Поштовий оператор «Укрпошта» оголосила про співпрацю із китайським маркетплейсом «Temu». Це має забезпечити швидше та надійніше доставлення товарів українським споживачам, повідомляє пресслужба компанії.

Тестування послуги запустили у вересні 2024 року. Відтоді «Укрпошта» обробила понад 1,5 млн відправлень від Temu, з яких 80% надійшли клієнтам упродовж трьох днів після митного оформлення. Загалом співпраця із Temu розповсюджується на понад 30 тисяч точок обслуговування по всій Україні.  

За словами Ігоря Смілянського, генерального директора «Укрпошти», компанія планує відкриття другого центру обробки міжнародних відправлень. Завдяки цьому 95% міжнародних відправлень доставлятимуть клієнтам до двох днів з моменту потрапляння в Україну.

«Місія Temu полягає в тому, щоб зробити якісні продукти доступними для більшої кількості споживачів у всьому світі. Співпрацюючи з Укрпоштою, ми посилюємо наше прагнення забезпечити найкращий клієнтський досвід завдяки надійним та ефективним послугам доставляння», — заявив представник Temu.

Що не так із Temu?

У 2022 році розпочав роботу маркетплейс Temu, який розробила китайська компанія PDD Holdings. Це материнська компанія іншого відомого гіганта — Pinduoduo. Спочатку Temu запустився на ринку США у вересні 2022 року, але швидко розійшовся іншими країнами. Платформа пропонує все — від одягу та товарів для дому до електроніки. Працює і як сайт, і як застосунок.

Платформа використовує агресивну маркетингову стратегію: великі знижки, безкоштовна доставка, бонуси для нових користувачів. Тож Temu вдалося швидко привернути увагу покупців. 

Однак маркетплейс неодноразово зазнавав критики через:

  • замовлення можуть відправити на кілька тижнів чи місяців пізніше або вони можуть не приїхати взагалі. Також існують випадки з неповерненням коштів;
  • продаж підроблених товарів або продуктів, які не відповідають опису;
  • товари, які можуть містити токсичні речовини;
  • 6-денний робочий день по 72 години на тиждень та примусова праця;
  • небезпека та торгівля персональними даними.

AIN звернувся за додатковим коментарем до «Укрпошти» та оновить публікацію після відповіді поштового оператора.

UPD о 17:50: AIN відповіла Юлія Павленко, директорка з міжнародних операцій «Укрпошти».

Як та коли в «Укрпошті» вирішили запартнеритись із Temu?

Temu вийшов на глобальний ринок у середині 2022 року, поступово розширюючи присутність у різних країнах. У середині 2024 року компанія ухвалила рішення розпочати проєкти в Україні. Як лідер українського ринку міжнародної доставки, «Укрпошта» не могла залишити без уваги стратегію такого глобального гравця, тому стала ініціатором цього партнерства. 

Компанія Temu неодноразово фігурувала в обговореннях щодо шкідливого програмного забезпечення, потенційної крадіжки та продажу персональних даних. Як «Укрпошта» планує співпрацювати із маркетплейсом, враховуючи ці обговорення?

Тemu демонструє нестандартні підходи в маркетингу та досягає феноменальних результатів. Проєкт, започаткований лише два роки тому, сьогодні займає передові позиції у багатьох країнах світу в сегменті транскордонної доставки товарів. Розпочавши роботу у США, компанія поступово освоювала європейський континент та інші країни. 

У кожній країні стратегія Temu вирізняється динамічністю: активна промоція, конкурентоспроможні ціни, залучення клієнтів через гейміфікацію, співпраця з блогерами та лідерами думок тощо. Така агресивна маркетингова позиція закономірно привертає увагу сталих гравців на кожному ринку в сегменті популярних споживчих товарів. Коли Тemu заходить на новий ринок, це викликає активну реакцію локальних компаній. Для захисту своїх позицій конкуренти використовують різноманітні інструменти, зокрема намагаючись знайти пояснення феномену Temu. 

Зі свого боку можемо засвідчити, що за шість місяців тестового періоду співпраці з Temu жодних порушень не зафіксовані, зокрема у сфері ІТ-процесів чи передачі даних. «Укрпошта», маючи великий досвід роботи з десятками міжнародних проєктів, може підтвердити, що станом на сьогодні Temu працює у повній відповідності до стандартів захисту інформації.

Раніше користувачі Temu масово скаржились на те, що замовлення можуть відправити на кілька тижнів чи місяців пізніше або вони можуть не приїхати взагалі. Також існують випадки з неповерненням коштів. Як «Укрпошта» планує підвищити надійність та швидкість доставлень?

Ми підбиваємо підсумки тестового періоду. Коли такі глобальні проєкти заходять на новий ринок, на першому етапі цілком можливі логістичні нестикування, оскільки відпрацювання ланцюгів постачання потребує часу. 

Варто нагадати, що через війну на території України наразі не працює жоден аеропорт, що значно ускладнює логістику порівняно з іншими країнами. Наразі використовується комбінована модель постачання: відправлення з основних складів у Китаї прямують до Європи авіатранспортом, після чого вантажі перевантажуються на автомобілі для доставки в Україну. Через це частина ланцюга між країною відправника та отримувача спочатку працювала не зовсім гладко. 

Зараз ми спостерігаємо значні покращення: лайнхоли Temu з Китаю до Європи стали більш прогнозованими, що дозволяє нам планувати подачу та прибуття автомобілів до України точніше й швидше. 

До того ж коли e-commerce проєкт заходить на ринок, зазвичай кількість відправлень і передбачуваність термінів поступово зростають. У випадку з Temu активна маркетингова кампанія створила пікові періоди, коли обсяг відправлень різко зростав у певні тижні. Для їхньої бізнес-моделі це нормальна практика: вони тестують ринок і визначають оптимальний обсяг відправлень, який хочуть обслуговувати в Україні. 

Як в «Укрпошті» ставляться до репутації Temu у світі? Окрім персональних даних та проблем із доставленням, компанію критикували за ставлення до працівників (6-денний робочий тиждень), примусову працю та токсичні речовини у товарах.

Агресивна маркетингова стратегія виходу Temu на ринок не могла залишитися поза увагою основних конкурентів. Така активна позиція також могла стати причиною критики. 
За шість місяців співпраці ми не стикалися з випадками порушення прав працівників чи використання примусової праці, а також скарг від клієнтів щодо якості товарів.

Важливо зазначити, що Temu працює за класичною моделлю маркетплейсу, де платформа не є виробником товарів. На платформі представлені різні виробники, кожен з яких має свій рейтинг. Ми рекомендуємо звертати увагу на відгуки та коментарі про конкретного продавця. 

Temu пропонує товари у 200 різних категоріях і на сьогодні є одним із найпопулярніших застосунків у категорії «Шопінг» в Україні. Українські клієнти підтримують Temu своїм вибором і конкретними покупками, що свідчить про довіру до платформи.

Читайте також: Торгівля даними, примусова праця та стрімка популярність — що не так із маркетплейсом Temu