Вже декілька днів в соцмережах тривають обговорення ситуації, що сталася між проектом вінтажних маркетів KYIVNESS та ведучими українського YouTube-шоу «Ебаут». AIN.Business переповідає, що сталося. Для тексту редакція поспілкувалася з продюсеркою KYIVNESS Мілою Потаповою та учасницею «Ебаут» Катею Мотрич.
Що сталося
9 та 10 грудня 2023 року в Києві пройшов черговий вінтажний маркет KYIVNESS. На цей раз організатори присвятили його тематиці різдвяних свят, традиційно підсвітили малі бізнеси, й організували лекторіум. Взяти участь в останньому, зокрема, запросили ведучих українського YouTube-шоу «Ебаут» Наті Гресько, Катю Мотрич та Іллю Полудьонного.
Як дівчата розповіли в коментарі AIN.Business, з KYIVNESS на той час були в гарних стосунках і часто відвідували захід в різних форматах: як гості, як учасники маркету з брендом прикрас Каті Мотрич motrychstudio та як спікерки.
«Раніше до KYIVNESS ми ставилися позитивно. Не мали жодних упереджень з приводу маркету, команди та відвідувачів. Це хороший міський ярмарок, який збирає гарних людей в одному місці», – додає Катя Мотрич.
В рамках останнього заходу, сторони домовилися про проведення лекції ведучими «Ебаут». Тема – вік і прийняття себе. Співпраця відбувалася на комерційних умовах. Деталей щодо дрескоду, вказує Мотрич, команда KYIVNESS не надавала.
«Ми обговорили тему лекції та склад лекторів. Ніяких деталей про дрескод не було», — Катя Мотрич.
14 грудня 2023 року на своїх Instagram-сторінках Наті Гресько й Катя Мотрич, сукупна кількість підписників яких понад 70 000 людей, опублікували допис, в якому виказали категорично негативне ставлення до відгуку KYIVNESS щодо власного виступу. Згідно з прикріпленим до публікації скріншотом, команда відмітила візуальну непідготовленість спікерок до заходу:
Допис швидко назбирав велику кількість вподобань та поширився соцмережею. В репостах люди звинуватили проект KYIVNESS в дискримінації і виказали підтримку ведучим «Ебаут».
«Ми розуміємо, що ми — люди, в яких є велика аудиторія, і серед цієї аудиторії зокрема є молоді жінки. Ми не хочемо підтримувати і поширювати наратив, що людей можна оцінювати за їхнім одягом чи зовнішнім виглядом. В Україні, в 2023 році, це виглядає дивно і вже давно не на часі. Наш проект спрямований на те, щоб піднімати схожі питання та виховувати толерантність, тож проігнорувати – означало би суперечити власним цінностям. Тож реакція, як і позиція, відповідна та справедлива», – коментують ситуацію представники «Ебаут».
Позиції сторін
У відповідь на позицію представників шоу «Ебаут», продюсерка KYIVNESS Міла Потапова визнала недоречність коментаря, озвученого представниками проекту. Потапова публічно перепросила Наті й Катерину, а також назвала ситуацію «факапом», який одночасно є важливим досвідом для KYIVNESS. Проте, вечері 14 грудня, сторінка вінтажного маркету була видалена з Instagram через численні скарги. Після – прихильники і бізнеси-учасники вінтажних маркетів виголосили підтримку проекту, в соцмережі розпочалося поширення заклику про відміну культури кенселингу.
«Ми не вважаємо, що цей випадок заслуговує на такого роду скасування. Проект перепросив, хоч і не від обличчя KYIVNESS та не зі сторінки заходу, що можливо і обурило людей. Та ми в жодному разі не хотіли захейтити чи знищити проект. Для нас було важливо прокомунікувати питання дискримінації та оцінки зовнішнього вигляду. Окрім питання інституту репутації ця ситуація також демонструє та підсвічує проблему об’єктивізації і завищених вимог до зовнішнього вигляду жінки. Спікер, який виступав в один день з нами та був також у джинсах і светрі – фідбек щодо «візуального» вигляду не отримав», – коментують видалення KYIVNESS і реакцію аудиторії Наті Гресько і Катю Мотрич.
В коментарі для AIN.Business Міла Потапова ще раз виголосила розуміння позиції учасників «Ебаут». Жінка додала, що ситуацію проговорили з командою маркету, а також висловила подяку Наті та Катерині за співпрацю:
«Так, ми зробили недоречний коментар, мені щиро неприємно, що ця ситуація трапилась, що коментар був зроблений. Це недоречний коментар, і я це визнаю. Ми проговорили з командою та зробили відповідні висновки з цієї ситуації, що для нас абсолютно не припустимо та кожен з нас має діяти відповідно наших цінностей. І не тільки як учасник команди, але й як особистість. Прикро й те, що ситуація дещо вийшла з-під контролю та набула досить великого масштабу. Зараз дуже багато конфліктів і ми справді не хотіли створити такий. Я повторюсь, що ціную команду Ebaut та вдячна за співпрацю, важливі теми, які обговорювалися під час наших подій».
Станом на 15 грудня Instagram-сторінка KYIVNESS відновила роботу, проте команда відмінила проведення різдвяного маркету у Львові, який мав відбутися 23-24 грудня 2023 року. Коментуючи це, Міла Потапова пояснила, що «зараз це буде єдиним правильним рішенням».
«Так, ми приймаємо вибачення. Вважаємо, що всьому є свої причини та наслідки і так само за все є відповідальність. Бажаємо команді гідно вийти з цієї ситуації та продовжити свою роботу з новими силами», – додали спікерки «Ебаут».
Про KYIVNESS
Історія KYIVNESS бере початок з 2018 року. Проект, автором ідеї якого є Олена Айгенманн, став першим заходом в Україні в тематиці вінтажу. А же за два роки KYIVNESS виріс у повноформатну подію зі своєю філософією, метою і став очікуваним заходом серед столичної молоді. В рамках заходу, свої бренди і продукти представляють малі та середні бізнеси.
За словами продюсерки проекту Міли Потапової, KYIVNESS – це чудова можливість отримати потужний поштовх у розвитку для брендів. А відвідувачі, в свою чергу, можуть провести на маркеті гарний вікенд, познайомитися з представниками українського МСБ, і насолодитися атмосферою унікального, камерного заходу.
Надаємо, раніше AIN.Business розповідав велику історію KYIVNESS: