Стартапам не потрібні мільйони венчурних інвестицій, щоб побудувати продукт, якщо це не щось суперінноваційне та таке, що змінить статус-кво на ринку, вважає партнер Expert Dojo та засновник венчурної студії Fast Exit Ventures Антон Герасименко. В колонці для AIN.UA він розповів про свій досвід побудови продукту з нуля з капіталовкладенням у $300, на якому йому, без зайвих зусиль та команди, вдалося заробити $40 000 за рік.

Антон Герасименко. Фото надане автором

Певний час тому я вирішив у межах експерименту зробити діджитал-продукт та заробити на ньому. Експеримент стався, коли я навчався на курсі Founders Institute на VC-програмі. Я хотів краще зрозуміти, як створюються продукти solo founder, щоб уміти їх оцінювати з погляду VC. Цей експеримент приніс мені гроші.

Сотні тисяч доларів на розробку продукту – це маячня. Навіть якщо ти не кодиш, все, що тобі потрібно, — кілька сотень доларів та гарна ідея. 

Якщо будуєш продукт на основі технологій, що вже існують, і який, на твою думку, потрібен ринку – просто йди до фрилансерів. Тобі треба зробити робочий MVP, а не продукт твоїх мрій. Це вже «на потім».

Upwork для тебе задорогий? Дивись на локальні українські платформи, де точно знайдеться виконавець за адекватною вартістю. Потрібно лише зробити максимально просте ТЗ. 

  • Досконально розроби бачення майбутнього продукту у своїй голові. Це не складно, якщо реально розумієш, що хочеш створити.
  • Пропиши всі ходи майбутнього користувача. Відкрий Google-слайди та накидай схематично, що й де повинно бути та як працювати.
  • Загугли релевантні шаблони дашбордів, вибери той, де найбільше підхожих елементів. Придбай шаблон, роби скріншоти елементів та вставляй їх в ТЗ.
  • Заходь на платформу, публікуй таск та чекай на пропозиції.

Для себе я зрозумів, що дуже дешево і швидко створювати Chrome-розширення. Фреймворк для їхньої розробки дає багато можливостей, особливо сьогодні, коли в розширення легко інтегрувати OpenAI API. Але насправді, з масою доступних шаблонів вебсервіси будувати вже теж швидко та дешево. 

Тому я нахабно скажу: майже будь-який стартап можна запустити за $200-300.

Тут буде багато заперечень, і більшість з них будуть слушними, але я розповім, як це вийшло у мене і чому, на мою думку, це успіх.  

Як я створив продукт за кілька сотень доларів

Я розробив YouPost за $300. Все почалося з того, що я хотів певну фічу для власного застосування. Буває, що хочеш просто дізнатися, як зібрати бісів стіл з IKEA, а інструкцію не поклали, і все, що ти хочеш — це просто скласти той стіл. Але в YouTube тобі видає 15-хвилинне відео складання. А мені потрібно просто швидко зрозуміти логіку, скласти та забути! Я не хочу дивитись відео.

Це стосується багатьох речей. YouTube – крута і дуже корисна річ, але інколи мені не потрібні відео, мені потрібні текстові вижимки зі скріншотами. Я шукав такі сервіси, але все, що я знаходив – продукти для роботи з субтитрами, їх редагуванням, транскрипцією тощо. Жоден продукт не пропонував скріншоти.

Я подумав, що Chrome-розширення – саме те, що треба. Забігаючи наперед, мій продукт взагалі не має інтерфейсу – лише тицнувши на кнопку розширення, користувач отримує результат. Це ідеально, і саме це оцінили люди. Наразі YouPost має близько 4000 користувачів.

Я сформував задачу, виклав її на фриланс-платформі та після двох годин отримав близько 12 пропозицій від фрилансерів. Я обрав виконавця з позитивними відгуками та помірною вартістю. За два тижні розширення було готове, але в задачі я поставив умову, що не закрию угоду, поки Chrome Web Store не прийме розширення та не опублікує його. Тому виконавець ще кілька разів вносив зміни у продукт, щоб той нарешті опублікували. 

Це був доволі тривалий процес, я стукав в усі гуглівські двері і нарешті одного ранку побачив «лист щастя» – продукт став доступний усім. Я закрив угоду, розрахувався з виконавцем та мав готовий продукт. Я не рекламував його, певний час сам ним користувався, щоб переконатися, що він працює, як я задумав. Тим часом прийшло 10-20 завантажень від користувачів, які самі знайшли YouPost. Потім я вирішив, що треба його якось промотувати заради експерименту. Продукт був безоплатним, я публікував його у різних категоріях на Quora, скидав друзям – і…. нічого. 

Як я заробив перші $4000

Я зрозумів, що певні продукти, якщо вони безоплатні, люди просто не сприймають. Хоча 200-300 користувачів все ж скачали YouPost. Але правила гри я засвоїв, і за тиждень продукт вже продавався з вартістю $4,99 на місяць. SaaS, bitches!

Я накидав лендінг, платіжка була зроблена заздалегідь виконавцем — і знову нічого.

Почав розміщувати контент на Quora, Reddit, Twitter тощо. З того прийшло 12 підписок по $4,99 на місяць. Я був радий, тому що завдяки цьому відбив вкладення за два місяці. 

Раптом мені прийшов лист від Dealify – це не дуже відомий маркетплейс, який працює за моделлю довічних угод (lifetime deals, або скорочено LTD).

Від редактора: довічні угоди — це маркетингова стратегія, яка дозволяє компаніям залучати й утримувати клієнтів, пропонуючи їм можливість придбати продукти за зниженою ціною. Мета довічних угод полягає в тому, щоб споживачі придбали бренд і таким чином стали клієнтами на все життя. Для користувачів це, своєю чергою, можливість користуватися продуктом до тих пір, поки він існує, без регулярних платежів. На сьогодні LTD – дуже поширена практика серед SaaS-компаній.

Вони запропонували угоду, обіцяючи золоті гори. Я не повірив, але погодився, бо від мене нічого не вимагалось, окрім як зробити 100% промокоди для платформи та надіслати їм. 

Dealify створив сторінку та почав активно промотувати продукт серед своєї аудиторії. Маркетплейс забирав 50% від усього ревеню, але, знаючи, що мені це нічого не вартує, я погодився. 

За місяць промокампанії на Dealify я заробив чистими $4000. Непогано для продукту, на який я витратив $300. 

Як я почав пасивно заробляти $1500 на місяць

Коли продаж на Dealify закінчився, я вже мав на думці звернутись до подібного маркетплейсу AppSumo, аудиторія якого налічує 2 млн користувачів. 

Я вичитав, що AppSumo – це суперкрутий маркетплейс для продажу діджитал-продуктів. Вони беруть твій продукт, пушать його на свою мільйонну аудиторію, і хоча вони забирають 70% від загального прибутку, для стартапів це все одно вигідно, бо вони отримують від $200 000 до іноді $3 млн! Це практично pre-seed-чек, а може навіть Раунд А без продажу equity. Мрія!

Маючи досвід з Dealify, я був впевнений в успіху на AppSumo. Але, коли я подався і отримав погодження, то зрадів і розчарувався водночас. YouPost потрапив на AppSumo – це гарна новина. Погана полягала в тому, що вони не запропонували мені угоду по промо, а лише дозволили розмістити продукт на маркетплейсі.

YouPost став просто одним з дуже багатьох продуктів на AppSumo, і це дещо засмучувало. Але цей маркетплейс не просто так найпопулярніший у своїй ніші. В них є система внутрішнього промо: якщо твій продукт набирає 5 відгуків, він підіймається у видачі вище за 70% усіх продуктів. 10 відгуків надають ще краще місце, і так далі.

Мені треба було здобути відгуки. Їх можна залишати тільки користувачам, що придбали продукт. Тож я витратив ще $590. Але пам’ятаймо, що я вже заробив $4000 на Dealify, тож це було реінвестування.

«Пожиттєва» ліцензія на AppSumo коштувала $59. Я звернувся до десяти друзів, щоб вони придбали продукт та залишили відгук. Для цього я спонсорував придбання свого ж продукту та компенсував їм витрати. Але саме після того, як я набув 10 відгуків, — YouPost полетів та невдовзі набрав 38 відгуків від тих, кому я, звісно, не платив. Його помітили та почали купувати!  

Я почав пасивно заробляти близько $1500 на місяць на продажах через AppSumo.

Як я збільшив дохід до $2000-3000

Згодом я відкрив для себе секонд-хенд ринок для діджитал-продуктів 🙂. Це дивовижний замкнутий світ, де в спеціальних групах торгують довічними угодами. Десятки тисяч людей займаються тим, що перепродають та купують LTD, які були придбані на різних lifetime-маркетплейсах. 

Я прогнав декілька промоакцій в цих групах, просто надаючи безоплатні коди на продукт, і це принесло мені додатковий буст у продажах, тож регулярний дохід піднявся до $2000-3000 на місяць.

Це неймовірно! Усі навколо кажуть, що для того, щоб заробляти, ти повинен дуже важко працювати, а я витрачаю 20 хвилин на тиждень на підтримку особливо вимогливих користувачів та заробляю! Це дуже круто.

Наостанок…

Я знаю, що те, скільки мені приносить продукт, – небагато, але враховуючи вартість розробки та час, що я витрачаю на підтримку – вважаю це успіхом. І це лише один з моїх проектів.  

Можливо, це і є те, що називають «ідеальним бізнесом».

Якщо цікаво більше дізнаватись про створення продуктів та інвестиції або хочете запустити свій продукт на AppSumo, підписуйтесь на мою розсилку Fast Exit Stories.

Автор: Антон Герасименко, партнер у фонді Expert Dojo, засновник венчурної студії Fast Exit Ventures