Кожен власник бізнесу або C-level рано чи пізно проходить етап пошуку фінансування та запитує себе: «Чи цікавий мій проєкт для інвесторів?», «Як привернути їхню увагу?», «А що, як у мене немає зв’язків?». Дар’я Уманець, Head of Communications в infocus та Co-Owner infocus.assist в колонці для AIN.Business розповідає, як за допомогою PR привернути увагу інвесторів та залучити кошти в бізнес. 

Дар’я Уманець
Фото надане автором

PR — інструмент для побудови правильного бренду та репутації. Але з його допомогою можна привертати увагу не лише потенційних споживачів, а й інших стейкхолдерів, наприклад, інвесторів.

Розуміння того, як правильно з ними взаємодіяти за допомогою PR, може стати вирішальним чинником для успіху вашого стартапу або бізнесу. 

Чому PR важливий та які цілі закриває?

Перед тим, як братися до теми, розберімо, чому PR важливий для підприємців:

1. Підвищує довіру до проєкту, а значить, прокладає шлях до збільшення кількості клієнтів і партнерів. Це також спосіб підтримувати стійкі відносини з наявною клієнтською базою.

2. Позиціонує бренд як лідера, а отже, сприяє залученню уваги не лише споживачів, а й інших гравців ринку, які зацікавлені в партнерствах чи співпраці. 

3. Приваблює інвесторів. Для них важлива стабільність та перспектива розвитку бізнесу. Тому репутація, яку можна побудувати з допомогою PR, — ледве не перше, на що звертають увагу інвестори.  

А для інвесторів?

Активне PR-просування — знак для інвестора, що його інвестиція ймовірніше повернеться. Так, цей інструмент не орієнтований на продажі, але може на них впливати, завдяки збільшенню впізнаваності бренду.

Інвестор, який уже знає бренд і розуміє його позитивний образ, має більше довіри та відчуття стабільності, що робить інвестицію більш привабливою. Такий підхід до PR стає ключовим елементом залучення та утримання інвестицій у довгостроковій перспективі.

Секрети та способи PR-просування

Щоб ефективно привертати увагу інвесторів, потрібно розуміти способи, які допоможуть це зробити. 

Робота зі ЗМІ. Активно розповідайте про свою компанію в медіа. Пишіть про себе, спілкуйтеся із журналістами, підтримуйте активну комунікацію. 

Згадки — це просто, але результати будуть лише після системної роботи. Але як це зробити? Тримайте кілька порад: 

  • Сформуйте базу контактів із журналістами та залишайтеся з ними на звʼязку.

    Визначте, хто пише про теми, пов’язані з вашою нішею, та знайдіть їхню пошту або соцмережі (найчастіше журналісти сидять у Facebook), комунікуйте з ними в коментарях, відповідайте на запитання, спробуйте потрапити в їхнє комʼюніті.

    Діліться також своїми пресрелізами чи цікаві пропозиції для їхнього контенту — формулюйте повідомлення лаконічно та спілкуйтесь особисто.
  • Генеруйте інфоприводи, про які журналісти самі захочуть написати. Вмикайте креатив. 

PR — це безплатний інструмент. Але те, на що точно варто витрачати кошти — створення інфоприводів. Коли ви матимете, про що розказати журналістам, підготуйте крутий пітч та пресреліз та заявіть про себе. 

  • Крім цього, швидко реагуйте та пропонуйте дати коментарі. Якщо ваш бізнес ще маленький, не цікавить журналістів і не має бюджетів, можна трошки використати інфоприводи інших компаній та коментувати їх.

    Не бійтесь писати журналістам, що ви хочете дати коментар, бо маєте для цього відповідний досвід. Вони часто шукають людей, які не проти освітити тему з різних боків.
  • Оцініть, чи ваш контент дійсно захопливий. Не всі новини компанії цікаві читачу. Запуск сайту — великий крок для вас, але для медіа це не складає інтересу. Тому пропонувати треба щось із «вау» ефектом.

