Українсько-нідерландський стартап Tur.ai розробляє платформу для роботизованої автоматизації процесів (RPA) на основі штучного інтелекту. Ця платформа дає можливість компаніям самостійно оптимізувати складні бізнес-процеси без залучення ІТ-команди. У жовтні 2024 стартап залучив $1,45 млн інвестицій у межах свого seed-раунду. Головним інвестором виступив чеський фонд Presto Tech Horizons, який вклав $1,2 млн у стартап.

В інтервʼю для AIN Євген М’ясушкін, співзасновник та CEO Tur.ai, розповідає, як стартап залучав таку суму від чеського фонду, як працює технологічне рішення компанії та де його можна використати на практиці, а також ділиться планами та амбіціями.

Розкажіть нашим читачам про Tur.ai. Чим стартап займається і які у вас цілі щодо нього?

В Tur.ai ми будуємо рішення, яке дозволяє великому бізнесу автоматизувати критичні бізнес-процеси, пов’язані з обслуговуванням покупців: від продажів до обробки клієнтських запитів. Наше рішення може автоматично генерувати моделі бізнес-процесів (BPMN) з неструктурованих даних, таких як словесні описи або фізичні документи. Це усуває необхідність ручного мапування процесів, заощаджуючи час і ресурси. 

Наше рішення працює без додаткових інтерфейсів: операційний персонал продовжує працювати у звичних CRM або ERP-системах. А от левова частина рутинної роботи, як-от заповнення чи переведення на наступний етап, виконується автоматично. Персоналу залишається лише перевіряти результати й за потреби надавати зворотний зв'язок.

Наша компанія автоматизує навчання ШІ, адже ідея про його самостійне навчання — міф. Більшість сучасних моделей використовують supervised learning [контрольоване навчання — ред.], де модель навчає експерт. 

Ми також побудували унікальне рішення для збору зворотного зв’язку від нетехнічних користувачів: людина може маркувати, писати коментарі або оцінювати роботу ШІ-агента. Ці дані ми автоматично збираємо й використовуємо для ретренування моделей, забезпечуючи їх постійне вдосконалення.

Для бізнесу це економить час і гроші, адже завдяки автоматизації вони не потребують великої кількості фахівців з ШІ чи даних. Користувачі можуть надавати фідбек у зручному форматі, а ми використовуємо його для вдосконалення моделей без зайвих зусиль з їхнього боку.

Як працює технологічне рішення Tur.ai і чим воно відрізняється від конкурентів на ринку ШІ?

Наше рішення вирізняється тим, що завдяки вбудованим ШІ-технологіям нетехнічні користувачі можуть самостійно автоматизувати складні багатоступеневі процеси, що охоплюють кілька департаментів. Це може бути, наприклад, пошук лідів, надсилання пропозицій, перетворення їх на замовлення або подальше інвестування. 

Ми розробили ШІ-інструменти, які не лише автоматизують ці процеси, але й роблять їх ефективними.

Якщо брати стандартний цикл автоматизації процесів, то все починається з цифровізації. Перший крок — визначити учасників процесу, завдання, бізнес-логіку та залучені системи, а потім усе в єдиний ланцюг виконання. Це зазвичай виконують процесні аналітики, у яких є методологія та стандарт, який називається BPMN (Business Process Modeling Notation). У Tur.ai ми навчили наш ШІ цієї методології, що дозволяє йому розуміти неструктуровані описи, наприклад, побажання керівників чи готові інструкції, і перетворювати їх на готові до автоматизації бізнес-процеси.

Наш ШІ може сприймати цю всю інформацію у форматі «дай мені, що в тебе є», а далі, згідно з Best Practices BPMN, відбудовує бізнес-процес, готовий до автоматизації. Саме таким чином наш ШІ-агент виконує частину роботи замість користувача.

