У січні компанія SoundHound AI представила на CES 2025 платформу голосової комерції в автомобілях, що дозволяє водіям і пасажирам замовляти їжу на виніс через голосового ШІ-помічника. Цю опцію розробив український стартап Allset у складі SoundHound AI.
Allset у 2015 створили співзасновники Стас Матвієнко та Анна Поліщук. Стартап працював як ринок, що об’єднує ресторани та місцеві закусочні для щоденного харчування. До початку пандемії Covid-19 Allset співпрацював майже з 3000 ресторанів в 11 мегаполісах. Сервіс допомагав бронювати столики, замовляти й оплачувати в закладах онлайн.
Співзасновник Allset Стас Матвієнко. Фото: Стас Матвієнко
У червні 2024 року Allset поглинула SoundHound AI — американська компанія у сфері розмовного інтелекту, що пропонує голосові та розмовні ШІ-рішення для розробників продуктів і постачальників послуг у роздрібній торгівлі, фінансовому секторі, охороні здоров’я, автомобільній промисловості, смартпристроях і ресторанах. Компанія має різноманітні AI-продукти: Smart Answering, Smart Ordering, Dynamic Drive Thru і Amelia AI Agents.
В інтервʼю AIN.UA Стас Матвієнко, віцепрезидент з монетизації голосового ШІ та спікер SoundHound розповів про початок співпраці з ресторанами, анонсував принцип роботи платформи голосової комерції та поділився деталями бізнес-моделі й просування послуги на ринку США.
Стасе, чому вирішили сворювати ШІ рішення для ресторанної сфери?
Ми починали з програми лояльності в Україні. Це було ще до 2014 року, я вчився в університеті, вона мала назву Advice Wallet. Програма лояльності була звичайна: накопичуєш бали, а потім обмінюєш їх. Треба було відсканувати код, потрясти телефон і на екрані з’являлася кількість балів, які ти витрачав у ресторанах.
Ця система, крім України, до 2014 року працювала ще в трьох країнах — Молдова, Казахастан та росія. Потім ми працювали з рішеннями, схожими на Apple Pay, які дозволяли проводити оплату безконтактно.
Згодом ми розробили функцію pick-up — замовлення їжі наперед. На той час у США всі сервіси фокусувались на доставці їжі, тож ми вирішили запуститися там під назвою Allset із фокусом на pick-up. І запропонували рішення передзамовлення страв і безконтактного самовивозу для ресторанів у США.
Таке рішення є дешевшим за доставку. Люди, які не хотіли чекати в черзі на замовлення, могли скористатися нашим продуктом. Ми виросли в США та стали популярними в багатьох великих містах. Згодом інші сервіси, які спочатку фокусувались винятково на доставці, так само почали додавати опцію pick-up. У 2024 році нас купив SoundHound AI і ми почали створювати ШІ-рішення для ресторанної сфери.
Після поглинання ви почали розробку комерційної голосової платформи, як вона працює?
Зараз наша команда займається новим напрямом у SoundHound AI. Це комерція голосового помічника в машинах, щоб робити покупки як у машині, так і з інших девайсів. SoundHound AI придбав Allset, щоб запропонувати рішення голосового ШІ ще більшій кількості ресторанів, а також отримати експертизу команди в ресторанній сфері. Компанія SoundHound співпрацює з понад 20 бізнесами, серед яких великі бренди, що мають голосового помічника.
Наприклад, є ШІ-асистент для таких автовиробників, як-от: Hyundai, Kia, Genesis, Lucid, Stellantis, Honda, Togg. За допомогою помічника можна керувати функціями автомобіля: відчинити вікно, увімкнути музику, а тепер, завдяки нашій платформі, — замовити їжу та напої під час подорожі.
Зазвичай ланцюжок від клієнта до отримання замовлення такий: людина заїжджає, наприклад, в Starbucks зі своїм замовленням, комунікує з працівником, чекає на каву чи тістечко і їде. Завдяки голосову помічнику процес скоротиться — людина робитиме замовлення заздалегідь через ШІ в своєму авто. Також помічник запам’ятовує маршрут, яким пересувається людина, і ставить примітку, що вона завжди замовляє лате в певному місці чи робить покупки після роботи в іншому. Згідно з цими даними помічник може сам запропонувати зробити замовлення по дорозі голосом. Фактично машина все зробить сама: замовляє, планує маршрут, розплачується карткою, яка прив’язана до помічника.
