Наприкінці минулого року виконавчий редактор CNBC Джей Яроу продав свою Tesla Model X місцевому сміттєзвалищу на запчастини, оскільки автомобіль був визнаним непридатним до відновлення після аварії.
Проте, як повідомляє CNBC, автомобіль несподівано з’явився в мережі — на півдні України. Найгірше в цьому випадку той факт, що нові власники отримали доступ до акаунтів, телефонної книжки та інших даних колишнього власника.
Що відбулось з Tesla Model X?
Tesla X, яка була продана в США наприкінці минулого року, раптово повернулася в інтернет і через кілька місяців почала надсилати сповіщення на телефон свого колишнього власника, виконавчого редактора CNBC Джея Яроу.
Автомобіль або його комп’ютер раптово опинилися в мережі на півдні України, про що колишній власник дізнався відкривши свій додаток Tesla та скориставшись функцією геолокації. Він також виявив, що нові власники в Україні використовували його досі підключений додаток Spotify, щоб слухати його музику.
Як машина опинилась в Україні?
CNBC виявив, що після того, як автомобіль був списаний, він потрапив на онлайн-аукціон Copart, який наразі виставляє на продаж понад 1600 автомобілів Tesla та пов’язаний з утилізаційними пунктами по всій території США.
Copart спеціалізується на пошкоджених або повністю знищених транспортних засобах, які мають так званий salvage title, який видається, коли страхова компанія оголошує про повну неможливість ремонту.
Такі транспортні засоби більше не можуть легально їздити дорогами США, але законодавство інших країн буває не таким суворим. Тож загалом це дозволяє Copart продавати понад 2 млн автомобілів на рік і працювати в 11 країнах.
Після придбання новими власниками такі автомобілі відправляються в ремонтну майстерню або на смітник, потім потрапляють на вторинний ринок і часто продаються за межі США. Така практика існує десятиліттями та прискорилася з появою цифрових аукціонів, доступ до яких є з усіх куточків світу.
Чому це небезпечно (для колишнього власника)?
За словами технічного директора фірми автомобільної безпеки Canis Labs Кена Тінделла, відреставровані пошкоджені автомобілі дійсно можуть загрожувати безпеці.
«Облікові дані для інтернет-сервісів явно залишаються в електроніці автомобіля, і потім можуть використовуватися тими, хто фізично матиме доступ до цієї електроніки. Загалом зі справної та активної електроніки можна отримати дані попереднього власника — лише питання того, скільки зусиль для цього потрібно», — зазначив Тінделл.
За його словами, це далеко не специфічна проблема Tesla. Автомобілі, як і ноутбуки, смартфони та навіть холодильники та телевізори, тепер є пристроями з підключенням до інтернету, які можуть зберігати особисті дані.
Відключення облікового запису від транспортного засобу може перешкодити іншим використовувати додатки, які були підключені, наприклад Spotify. Однак дані все ще можна витягти з загальної електроніки автомобіля.
Він та інші експерти з безпеки порівняли ситуацію з крадіжкою ноутбука. У деяких випадках ви можете дистанційно стерти дані з пристрою, коли він під’єднується до інтернету. Але злочинна ремонтна майстерня може вийняти жорсткий диск і скопіювати з нього всі дані, перш ніж ви зможете щось зробити.