А як компанії можуть використовувати ваші ШІ-рішення? Наведіть конкретний приклад

ДТЕК [найбільший приватний інвестор в енергетичну галузь України — ред.] використовує наше рішення для автоматизації процесу пошуку грантового фінансування на відновлення енергетичної інфраструктури України. Військові руйнування створили попит на гранти, які пропонують фонди та банки в Україні, Європі та США. Проте процес їх отримання забюрократизований: потрібно шукати грантодавців, перевіряти їх на відповідність умовам, знаходити активні програми, аналізувати вимоги та сотні сторінок документів.

У департаменті відновлення зараз працює небагато співробітників, в яких є багато інших пріоритетних задач.Пошук і моніторинг обмежував би шанси на отримання фінансування. Наше ж рішення значно спрощує цей складний процес.

Ми створили ШІ-агента для ДТЕК, який на основі ключових слів отримує інформацію про напрямки діяльності та потрібні гранти. Агент враховує всі нюанси і деталі ДТЕК: розмір, структуру, типи діяльності тощо, — і формує множинні запити, наприклад, на відновлення ТЕЦ в Україні у заданий час.

Агент виконує паралельні пошуки в мережі, обробляючи десятки сторінок результатів, чого людина фізично не може. Далі він аналізує сайти, тендерні майданчики та документи (PDF, Word, Excel), щоб знайти релевантні грантові пропозиції. А наприкінці формує для співробітників департаменту простий перелік.

Чому ви позиціонуєте себе як українсько-нідерландський стартап, якщо основна команда в Україні?

По-перше, переважна кількість наших клієнтів з Нідерландів, а наш пріоритетний ринок — теж Нідерланди. З огляду на війну в Україні та вимоги європейських компаній, позиціонування лише як української компанії обмежує наші можливості залучення клієнтів. Тому ми обрали позицію українсько-нідерландської компанії.

Україна завжди залишиться серцем і мозком Tur.ai: серед 30 вакансій, які ми плануємо відкрити наступного року, левова частка буде в Україні.

Ми є резидентом «Дія.City» і раді можливостям, які держава надає таким підприємствам, як наше. Ми також з гордістю співпрацюємо з людьми з інвалідністю та ветеранами, допомагаючи їм з реінтеграцією. І плануємо продовжувати впроваджувати ці ініціативи в майбутньому.

Команда Tur.ai. Фото надане героєм 

Як вам вдалось залучити $1,45 млн фінансування? Як шукали  інвесторів і вийшли з ними на контакт?

Більше про угоду, ви можете прочитати за посиланням тут.

Це був шлях довжиною в рік. Мені і моєму партнеру Павлу Кожокарю стало зрозуміло, що ми не зможемо досягти наших цілей та амбіцій власними силами та фінансами. Варто зазначити, що раніше в нас не було досвіду залучення зовнішнього фінансування. Мої попередні бізнеси я завжди фінансував лише з власної кишені. Чому ж ми вирішили залучати зовнішнє фінансування? Це обумовлене обмеженим часом на розвиток.

Для нашого бізнесу склалися певні передумови. По-перше, у 2022–2023 роках ШІ-технології досягли рівня, готового до комерціалізації, хоч і залишалися достатньо «сирими». По-друге, склалися передумови, пов'язані з економічною кризою, яка стала серйозним драйвером для бізнесів, які зосереджуються на операційній ефективності. Згідно з прогнозами дослідників, проникнення таких технологій становить менш як 10%. Але до 2027 року прогнозується зростання до 70%, а ринок зросте в сім разів. 

Для стартапів це відкриває нові можливості, але й обмежує їх у часі. Якщо за три роки стартап не зміг вивести своє рішення на ринок і переконати світ у його цінності, великі корпорації, як-от Microsoft, Salesforce, ServiceNow, SAP, теоретично можуть досягти аналогічних результатів, створивши функціонально подібне рішення. А з ними конкурувати майже неможливо через їхні гроші та клієнтську базу.