Приклад роботи голосового помічника Sound Hound AI для замовлення їжі чи напоїв у авто. Фото: Sound Hound AI
Для транзакцій Voice Commerce ми будемо використовувати двофакторну автентифікацію, а також зможемо розпізнавати голосові профілі та використовувати голосову біометрію для авторизації платежів.
На початку 2025 року технологія Voice Commerce була презентована на CES — щорічній виставці споживчих технологій. Для запуску технології ми співпрацюємо з великими мережами ресторанів та автовиробниками напряму. Але готові до роботи й з іншими напрямами, наприклад, з продуктовими магазинами або квітковими крамницями. Хочемо, щоб користувач керував голосовим помічником і використовував свій час у машині максимально продуктивно. У майбутньому хочемо додати функції для роботи, бронювання квитків чи готелів, адже люди проводять в авто дуже багато часу.
Ви проводили тестування щодо ринків для запуску, де ця технологія може бути найбільш поширена?
Зараз готуємо запуск у США, тому що більшість наявних клієнтів перебуває саме там. Європейський ринок стане наступним, і ми сподіваємось, що зможемо забезпечити успіх, надаючи додаткові зручні функції на основі досвіду на ринку США.
У США, навпаки, люди більше часу проводять за кермом і мають більшу схильність до споживання. Європейці пересуваються з міста до села або з міста до міста, американці ж усі їздять у місті. Тож так, різниця є, але впевнений, що наша технологія буде популярна в США, а пізніше нею точно зацікавляться і в Європі, треба лише продемонструвати, як вона працює.
Яка модель монетизації Voice Commerce?
Оскільки SoundHound уже працює з відомими брендами серед автовиробників, нам не треба щось по-новому продати. Наша задача — додати технологію до тієї, що вже є в машинах. Наприклад, в авто вже є ШІ-асистент, а нам просто треба підключити технологію Voice Commerce. Зараз ШІ від SoundHound встановлений у приблизно семи мільйонах машин. Також ми спілкуємося з новими клієнтами, які не використовували SoundHound AI Assistant, вони зацікавлені саме у Voice Commerce. Тому ми додали окрему опцію: якщо людина використовує Google Assistant або інший AI Assistant, ми пропонуємо спеціальний Software Development Kit (SDK) — набір засобів для розробки програмного забезпечення.
Це своєрідний «конструктор», який надає всі необхідні елементи для швидкої та якісної побудови програмного забезпечення, який вони можуть інтегрувати у свого асистента, такого як Siri або Google Assistant, і цей асистент також зможе робити замовлення через нашу платформу. Але це відбуватиметься голосом того асистента, який вони вже мають.
Бізнес-модель така: ми допомагаємо автовиробникам, заробляти на кожній покупці. Якщо автовиробник є нашим клієнтом і використовує SoundHound AI, він бере участь у моделі розподілу доходів і отримує кращі умови [в компанії додають, що все залежить від умов конкретно взятого автовиробника – компанія надає кращі умови наявним клієнтам, але це не завжди пов’язано з розподілом доходу — Ред.].
Які ще опції доступні користувачам, крім замовлень через голосового аситента SoundHound?
Ми насамперед створювали продукт для споживачів, і зацікавлені, щоб вони користувалися нашою платформою. Просто зробити застосунок або вебсайт вимагає додаткових інвестицій, тому ми починаємо з нашої платформи, де вже є користувацька база. Пізніше ми розглядаємо варіант співпраці з Apple Maps і Google Maps, щоб під час пошуку чогось у дорозі із застосунків людині приходило умовне сповіщення, що вони можуть замовити їжу чи прокласти маршрут до магазину голосом. Це зручна опція для тих, хто користується CarPlay або Android Auto.
Ми бачимо в цій можливості потенціал, бо так люди зможуть скористатися нашим голосовим помічником не лише в авто, а навіть їдучи на велосипеді. Крім того, у нас є клієнти, наприклад, велика мережа мексиканської їжі Chipotle, які можуть додати у свій застосунок SDK, і тоді люди на мапі побачать найближчий ресторан із мережі і зроблять голосове замовлення.
