Журналістка AIN Софія Єлагіна, яка побувала на IT Arena 2024, продовжує розповідати про те, як минула одна з найбільших технологічних конференцій.
Я вже у Дзеркальній залі опери. Знаходжу місце біля колонок, щоб послухати про «угоду десятиліття». Йдеться про придбання французькою компанією NJJ Capital, що належить мільярдеру Ксавʼє Ньєлю, активів lifecell і «Датагруп-Воля». СЕО останніх двох компаній Михайло Шелемба розповідає, як відбулося злиття і ділиться планами подальшого розвитку холдингу.
Процес об’єднання та купівлі активів стартував ще в серпні 2021 року і тривав близько трьох років. За цей час, за словами Шелемби, його двічі довелося ставити на паузу — через початок повномасштабної війни в Україні і землетрусу в Туреччині, коли увага турецьких партнерів із боку Turkcell була спрямована саме на внутрішні проблеми. Втім, після кожної паузи, згадує СЕО «Датагруп-Воля», учасники угоди поверталися до розмови.
Михайло Шелемба зізнається, що п’ять чи шість разів опускав руки і думав, що угоди не відбудеться. Але бачив, скільки уваги європейська аудиторія приділяє цим інвестиціям, і розумів, які гроші принесе це об’єднання в Україну.
Під час Q&A-сесії одна зі слухачок поставила запитання щодо подальшого бренду об’єднання. Михайло Шелемба повідомив, що створення парасолькового бренду не передбачається, а сам бізнес точно поділятиметься на B2B і B2C-частини. Що ж стосується повернення вкладених грошей, то спікер запевняє: холдинг має доволі великий горизонт планування для цього.
«Звичайно, кожній компанії в портфелі, кожному бізнесу рано чи пізно доведеться почати виплачувати дивіденди, але для нас це не раніше ніж через п’ять років. Ми розуміємо, що нам доведеться інвестувати в об’єднання компаній, розширювати мережу. Наш план — це зберегти баланс між капіталовкладенням і доходами», — підсумував Шелемба.
Наступна панель зацікавила мене своєю амбітною назвою — «Як продавати продукти в Кремнієвій долині». Вона проходить у театрі імені Заньковецької. Спікери панелі — засновник і керівний директор консалтингової компанії з Кремнієвої долини Nexus Partners Стів Едельман, співкерівник акселератора US Market Access Center Inc Кріс Баррі.
Також до розмови долучається спікер, якого в програмі не було зазначено. Це віцепрезидент з питань штучного інтелекту та маркетплейсу в Uber Дінкар Джайн. Панель модерує співзасновниця та операційна директорка розробника ШІ-платформи Deus Robotics Антоніна Єрмейчук.
Розпочинають із застереження: Кремнієва долина підходить не всім стартаперам. Кріс Баррі наводить аналогію: «Уявіть, ніби ви спортсмен, у якого добре йдуть справи в Україні. Але раптом ви хочете поїхати на Олімпіаду». Він застерігає, що США є найконкурентнішим ринком на планеті.
Стів Едельман погоджується з ним. За його словами, у світі є багато можливостей для стартапів, і не кожен має бути в Кремнієвій долині. Втім, якщо підприємець все ж обрав для себе цей шлях, то, на думку Едельмана, будувати стартап і комунікацію з клієнтом і партнерами потрібно на довірі.
«Пам’ятайте, що ви повинні бути чесними, справжніми. Ви повинні не тільки брати, але й віддавати. Ви швидко звикните до того, що в Кремнієвій долині майже кожна зустріч закінчується тим, що хтось каже: «Чим я можу тобі допомогти? І це душевно, але й відповідати треба взаємністю».
Ринок у США відрізняється від інших країн, і клієнти поводяться в різний спосіб, попереджає Кріс Баррі.
«Є своєрідні сезони угод, коли компанії як правило люблять підписувати нові контракти. А є сезони, коли інвестори погоджуються або не погоджуються на вкладення грошей. Ваше перше завдання — просто зрозуміти ринок».
Але кого долучати до дослідження ринку? Стів Едельман радить засновникам стартапів займатися цим самостійно і не звертатись за послугами до зовнішніх агентств. За його переконаннями, рівень отриманої інформації буде відрізнятися. Вивчаючи ринок самостійно, засновник буде вчитися і розумітиме його краще. Він матиме можливість не лише запитувати, а й просити прокоментувати ті чи інші речі.
Спілкування є дуже важливим фактором у розвитку стартапу. Про силу спільнот також зайшла мова на панелі. Кріс Бері пригадав цікавий жарт із Кремнієвої долини: якщо ви йдете до венчурної фірми і просите грошей, ви отримуєте пораду. Якщо ви питаєте поради, ви отримуєте гроші. Він пояснює: підприємцям потрібно не тільки знайомитись з інвесторами і прагнути отримати більше грошей і корисних знайомств, а й вчитися, питати порад і розвиватись.
А Дінкар Джайн відзначив, що в Кремнієвій Долині є феноменальна екосистема інкубаторів, акселераторів стартапів тощо, які намагаються забезпечити відчуття спільності для новоприбулих підприємців. На його думку, створити компанію поодинці дуже важко, майже неможливо. Тому порадив шукати однодумців серед найкращих.