Спершу ми намагалися залучити фонди, але наші спроби були невдалими: нас не розуміли, а ми не могли чітко представити продукт. Тому ми взяли паузу, щоб навчитися гарно пітчити свій проєкт. Під час цієї паузи ми потрапили до акселератора Startup Wise Guys, де пройшли активацію, набули практичного досвіду та отримали менторство. Навчання забрало в нас кілька місяців.

Під час програми ми зустрічалися з представниками інвестфондів, зокрема з Олександром Булатніковим із Presto Ventures. Ця зустріч була не стільки запитом на пораду, скільки результатом вдосконалення нашого пітчу. Так ми зацікавили цей фонд, а після дев'яти місяців спілкування вони вирішили інвестувати, оскільки повірили в нашу ідею.

Однак цей шлях вимагав сотень контактів із фондами в Америці, Європі та Україні. У 90% випадків ми отримували відмову або не отримували відповіді. Проте це привело до успіху: два фонди, включно з Presto, виявили бажання інвестувати. Потрібно ставитися до відмов як до частини процесу, аналізувати їх і вдосконалювати підходи. 

Чи позиціонування як українсько-нідерландський стартап допомогло вам при залученні іноземних інвестицій, зокрема від чеського фонду?

Я на 100% впевнений в тому, що ми залучили інвестиції від Presto Tech Horizons, тому що вони цілеспрямовано підтримують Україну.

На що ви плануєте розподілити залучений капітал?

Хочу сказати, що якби в нас не було конкретних планів, ми навряд чи б отримали фінансування. Ми детально спланували всі активності та проєкти, на які підуть залучені кошти. Їх можна поділити на дві частини: маркетинг і комерція. У нашому випадку це як онлайн, так і офлайн реклама, адже в світі Enterprise-продажів важливу роль відіграють івенти та конференції. Також важливим є вибудувати партнерську мережу, яка є ключем до швидкого зростання.

Наша команда прагне зосередитись на розробці, а не на її впровадженні в кінцевих клієнтів. Це дозволяє нам постійно вдосконалювати продукт і рухатися вперед, оминаючи бюрократизацію та уповільнення процесів. Тому ми хочемо залишитися гнучкими і тримати фокус саме на розробці продукту.

Крім того, ми розуміємо, що потрібно поліпшити процес онбордингу клієнтів, надаючи їм можливості для самостійної конфігурації, налаштування та добудови рішення без потреби залучати нас, партнерів чи інтеграторів. А частину зусиль треба спрямувати на те, щоб наші рішення дозволяли корпораціям використовувати ШІ без залежності від великих вендорів, таких як OpenAI, Entropy, Google, і з повним захистом даних. Ключовий напрям нашої роботи — забезпечити, щоб вразлива інформація залишалася всередині компанії й не використовувалася для тренування моделей, доступних конкурентам.

А чи плануєте залучати подальші інвестиції та які у вас плани на наступні кілька років?

Ми фіналізували минулий раунд і поки активно не ведемо контактів з інвесторами. Зараз у нас фокус на використанні вже залучених коштів. 

Подальша стратегія враховує залучення більшого капіталу, але це буде ближче до середини 2026 року. Тоді,згідно з нашими показниками росту, ми маємо збільшити залученість клієнтів, підтвердити наш product market fit [активний попит на продукт — ред.], також маємо вийти на 2,5 млн ARR доходу, збільшити базу клієнтів до щонайменше 20 та побудувати мережу партнерської дистрибуції з 15 партнерів. Це дозволить позиціонувати Tur.ai як компанію на етапі фінансування Series A, після якого ми плануємо вийти на показник €50 million ARR та мати команду зі щонайменше 200 людей десь у 2028 році.

Ми мріємо створити українського єдинорога, високотехнологічну компанію світового рівня, яка через свої рішення стимулює економічне зростання, допомагаючи нашим клієнтам ефективно зростати та залишатися конкурентно спроможними – як під час турбуленції, так і під час росту.