 лютого».

Станом на червень 2023 року, CRAZYBOX приймає до 10 поставок на тиждень. Як і до війни, кажуть в команді, основна аудиторія бізнесу – це жінки від 24 до 45 років.

Про вихід на ринок Польщі

В 2023 році заснований українцями CRAZYBOX також працює в Польщі. Оскільки в країні немає аналогів сервісу, а екзотичні фрукти не розвинені так само, як і колись в Україні, – компанія фіксує швидке зростання на локальному ринку.

Водночас, бізнес за кордоном має свої труднощі, додають Анна та Андрій. Це, зокрема, стосується витрат, які зростають.

«Ми очікували на значно меншу кількість продажів за той період, що ми працюємо, та ніяк не розраховували на велику кількість витрат. Щомісячні – також значно більші ніж ми планували. Все ж таки відкрити бізнес у Європі набагато дорожче, ніж в Україні. Добре, що тут виручає баланс між витратами та кількістю замовлень». 

екзотичні фрукти від CRAZYBOX

Станом на червень, CRAZYBOX виконали в Польщі більше ніж 5000 замовлень. З пошуком нових клієнтів, запевняють засновники, проблем не виникає, а відсоток постійних – значно вищий, аніж в Україні.

«До того ж, що для нас круто, – в Європі користуються поштовими скриньками та люблять знижки. А ми часто проводимо акції та повідомляємо про них через email-розсилки».

Про плани

Зараз команда CRAZYBOX має в Броварах великий сучасний склад на більше ніж 200 квадратних метрів, власну кур’єрську службу, сайт, зручну СРМ-систему. За плечима робота з великою кількістю корпоративних клієнтів, говорять засновники. Хоча працювати з продуктом, який не росте у нашій місцевості, досить тяжко, як розповідають Анна та Андрій, ситуацій коли хотілося опустити руки та все завершити – не виникало. 

«В Україні наш бізнес добре налагоджений та вже не потребує якоїсь реклами. Ми просто щороку зростаємо в об’ємах, розвиваємося. В Польщі ще працюємо над впізнаваністю, розширенням команди, асортиментом».

Наразі команда не планує масштабуватися за кордоном. Пояснюють це тим, що відкриття у іншій країні – це тривалий та складний процес. Проте, Анна та Андрій не виключають такий розвиток у майбутньому. Думають і над пакуванням франшизи, одночасно зазначаючи, що є складність:

«Для нас дуже важливе асоціювання CRAZYBOXз поняттями сервіс та якість».

Загалом, компанія має план розвитку на найближчі 2 роки. В червні 2023 року розробляють наступний сайт, хочуть створити мобільний застосунок для зручності клієнтів. Також планують більш активно працювати з корпоративними замовленнями, для чого розвивають два напрямки: корпоративні подарунки та доставка сезонних фруктів в офіс.

«Також ми працюємо над оптимізацією роботи на складі та в прийомі замовлень, автоматизуємо процеси. Активно працюємо над зменшенням кількості пакувального матеріалу, переробкою коробок. Також в майбутньому ми хочемо відкривати онлайн-точки з певною концепцією, про яку поки не можемо розповідати», – підсумовують засновники CRAZYBOX.

Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав про те, як у садибі на Золотоворітській з’явилися арт-секонди: