Журналістка AIN Софія Єлагіна, яка побувала на IT Arena 2024, продовжує розповідати про те, як минула одна з найбільших технологічних конференцій.


Я вже у Дзеркальній залі опери. Знаходжу місце біля колонок, щоб послухати про «угоду десятиліття». Йдеться про придбання французькою компанією NJJ Capital, що належить мільярдеру Ксавʼє Ньєлю, активів lifecell і «Датагруп-Воля». СЕО останніх двох компаній Михайло Шелемба розповідає, як відбулося злиття і ділиться планами подальшого розвитку холдингу. 

Процес об’єднання та купівлі активів стартував ще в серпні 2021 року і тривав близько трьох років. За цей час, за словами Шелемби, його двічі довелося ставити на паузу — через початок повномасштабної війни в Україні і землетрусу в Туреччині, коли увага турецьких партнерів із боку Turkcell була спрямована саме на внутрішні проблеми. Втім, після кожної паузи, згадує СЕО «Датагруп-Воля», учасники угоди поверталися до розмови. 

Михайло Шелемба зізнається, що п’ять чи шість разів опускав руки і думав, що угоди не відбудеться. Але бачив, скільки уваги європейська аудиторія приділяє цим інвестиціям, і розумів, які гроші принесе це об’єднання в Україну. 

Під час Q&A-сесії одна зі слухачок поставила запитання щодо подальшого бренду об’єднання. Михайло Шелемба повідомив, що створення парасолькового бренду не передбачається, а сам бізнес точно поділятиметься на B2B і B2C-частини. Що ж стосується повернення вкладених грошей, то спікер запевняє: холдинг має доволі великий горизонт планування для цього. 

«Звичайно, кожній компанії в портфелі, кожному бізнесу рано чи пізно доведеться почати виплачувати дивіденди, але для нас це не раніше ніж через п’ять років. Ми розуміємо, що нам доведеться інвестувати в об’єднання компаній, розширювати мережу. Наш план — це зберегти баланс між капіталовкладенням і доходами», — підсумував Шелемба. 

Наступна панель зацікавила мене своєю амбітною назвою — «Як продавати продукти в Кремнієвій долині». Вона проходить у театрі імені Заньковецької. Спікери панелі — засновник і керівний директор консалтингової компанії з Кремнієвої долини Nexus Partners Стів Едельман, співкерівник акселератора US Market Access Center Inc Кріс Баррі.

Також до розмови долучається спікер, якого в програмі не було зазначено. Це віцепрезидент з питань штучного інтелекту та маркетплейсу в Uber Дінкар Джайн. Панель модерує співзасновниця та операційна директорка розробника ШІ-платформи Deus Robotics Антоніна Єрмейчук. 

Розпочинають із застереження: Кремнієва долина підходить не всім стартаперам. Кріс Баррі наводить аналогію: «Уявіть, ніби ви спортсмен, у якого добре йдуть справи в Україні. Але раптом ви хочете поїхати на Олімпіаду». Він застерігає, що США є найконкурентнішим ринком на планеті.

Стів Едельман погоджується з ним. За його словами, у світі є багато можливостей для стартапів, і не кожен має бути в Кремнієвій долині. Втім, якщо підприємець все ж обрав для себе цей шлях, то, на думку Едельмана, будувати стартап і комунікацію з клієнтом і партнерами потрібно на довірі. 

«Пам’ятайте, що ви повинні бути чесними, справжніми. Ви повинні не тільки брати, але й віддавати. Ви швидко звикните до того, що в Кремнієвій долині майже кожна зустріч закінчується тим, що хтось каже: «Чим я можу тобі допомогти? І це душевно, але й відповідати треба взаємністю».

Ринок у США відрізняється від інших країн, і клієнти поводяться в різний спосіб, попереджає Кріс Баррі. 

«Є своєрідні сезони угод, коли компанії як правило люблять підписувати нові контракти. А є сезони, коли інвестори погоджуються або не погоджуються на вкладення грошей. Ваше перше завдання — просто зрозуміти ринок». 

Але кого долучати до дослідження ринку? Стів Едельман радить засновникам стартапів займатися цим самостійно і не звертатись за послугами до зовнішніх агентств. За його переконаннями, рівень отриманої інформації буде відрізнятися. Вивчаючи ринок самостійно, засновник буде вчитися і розумітиме його краще. Він матиме можливість не лише запитувати, а й просити прокоментувати ті чи інші речі. 

Спілкування є дуже важливим фактором у розвитку стартапу. Про силу спільнот також зайшла мова на панелі. Кріс Бері пригадав цікавий жарт із Кремнієвої долини: якщо ви йдете до венчурної фірми і просите грошей, ви отримуєте пораду. Якщо ви питаєте поради, ви отримуєте гроші. Він пояснює: підприємцям потрібно не тільки знайомитись з інвесторами і прагнути отримати більше грошей і корисних знайомств, а й вчитися, питати порад і розвиватись. 

А Дінкар Джайн відзначив, що в Кремнієвій Долині є феноменальна екосистема інкубаторів, акселераторів стартапів тощо, які намагаються забезпечити відчуття спільності для новоприбулих підприємців. На його думку, створити компанію поодинці дуже важко, майже неможливо. Тому порадив шукати однодумців серед найкращих.

Джерело фото: IT Arena via Facebook