З початком війни ринок пасажирських авіаперевезень в Україні фактично припинив існування – небо закрито для польотів через повномасштабне вторгнення рф. Утім, попри це українська авіакомпанія SkyUp Airlines за 2022 рік показала рекордний виторг з-поміж інших авіаперевізників – 2 мільярди 756,8 мільйона гривень. До 14 лютого 2022 року компанія на вимогу страхових компаній вивезла свої літаки у Європу та перейшла у новий формат роботи, надаючи літаки у ACMI-контракти, тобто в оренду – нова концепція виправдала себе, і в 2023 році дохід компанії за три квартали перевершив дохід за весь 2022-й. 


SkyUp Airlines заснували у 2017 році. Нині вона входить до фінансово-промислової «Групи родини Альба», кінцевими бенефіціарами якої є Олександр та Юрій Альба — співвласники SkyUp Airlines і туроператора Join UP!. Серед засновників зазначені українська ТОВ «ACS-УКРАЇНА» — 52% долі, та британська компанія «Глобал Тревел Холдінг ЛТД» — 48% відповідно. 

Операційний директор SkyUp Airlines Олександром Шафієвим. Фото тут і надалі SkyUp Airlines

Журналістка AIN.UA поговорила з операційним директором SkyUp Airlines Олександром Шафієвим про новий формат ведення бізнесу, пріоритетні напрямки роботи, реєстрацію компанії у Європі, на ринку США та Канади, а також про збереження команди й плани на 2024 рік.

До початку вторгнення SkyUp Airlines за рекомендацією страхових компаній, що обслуговували літаки, перевезла 10 з 11 своїх бортів у Європу. А на початку 2023-го евакуювала останній літак у Румунію. Як зараз працює компанія?

До повномасштабної війни в Україні ми працювали за гібридною моделлю — поєднували регулярні та чартерні рейси. Із закриттям українського неба SkyUp Airlines почав оперувати в Європі. Основними напрямками діяльності стали АСМІ-контракти (Aircraft, Crew Maintenance, Insurance). Це угода між двома компаніями, за якою одна авіакомпанія надає послуги із перевезення пасажирів іншим авіакомпаніям, використовуючи свої літаки та екіпажі. Вся наша команда повноцінно здійснює рейс в формі SkyUp, але пасажир купляє квитки умовно WizzAir.

Тобто європейські авіакомпанії беруть наші літаки разом з екіпажами, обслуговуванням та страхуванням і використовують їх на своїх рейсах для підсилення власних потужностей. Також маємо спеціальні та чартерні рейси на замовлення туроператорів чи фондів.

Наша авіакомпанія з українською реєстрацією літаків не може самостійно літати всередині європейського ринку. Такі літаки мають право літати лише з України та в Україну, тому ACMI-контракти стали для нас успішним варіантом. Зараз 80-90% нашого бізнесу складає саме цей формат, фактично єдиний можливий зараз для українських авіаоператорів. Щонайменше два роки цей формат роботи з партнерами для нас буде фокусним.

З ким співпрацює компанія за контрактом ACMI та якими рейсами літають борти?

У 2023 році авіакомпанія співпрацювала з Tunisair, FlyOne, AIR MOLDOVA, HiSky SRL, HiSky Europe SRL, Wizz Air Malta, Wizz Air Abu Dhabi, Corendon Dutch, Tailwind Airlines і FlyEgypt.

Наші борти літають як на регулярних рейсах, так і на чартерних, залежно від вимог компаній, яким ми надаємо літаки по договору. Найбільшу кількість рейсів SkyUp Airlines здійснила «до» або «з» аеропорту Кишинева, Єгипту, Туреччини, Тунісу та Румунії. Загально ми здійснили 10 528 рейсів до 53 країн світу за 664 маршрутами, що на 36% більше, ніж у 2022 році. А у 2023 році ми збільшили кількість перевезених пасажирів на 24% порівняно з 2022 роком – до 1,546 млн. 

У травні 2023 компанія відкрила SkyUp MT — європейську авіакомпанію з мальтійською реєстрацією та сертифікатами. Як вона працює? 

З початку літа 2023 року SkyUp MT також виконує рейси за АСМІ-контрактами. Для цього компанія отримала європейську ліцензію експлуатанта (AOC), який дозволяє використання повітряного судна в комерційних цілях. Також компанія має сертифікат (CAMO), який підтверджує, що авіаційна компанія відповідає всім технологічним критеріям та здатна підтримувати повітряне судно в льотній придатності, наскільки це можливо. (CAMO) обов’язкове для всіх зареєстрованих в ЄС літаків. А також сертифікат (AOL) дозволяє компанії надавати повітряні послуги саме на Мальті.

Оскільки SkyUp MT — європейська компанія, ми маємо право на виконання деяких рейсів всередині Європейської спілки чи за її межами. Як правило, це туристичні напрямки зі Східної Європи взимку в Єгипет, а влітку це може бути Туреччина.

Офіс авіакомпанії розташований на Мальті, а її флот наразі включає два літаки Boeing 737-800. SkyUp MT не окрема компанія, а лише одна з ланок нашої головної української, і це не інвестиція, а частина нашої звичайної операційної роботи. 

Ми планували за допомогою мальтійської компанії запускати власні рейси Європою, але дійшли висновку, що зараз це не на часі й краще зосередитись на форматі АСМІ. Завдяки цьому напрямку ми виживаємо, заробляємо гроші та розвиваємось.

Чи виникали якісь складнощі у роботі на ринку ЄС?

Якби ми мали суттєві проблеми, ми б зараз не літали в ЄС, бо авіація – надзвичайно зарегульована сфера. Якщо ти хоч за одним пунктом не відповідаєш чітко визначеним критеріям, літаки вашої компанії нікуди не полетять.

Також в авіації багато залежить від підтримки держави. Коли ми вийшли у 2022 році на європейський ринок, перше питання, яке нам поставили партнери, – чи співпрацюємо ми з авіаційною владою України. Питання було викликане необхідністю довести, що літаки належним чином відстежуються, відповідають всім необхідним вимогам, бо безпека в авіації понад усе. Пізніше нас у ЄС стали впізнавати, зрозуміли, як ми працюємо і питань до нас стало менше. 

Що ви маєте на увазі під співпрацею з державою?

Для початку роботи в ЄС держава надала необхідні підтвердження та дозволи. Також ми забирали наш останній борт з аеропорту «Бориспіль» повністю в кооперації з владою України. 

Коли в Судані, в Хартумі у 2023 році почалися бойові зіткнення між Збройними силами Судану і воєнізованою організацією «Силами швидкого реагування (RSF)», ми разом з українською владою забезпечили евакуацію наших екіпажів, пілотів, бортпровідників, інженерів і додатково громадян України, попри те, що над Суданом небо теж було зачинено. Екіпаж та людей ми евакуювали з рештою наземним транспортом, оскільки наші літаки там згоріли.

Ми виконуємо не тільки комерційні польоти, а й гуманітарні – від початку вторгнення перевозимо наших поранених військових на лікування за кордоном, і це також частина нашої співпраці з державою.

Який зараз ринок авіаційних перевезень у Європі та чи відчуваєте конкуренцію?

Зараз ситуація на ринку складна, тому що після ковідного періоду перевезення літаками зросли. В Європі під час пандемії з’явився дефіцит літаків і запчастин. У 2022-2023 роках влітку у ЄС скасували багато рейсів, частково через відсутність персоналу та страйку робітників, частково – через нестачу деталей для літаків, на них дуже велика черга.

Також виробники літаків затримували виготовлення бортів, що загалом впливало на картину авіаперевезень. Всі ці фактори дали нам можливість просувати свої літаки та зайняти місце на ринку. Тобто зараз ми маємо дуже гарне вікно можливостей, даючи іншим компаніям свої літаки на умовах АСМІ. 

Безумовно, конкуренція з іншими компаніями на ринку ЄС присутня, але вважаю, що ми повністю конкурентоздатні. Наприклад, лише за 2023 рік компанія SkyUp Airlines увійшла в топ-20 європейських компаній на ринку АСМІ, попри те, що нам було складніше, ніж іншим компаніям.

Повномасштабне вторгнення не залишило нам іншого вибору, як виходити на інший ринок. І співпраця з європейськими партнерами насправді показала, що підготовка SkyUp Airlines відповідає стандартам ЄС. Тому після початку вторгнення практично всі партнери виявили бажання повторно укласти з нами контракти. Пропозицій було декілька, тож ми мали з чого обирати.

У 2023 році авіакомпанія отримала дозвіл на роботу в Сполучених Штатах Америки та Канаді. Який формат роботи там?

Протягом минулого літа тривав процес отримання сертифікатів. У вересні у США ми отримали сертифікат іноземного авіаперевізника FAR129, а потім і в Канаді сертифікат FAOC. Ці сертифікати дозволяють надавати послуги ACMI та виконувати чартерні рейси з інших країн до США та Канади. SkyUp Airlines не має дозволу на здійснення внутрішніх рейсів всередині інших країн.

Ми розширяємо власні можливості. Європейський ринок дуже сезонний, влітку він перевантажений, а взимку, навпаки, маємо меншу кількість польотів і відповідний попит.

На противагу, північноамериканський ринок рівномірніше завантажений як взимку, так і влітку. Зараз тривають перемовини з різними провайдерами, але поки що найкращий варіант для себе не обрали. Бо у Канаді та США ми матимемо інші витрати, порівняно з  Європою.

Найбільший дохід з усіх авіаційних фірм в Україні показала саме SkyUp Airlines, майже 3 мільярди гривень. За який час отриманий цей дохід?

Це дохід, який ми отримали за менш ніж два місяці 2022 року, до початку повномасштабного вторгнення. Загалом весь рік ми працювали в дуже важких умовах. У 2022-му отримали помітні збитки через простій літаків та витрати на їх перевезення, витрати тоді перевищили весь наш операційний дохід.

А який дохід ви отримали за 2023 рік?

Фінальну інформацію поки що неможливо надати, бо закінчився календарний рік, але не закінчився фінансовий, підбиваємо підсумки. Але вже очікуємо, що 2023 рік буде прибутковим. Для порівняння, наш дохід за 2023 рік має бути приблизно на 50% більше, ніж у 2022 році. Увесь 2022 рік ми завершили з показником операційного доходу у 2,7 мільярда гривень, але за три квартали 2023-го ми маємо операційний дохід у 3,2 мільярда гривень.

Компанія здійснює операційну діяльність у ЄС, але має офіс в Україні. На яких умовах він існує та що з працівниками?

Ми українська компанія, головний офіс авіакомпанії розташований в Україні та продовжує працювати. Ми не вимагаємо обов’язкової присутності працівників в офісі ще з часів пандемії коронавірусу. Після початку повномасштабного вторгнення значна частина персоналу перебуває за межами України. Оскільки наша операційна діяльність відбувається у ЄС, регулярно здійснюємо ротацію екіпажів та працівників з-за кордону в Україну та навпаки.

Всі наші фахівці з авіабезпеки, спеціалісти з оформлення дозвільних документів їздять на зустрічі до Міністерства інфраструктури. Маркетологи та піарники перебувають в Україні з можливістю відряджень за кордон. 

Крім цього, маємо тих працівників, які займаються навчанням персоналу, бо в авіації екіпаж має проходити навчання щопівроку. Це стосується й інженерів, і тих хто працює безпосередньо з документами. Наразі у нас працюють понад 1100 людей, як і до вторгнення. Кілька десятків працівників залишили компанію, але це відбулося через вже заплановані звільнення, а дехто пішов на фронт. Для людей, які захищають країну, компанія зберігає робочі місця, аби вони мали змогу повернутися, поновити свій фах і відновити співпрацю з компанією.

Як компанія перевіряє стан літаків, які надає в оренду, та хто їх ремонтує у разі несправностей?

Діагностична робота залежить від того, скільки разів літак піднявся у небо. В діагностиці літаків є своя система, планові роботи на літаку виконуються кожні дві доби.

До вторгнення в Україні фактично не виробляли запасних частин для літаків, наші виробництва могли замінити, наприклад, лише гуму. Всі інші роботи фактично здійснювали іноземні компанії. Під час вторгнення ситуація не змінилася, але обслуговування літаків відбувається кожні два дні. Загалом усунення проблем чи дефектів відбувається силами нашої дочірньої української компанії SKY-STREAM.

Які плани компанії на 2024 рік?

Працювати у форматі АСМІ, підвищувати свій статус як бренду, впізнаваність компанії та бажання інших співпрацювати із нами. Ми побачили, що SkyUp в багатьох питаннях показує себе краще за інших, попри те, що умови для старту в нас були гірші. SkyUp Airlines мають чіткий план першими повернутися в українське небо, коли це стане можливим.