На зиму 2023 року в Україні очікують посилення атак росіян на інфраструктуру — і відповідно, можливі довготривалі відключення світла, або навіть блекаути. 2022 року мобільний зв’язок та інтернет під час довгих відключень іноді «лягав» або працював слабко. AIN.UA запитав у трьох операторів мобільного зв’язку, чи готові мережі до тривалих відключень світла.

Ми питали операторів про те:

  1. Які заходи вжила компанія з 2022 року, щоб забезпечити стабільну роботу мережі, якщо нема світла?
  2. Які найгірший та найоптимістичніший сценарій розглядають?
  3. Що радять користувачам, щоб мати кращий зв’язок під час відключень?

Як підготувався «Київстар»

Що зробили, щоб мережа працювала без світла

  • Протягом 2023 року «Київстар» встановив на базових станціях (далі БС — ред.) 80 000 нових акумуляторів, які можуть забезпечувати роботу обладнання 4-6 годин. До кінця року компанія планує встановити ще 30 000 таких акумуляторів.
  • З лютого 2022 року компанія утричі збільшила кількість стаціонарних і мобільних дизель-генераторів, які можуть тривалий час забезпечувати роботу усіх критично важливих об’єктів мережі.
  • Якщо на початку війни у компанії було 700 таких генераторів, то зараз їх — 2200. При цьому 850 генераторів було підключено до базових станцій «Київстар» іншими комерційними компаніями та підприємствами.

Як підготувався «Vodafone Україна»

Що зробили, щоб мережа працювала без світла

  • До нових можливих блекаутів готували мережу ще з минулого зимового періоду і усе літо. У енергонезалежність компанія інвестувала в цьому році близько 150 млн грн. «Тогорічний досвід показав, що тривалі перебої з електропостачанням виводять з ладу АКБ, тож ми постійно моніторимо стан наявних акумуляторів та у разі потреби змінюємо на нові. Придбали нові АКБ та генератори, маємо певний запас пального», — говорять у компанії.
  • Закуплені нові літій-іонні акумуляторні батареї підвищеної ємності, щоб створити достатній запас електроенергії на кожному технічному майданчику. Ці батареї — більш пристосовані до важких умов експлуатації, мають підвищену ємність, менш чутливі до частих відключень електроенергії, а також мають у 2,5-3 рази вищу швидкість зарядки порівняно зі старими батареями.
  • Компанія встановила понад 9000 нових акумуляторних батарей (частково батареями зі
  • збільшеною ємністю, частково — літієвого типу) на 2255 майданчиках. Це — додаткова резервна потужність на 685 800 ампер-годин.
  • Оператор також закупив та підписав контракти на постачання 484 мобільних генераторів та обладнання для них. Є пересувні рішення для швидкого відновлення/забезпечення зв’язку (це 522 мобільні генератори).

Загальна кількість базових станцій, у яких буде живлення у разі блекауту за допомогою різних типів генераторів: 1216. Також компанія домовилась із партнерами щодо спільного використання генераторів для 476 базових станцій. Якщо у бізнесу є дизель-генераторна установка від 2 до 5 кВт, якою він готовий ділитися, у компанії пропонують писати на [email protected].

Які сценарії розглядають

«У минулому осінньо-зимовому періоді найнижчий добовий показник активної мережі (доступність сервісу на базових станціях) складав ~84%. Йдеться в найгірші періоди, сумарно за весь період — лише декілька діб. Зважаючи на посилену активність з підготовки мережі, та за такої самої ситуації в енергетиці (віяльні відключення до 4 годин з перервами 6 годин), маємо лишатися в межах 85-90% середньодобової доступності мережі», — говорять у компанії.

Що радять користувачам

  • При відключенні світла зникає домашній Wi-Fi, тож усі одразу переходять на мобільний інтернет. Це утворює лавиноподібне навантаження на мережу, що впливає на швидкість мобільного інтернету. Тож у компанії радять завчасно потурбуватись про альтернативні канали зв’язку, а також не забути про павербанки для роутера та користувацьких пристроїв.
  • Щоб помірковано користуватись мобільним інтернетом, зменшуючи навантаження на мережу, варто вимикати автозавантаження медіа в месенджерах, не використовувати відеохостинги, такі як YouTube, Netflix. Платний YouTube або ж підписка на Netflix дозволяють заздалегідь вантажити потрібні відео або ж серіали, і переглядати їх, коли інтернету немає.
  • Минулого року оператори запустили можливість національного роумінгу: без додаткової оплати обслуговуватись у мережі іншого оператора, коли «рідний» оператор недоступний (4G там не працює). Для цього потрібно у налаштуваннях смартфона включити автоматичний вибір мережі.

Як підготувався lifecell

Що зробили, щоб мережа працювала без світла

  • Компанія нарощує кількість акумуляторних батарей та генераторів на своїх технологічних майданчиках.  «Готовність lifecell до відключень електроенергії цього року набагато краща, ніж минулого сезону. Опорна мережа вже обладнана новими батареями, а ключові технологічні майданчики — генераторами. Це означає, що більшість абонентів будуть мати доступ до зв’язку під час відключень», — повідомили AIN.UA у компанії.
  • Протягом року компанія також встановила тисячі літієвих батарей на своїх технологічних майданчиках. Нові батареї — ємні та витривалі, тому здатні підтримувати роботу базової станції до 4 годин за відсутності стаціонарного живлення, як говорять у компанії. Протягом весни-літа 2023 року lifecell підключив ще понад 800 стаціонарних, мобільних та партнерських генераторів (це допоможе БС працювати після виснаження батарей).
  • Також у компанії триває пілотний проект із живлення БС від сонячних батарей.

Які сценарії розглядають

  • «Мережа будь-якого мобільного оператора планувалась та розбудовувалась, виходячи з того, що електроенергія буде за замовчуванням. Тож коли вона зникає масштабно і надовго — магічного рішення не існує, ми, як і інші бізнеси, стаємо залежними від батарей, генераторів та палива. А це — ресурси обмеженої тривалості», —говорять у компанії.
  • Для прикладу, щоб живити одну БС під час блекауту, потрібно до 50 л дизпалива на добу, та мінімум одна людина, що його дозаправлятиме. У lifecell — більше 9000 БС по всій Україні, тож «магічного рішення» на випадок довготривалих відключень немає.
  • Але найгірший сценарій, на думку спеціалістів компанії, вже відбувся взимку 2022 року. Зараз оператори краще підготовлені і мають напрацьовані алгоритми дій.

Що радять користувачам

Якщо, наприклад, у Києві зникне світло, БС перейдуть на живлення від акумуляторних батарей (ними обладнані усі БС оператора). Швидкість вичерпання їхнього ресурсу залежатиме від тривалості відключення, кількості активних абонентів, інтенсивності користування мережею і т.п. Мобільний інтернет зникне першим, як попереджають у компанії. Після того, як батареї вичерпають заряд, БС підключатимуть до генераторів.

Тож абонентам, які під час віялових чи екстрених відключень переходять з фіксованого інтернету на мобільний, радять менше користуватись саме мобільним інтернетом: вимикати автозавантаження медіа, встановлювати низьку якість для відео, користуватись SMS та месенджерами, які менше навантажують мережу. Тоді БС довше працюватимуть від батарей, відповідно, довше буде зв’язок.