На зиму 2023 року в Україні очікують посилення атак росіян на інфраструктуру — і відповідно, можливі довготривалі відключення світла, або навіть блекаути. 2022 року мобільний зв’язок та інтернет під час довгих відключень іноді «лягав» або працював слабко. AIN.UA запитав у трьох операторів мобільного зв’язку, чи готові мережі до тривалих відключень світла.
Ми питали операторів про те:
- Які заходи вжила компанія з 2022 року, щоб забезпечити стабільну роботу мережі, якщо нема світла?
- Які найгірший та найоптимістичніший сценарій розглядають?
- Що радять користувачам, щоб мати кращий зв’язок під час відключень?
Як підготувався «Київстар»
Що зробили, щоб мережа працювала без світла
- Протягом 2023 року «Київстар» встановив на базових станціях (далі БС — ред.) 80 000 нових акумуляторів, які можуть забезпечувати роботу обладнання 4-6 годин. До кінця року компанія планує встановити ще 30 000 таких акумуляторів.
- З лютого 2022 року компанія утричі збільшила кількість стаціонарних і мобільних дизель-генераторів, які можуть тривалий час забезпечувати роботу усіх критично важливих об’єктів мережі.
- Якщо на початку війни у компанії було 700 таких генераторів, то зараз їх — 2200. При цьому 850 генераторів було підключено до базових станцій «Київстар» іншими комерційними компаніями та підприємствами.
Як підготувався «Vodafone Україна»
Що зробили, щоб мережа працювала без світла
- До нових можливих блекаутів готували мережу ще з минулого зимового періоду і усе літо. У енергонезалежність компанія інвестувала в цьому році близько 150 млн грн. «Тогорічний досвід показав, що тривалі перебої з електропостачанням виводять з ладу АКБ, тож ми постійно моніторимо стан наявних акумуляторів та у разі потреби змінюємо на нові. Придбали нові АКБ та генератори, маємо певний запас пального», — говорять у компанії.
- Закуплені нові літій-іонні акумуляторні батареї підвищеної ємності, щоб створити достатній запас електроенергії на кожному технічному майданчику. Ці батареї — більш пристосовані до важких умов експлуатації, мають підвищену ємність, менш чутливі до частих відключень електроенергії, а також мають у 2,5-3 рази вищу швидкість зарядки порівняно зі старими батареями.
- Компанія встановила понад 9000 нових акумуляторних батарей (частково батареями зі
- збільшеною ємністю, частково — літієвого типу) на 2255 майданчиках. Це — додаткова резервна потужність на 685 800 ампер-годин.
- Оператор також закупив та підписав контракти на постачання 484 мобільних генераторів та обладнання для них. Є пересувні рішення для швидкого відновлення/забезпечення зв’язку (це 522 мобільні генератори).
Загальна кількість базових станцій, у яких буде живлення у разі блекауту за допомогою різних типів генераторів: 1216. Також компанія домовилась із партнерами щодо спільного використання генераторів для 476 базових станцій. Якщо у бізнесу є дизель-генераторна установка від 2 до 5 кВт, якою він готовий ділитися, у компанії пропонують писати на [email protected].
Які сценарії розглядають
«У минулому осінньо-зимовому періоді найнижчий добовий показник активної мережі (доступність сервісу на базових станціях) складав ~84%. Йдеться в найгірші періоди, сумарно за весь період — лише декілька діб. Зважаючи на посилену активність з підготовки мережі, та за такої самої ситуації в енергетиці (віяльні відключення до 4 годин з перервами 6 годин), маємо лишатися в межах 85-90% середньодобової доступності мережі», — говорять у компанії.
Що радять користувачам
- При відключенні світла зникає домашній Wi-Fi, тож усі одразу переходять на мобільний інтернет. Це утворює лавиноподібне навантаження на мережу, що впливає на швидкість мобільного інтернету. Тож у компанії радять завчасно потурбуватись про альтернативні канали зв’язку, а також не забути про павербанки для роутера та користувацьких пристроїв.
- Щоб помірковано користуватись мобільним інтернетом, зменшуючи навантаження на мережу, варто вимикати автозавантаження медіа в месенджерах, не використовувати відеохостинги, такі як YouTube, Netflix. Платний YouTube або ж підписка на Netflix дозволяють заздалегідь вантажити потрібні відео або ж серіали, і переглядати їх, коли інтернету немає.
- Минулого року оператори запустили можливість національного роумінгу: без додаткової оплати обслуговуватись у мережі іншого оператора, коли «рідний» оператор недоступний (4G там не працює). Для цього потрібно у налаштуваннях смартфона включити автоматичний вибір мережі.
Як підготувався lifecell
Що зробили, щоб мережа працювала без світла
- Компанія нарощує кількість акумуляторних батарей та генераторів на своїх технологічних майданчиках. «Готовність lifecell до відключень електроенергії цього року набагато краща, ніж минулого сезону. Опорна мережа вже обладнана новими батареями, а ключові технологічні майданчики — генераторами. Це означає, що більшість абонентів будуть мати доступ до зв’язку під час відключень», — повідомили AIN.UA у компанії.
- Протягом року компанія також встановила тисячі літієвих батарей на своїх технологічних майданчиках. Нові батареї — ємні та витривалі, тому здатні підтримувати роботу базової станції до 4 годин за відсутності стаціонарного живлення, як говорять у компанії. Протягом весни-літа 2023 року lifecell підключив ще понад 800 стаціонарних, мобільних та партнерських генераторів (це допоможе БС працювати після виснаження батарей).
- Також у компанії триває пілотний проект із живлення БС від сонячних батарей.
Які сценарії розглядають
- «Мережа будь-якого мобільного оператора планувалась та розбудовувалась, виходячи з того, що електроенергія буде за замовчуванням. Тож коли вона зникає масштабно і надовго — магічного рішення не існує, ми, як і інші бізнеси, стаємо залежними від батарей, генераторів та палива. А це — ресурси обмеженої тривалості», —говорять у компанії.
- Для прикладу, щоб живити одну БС під час блекауту, потрібно до 50 л дизпалива на добу, та мінімум одна людина, що його дозаправлятиме. У lifecell — більше 9000 БС по всій Україні, тож «магічного рішення» на випадок довготривалих відключень немає.
- Але найгірший сценарій, на думку спеціалістів компанії, вже відбувся взимку 2022 року. Зараз оператори краще підготовлені і мають напрацьовані алгоритми дій.
Що радять користувачам
Якщо, наприклад, у Києві зникне світло, БС перейдуть на живлення від акумуляторних батарей (ними обладнані усі БС оператора). Швидкість вичерпання їхнього ресурсу залежатиме від тривалості відключення, кількості активних абонентів, інтенсивності користування мережею і т.п. Мобільний інтернет зникне першим, як попереджають у компанії. Після того, як батареї вичерпають заряд, БС підключатимуть до генераторів.
Тож абонентам, які під час віялових чи екстрених відключень переходять з фіксованого інтернету на мобільний, радять менше користуватись саме мобільним інтернетом: вимикати автозавантаження медіа, встановлювати низьку якість для відео, користуватись SMS та месенджерами, які менше навантажують мережу. Тоді БС довше працюватимуть від батарей, відповідно, довше буде зв’язок.