Варіантів зробити помічника ще більш універсальним безліч. SoundHound AI стоїть у деяких принтерах, уявіть, у майбутньому можливість замовити через нього каву. Або ж колись будуть популярними роботи-помічники, які би також змогли замовляти щось голосом. Це була би цікава історія.
Взагалі SoundHound планує реалізувати нові функції, такі як банківські транзакції, купівля квитків, запис на прийоми за допомогою голосового помічника. Або інтегрувати функціонал замовлення та голосової комерції в інші пристрої, наприклад, смарттелевізори. Але зараз весь фокус на автівках. Просто ми бачимо, що люди за кермом відволікаються на застосунки для замовлень з мобільних телефонів, а ми хочемо прибрати проміжні дії.
Яка цінність для ресторанів у вашій голосовій технології?
Тут усе просто: це реально новий шлях замовлення. Наприклад, коли запустивися Google Maps, усі бізнеси намагалися мати свою сторінку та позначку на Google Maps, щоб люди могли побачити їх. Так само і з нами, якщо ви на нашій платформі — вас бачать люди, коли шукають певний продукт, чи речі для замовлення.
Ми спілкувалися про це з іншими ресторанними мережами, яких поки що немає на нашій платформі. Ми наочно показали, що поки їхня мережа ресторанів не підтримує Voice Order, помічник пропонує замовити їжу або напої в інших місцях по дорозі. Тобто тебе немає на платформі, ти програєш і не отримаєш ці замовлення.
Це новий канал, який ми не продаємо ресторанам, і не кажемо, що за це доведеться платити. Ми напряму працюємо із закладами, не вимагаємо якоїсь комісії, бо основний дохід йде з боку користувача. Тобто людина обирає, чи стояти в черзі безкоштовно чи зробити голосове замовлення і забрати їжу вже готовою там, де зручно. [В компанії додають, що комісію за зручність для юзерів розглядають як можливість в майбутньому — Ред.].
Також ресторани матимуть можливість додаткового просування свого бізнесу на платформі.
Плануєте експансію в майбутньому?
Нам спочатку треба завоювати ринок США, але оскільки маємо багато європейських брендів на платформі, не обмежуємо себе. Найімовірніше, наступні ринки — це Канада, Європа, Австралія, де є наші ресторанні клієнти.
Про Україну не можу говорити, але якщо буде попит на це, то, я думаю, чому б ні. Система може легко це все підтримувати. Але зараз важко таке планувати, ми ще навіть не запустилися в продакшені у США. Якщо ми будемо робити експансію, і на це буде попит, то, думаю, Україна буде в топі наших таргет-країн.
Зараз ми набираємо талановитих розробників в Україні через вакансії SoundHound AI на Djinni. І робимо все можливе, щоб цих вакансій було більше. Зі свого боку пропонуємо гарні умови роботи на американську продуктову компанію. SoundHound AI побачив потенціал наймати саме українських розробників через їхній високий рівень і більш гнучкі умови співпраці. Зараз наша команда насамперед дивиться на український ринок для найму я пишаюсь, що ми змогли довести, що українські розробники талановиті й нічим не гірші.
Яка різниця в оплаті наших й американських розробників?
Дуже велика. Однак у США дуже великі податки. Приблизно 45–50% з людини, на додачу ще 10% від зарплати платить роботодавець. В Україні з цим поки що свої нюанси, але, наприклад, багато компаній великих не наймають українців, тому що не розуміють, як тут усе працює, як оформити людей легально, де розмістити вакансії, немає або дуже мало позитивних практик для інших компаній.
Але оскільки ми розуміємо, як це працює в Україні, пропонуємо кращі за американські таланти за кращі гроші. Це точно економить компанії від 20% до 50%. Також у США працюють потужні закони щодо захисту співробітників, тому компанії бояться наймати когось ззовні через можливі складнощі. Але оскільки ми розуміємо, як це працює в Україні, то здатні запропонувати компанії кращі таланти ніж американські та на більш гнучких умовах.