Наприкінці кожного року стримінгова платформа Spotify публікує аналітику найбільш прослухуваних артистів, пісень, альбомів та жанрів. Також платформа дозволяє користувачам переглянути їхню активність за минулий рік та запрошує поділитися цим у соцмережах. Таку маркетингову кампанію назвали Spotify Wrapped. Її проводять щорічно з 2016 року в період із 30 листопада по 6 грудня.
Видання Business Insider описало популярність Spotify Wrapped, схожість щорічних звітів з іншими платформами та конкуренцію з цифровими майданчиками. Коротко переказуємо основне.
Феномен Spotify Wrapped
У листопаді-грудні кожного року в Instagram Stories з’являється хвиля публікацій про те, що користувачі слухали на Spotify. Сама платформа подає це слухачу в інтерактивній формі — у яскравих кольорах, анімації та навіть відео із музичним супроводом. Вслід за Spotify щорічні звіти почав робити їхній головний конкурент Apple Music — так з’явилась схожа із Wrapped функція під назвою Apple Music Replay.
Цього року Spotify використав штучний інтелект, додавши подкаст Wrapped AI. У ньому двоє ведучих обговорюють музичні вподобання слухача, не розповідаючи особливо про самі пісні. Однак ця функція доступна тільки в США, Великій Британії, Австралії, Новій Зеландії, Канаді, Ірландії та Швеції. Також у Wrapped є розділ, у якому розповідається, як змінювалися смаки людини протягом року.
«Людей дуже захоплює можливість побачити зібрані про себе дані, представлені у спосіб, що видається значущим та зрозумілим. Wrapped використовує віру в те, що дані мають сенс, і наше бажання їх бачити, адже це допомагає нам краще зрозуміти самих себе.», — розповіла Business Insider Тейлор Анабелл, дослідниця з Утрехтського університету, яка вивчала феномен Wrapped.
Приблизно через годину після того, як Spotify представив цьогорічний Wrapped, його ринкова капіталізація вперше досягла $100 мільярдів. Business Insider звернувся за коментарем, але в компанії не відповіли.
Як інші компанії роблять власний Wrapped
Популяризація розповідей про власні вподобання протягом року не оминула й інші компанії, які навіть не пов’язані з музикою. Наприклад, Starbucks розіслав повідомлення учасникам програми лояльності, у якому йдеться про улюблені напої та кількість відвідувань закладів мережі.
Tinder влаштував Year in Swipe, на якій показав головні тенденції в онлайн-знайомствах. Застосунок розглядав дані з профілів в усьому світі та результати власного опитування, визначаючи найпопулярніші «мови кохання», знаки зодіаку, слова, які найчастіше зустрічаються в біографіях користувачів, а також найбільш улюблений формат спілкування.
Сторонній застосунок Vantezzen допомагає зібрати дані TikTok і генерує власний Wrapped для тих, хто хоче знати, скільки вони думскролили за рік. А Duolingo показує людям, скільки помилок вони зробили, намагаючись вивчити нову мову.
«Компанії змусили нас перейти від простого визнання того, що вони шпигують за нами, до заохочення цього. Це той зсув, який ми спостерігаємо із вибухом подібних вірусних трюків під кінець року. Насправді, йдеться про гіпернормалізацію того факту, що онлайн-сервіси, якими ми користуємося, знають про нас дуже багато», — заявив Еван Грір, директор групи із захисту цифрових прав Fight for the Future та критик Spotify.
Попри це, більшість користувачів уже звикли до того, що великі компанії «слідкують за кожним кроком», а цьогорічний Wrapped — яскраве тому нагадування. Але не розраховуйте на те, що ваші друзі найближчим часом перестануть ділитися тим, що вони – серед 0,05% головних слухачів Тейлор Свіфт.
Читайте також: Найпопулярнішою співачкою у Spotify у 2024 році стала Тейлор Свіфт. Цьогорічний Wrapped вже доступний для всіх