    Якщо у вас немає досвіду, і ви не впевнені, що їм буде цікаво, можете написати лист-знайомство, розповісти про себе й запитати, чи шукають вони зараз коментарі на певні теми. Часто в ЗМІ є список тем, на які ви можете підготувати матеріал. Просто запитайте про це.

Співпрацюйте з інфлюенсерами, яким може бути цікавий ваш продукт. Під час співпраці з інфлюенсерами варто розуміти свою ціль. У кожної з них буде своя ніша, тобто свої блогери. 

Ціль 1. Залучити споживачів / покупців. 

Ціль 2. Знайти інвестора.

Уявімо, що ваш стартап пов’язаний з автоматизацією роботи маркетологів. Ви можете запропонувати затестити його Андрію Федорову, власнику маркетингової агенції Fedoriv. Його підписники — бізнесмени та інвестори. Якщо пану Андрію сподобається стартап і він поділиться ним, то ці люди дізнаються, що є крутий проєкт, який шукає інвестора.

І паралельно ви можете пропонувати затестити сервіс іншим маркетологам, SMM-спеціалістам, таргетологам, у яких є ваша авдиторія. На них не підписані інвестори, але в них будуть ваші потенційні клієнти.

Відвідуйте нетворкінги та івенти. Знаходьте однодумців, будуйте важливі звʼязки, пітчіть себе і свої ідеї на нетворкінгах та івентах. У майбутньому це може стати фундаментом для успішної співпраці з інвесторами.

На івентах-нетворкінгах створюється особлива, камерна атмосфера, де люди стають більш відкритими та доступними для спілкування. Це той момент, коли можна побудувати важливі відносини та знайти «своїх» партнерів і співробітників.

До речі, так команда infocus.assist лише за минулий місяць знайшла 4 потенційних партнери. Тож тішимося результатами та щиро рекомендуємо цей підхід.

Де шукати події? Обов’язково підключайте команду. Якщо у вас є ціль шукати знайомства та ходити на івенти, то поділіться цим із командою та попросіть їх кидати всі-всі івенти, які вони бачать. Це дуже економить ресурс на пошук.

Як проявляти себе на івентах? Окрім знайомств, на івентах можна й потрібно показувати свій бренд.

Ви можете виступати з лекціями, робити промо зони, надавати для гостей заходу спеціальні пропозиції та знижки, і дуже рекомендую не забувати про мерч.

Команда не хоче його носити? Зробіть такий, щоб хотіли. Спробуйте думати ширше, ніж про світшоти та футболки — забрендуйте джинси або шкіряну куртку, подумайте про цікаві аксесуари. Наприклад, у нас є стрічки до телефону. Команда носить їх не тільки на івенти, а й у звичайному житті, бо це зручно!

Діліться важливою інформацією з іншими. Коли ви вже зробили певну роботу в просуванні та маєте згадки в інформаційному полі, не забудьте похвалитися цим і показати це інвесторам.

Додайте згадки медіа на сайт, а згадки блогерів — у збережені Instagram. Залишайте посилання на великі статті в листах та презентаціях для інвесторів. Покажіть у цифрах, що це реально дало буст продажам або розвитку стартапу.

Інвестори також люди й вони певною мірою приймають рішення через емоції. Якщо ви покажете, що про вас говорять, то і їм буде легше повірити у вас. 

Резюмуємо

PR — як сірий кардинал у бізнесі, він нативно (а може й ні) впливає на більшість сфер: від характеру впізнаваності бренду до кількості потенційних інвесторів для компанії. Тому, не нехтуйте цим інструментом, а застосовуйте його як один із ключових елементів, аби привернути увагу, закомунікувати та підсилити сильні та перспективні сторони вашого продукту чи сервісу.

Автор: Дар’я Уманець, Head of Communications в infocus та Co-Owner infocus.assist.