У трендах кондитерського бізнесу — дубайський шоколад. У 2024-му це був справжній ексклюзив для українських ласунів, а нині й українські виробники додали кольорову плитку до асортименту. Це сталося завдяки оперативній роботі постачальників, які досліджують новинки закордонних ринків і привозять в Україну якісну ексклюзивну сировину.
Серед таких бізнесів — українська компанія Best Way Foods, яка за девʼять років з трьох людей виросла до команди зі ста фахівців і стала лідером імпорту індустріального шоколаду. У 2024 році компанія завезла понад 700 тонн шоколаду і більш ніж 1,5 тисячі тонн какаопродуктів. А ще Best Way Foods значно розширила свій продуктовий портфель і доставляє в Україну також сировину для морозива, пива, йогуртів, масла, снеків та інших продуктів.
Як бути в тренді, навіть коли штормить, і привозити клієнтам лише найякісніші інгредієнти? Читайте в розмові із засновником Best Way Foods Віталієм Івановим.
«Заїдати стрес солодким — це культура, яку відібрати непросто»
Best Way Foods вийшли на український ринок у 2016 році, коли швидко зростав попит на професійні інгредієнти. Завдяки розвитку соціальних мереж кондитери-початківці та люди, які просто люблять готувати вдома, отримали доступ до онлайн-майстеркласів від світових майстрів шоколадного мистецтва. Велика кількість нових рецептур і технологій підштовхнула українців шукати ексклюзивну сировину, насамперед бельгійський і французький шоколад, що кардинально відрізняються від продуктів, які кондитери використовували раніше.
Стрімкий ріст компанії тривав аж до початку пандемії коронавірусу. Насамперед тоді підкосило індустрію HoReCa: ресторани, готелі, бари — а це великий сегмент серед партнерів Best Way Foods. Більшість закладів були закриті, тож дохід обвалився майже на 50%. І коли компанія тільки почала стабілізуватися й нарощувати темпи, почалося повномасштабне вторгнення, яке, звісно, стало ударом, адже команда будувала плани на експорт, планувала закуповувати нове обладнання, привозила сировину, щоб розвивати нові види продуктів.
У лютому 2022 року митний склад у Броварах, де зокрема була і продукція Best Way Foods, був вщент розбомблений. Якщо підрахувати весь втрачений там товар і невиплачені гроші від клієнтів, які також постраждали від бойових дій, BWF втратила приблизно мільйон євро. Водночас провідні постачальники повністю заблокували роботу компанії з вимогою виплатити гроші, адже ніхто не був впевнений, що буде завтра. Клієнти теж не могли повернути кошти, бо були в такій самій ситуації.
Нині, за словами Віталія, українське кондитерство не тільки не відстає від світових трендів, а й гарантує стабільно високу якість. Best Way Foods робить для цього максимум: привозить високоякісну сировину й головне — упроваджує нові ідеї та концепції. Компанія має власну кондитерську студію, штат технологів для різних напрямків, які допомагають клієнтам дивитися не просто на інгредієнти, а на свій майбутній продукт — чи то цукерку, чи то новітній торт.
Бути першими: як Best Way Foods шукає свіжі смачні тренди
Щоб Україна не випадала зі світового тренду, Best Way Foods збудували спеціальний Business Development Department. Ця команда аналізує пропозиції, їздить по виставках і конференціях, веде комунікацію з бізнесами з усього світу.
«Люди є основою будь-якого бізнесу, і, власне, одним із ціноформувальних чинників. Знайти правильних людей — це челендж, а особливо, коли ви шукаєте їх за цінностями. Окрім класичного страхування, ми забезпечуємо працівникам корпоративне вивчення англійської мови, а також регулярно поновлюємо з ними професійні знання щодо кондитерської індустрії та харчової промисловості загалом», — розповідає Віталій.
Коли команда знаходить нову цікаву для України сировину, Best Way Foods закуповує невелику партію й тестує не лише самостійно, а й пропонує клієнтам зробити це на власних виробництвах. І тільки потім ухвалює рішення, чи привозити більше.
Іноді клієнтів насторожує висока ціна, але вона формується з безлічі чинників. Наприклад, фруктове пюре Best Way Foods привозить з Бельгії та Франції, де його виробництво кардинально відрізняється від українського. Бельгійці й французи підходять до цього процесу, як до створення вина. Вони збирають якісні сорти з різних ділянок і виготовляють купаж. Під час роботи з таким пюре, навіть за умови змішування з іншими інгредієнтами, смак і колір залишиться насиченим і яскравим. Те саме і з шоколадом: продукт за рецептурами, що створювалися роками, не може коштувати дешево. Виробники відбирають какао-боби тільки високої якості з різних країн, змішують у різних пропорціях, щоб отримати шоколад гармонійної гіркоти й однорідної консистенції.
Водночас висока ціна на сировину не завжди корелює з високою ціною кінцевого продукту. Так, наприклад, існує поняття плинність шоколаду. Якщо виробник покриває шоколадом цукерки чи батончики й обере для цього правильну плинність, то зможе зменшити собівартість готового виробу завдяки використанню меншої кількості сировини, адже шоколадне покриття буде тоншим.
Комфорт клієнтів: як працює Best Way Foods
Зараз Best Way Foods має два глобальні напрями. Перший — «Індастріал», у межах якого BWF співпрацює з великими компаніями та заводами. Другий напрямок називають «Гурме» — це робота з HoReCa, невеличкими крафтовими виробниками, ритейлерами та їхніми виробництвами. Також компанія стала першою, хто відкрив на «Розетці» напрям продажу інгредієнтів для домашніх кондитерів. Крім цього, нині в Україні працюють понад 60 професійних онлайн-магазинів для невеликих кондитерів, і у всі з них Best Way Foods доставляє сировину.
Щоб ефективно працювати з клієнтами, компанія розвиває онлайн-платформу для B2B-сегмента. Це не просто вебсайт для роздрібної торгівлі, а ресурс, де кожен має власний кабінет, через який з ними працюють фахівці. Крім того, зараз Best Way Foods оновлює вебсайт, який стане зручним інструментом для клієнтів, зокрема й завдяки штучному інтелекту.
Що буде в кондитерських трендах у 2025 році
«У тренді 2025 року залишається здоровий спосіб життя. Тож у кондитерській сфері ми шукаємо замінники цукру або технології, які дають відчуття солодкості з меншим калоражем. Звісно, люди й далі любитимуть шоколад як з цукром, так і без, також популярності набиратимуть шоколадки з начинкою, а фісташка, яка нещодавно стала популярною, й далі триматиметься в топах. Тому вже зараз ми доставляємо в Україну й саму фісташку, і фісташковий крем і пасту, а солодощі а-ля дубайського шоколаду скоро будуть на полицях усіх супермаркетів», — вже знає Віталій Іванов.
Якщо раніше, за словами Віталія, конкурентоспроможність полягала в постійному русі, то нині головна умова успіху — саме швидкий рух, який неможливий без диджитальних рішень. Тому Best Way Foods ретельно працюють із контентом на різних платформах і водночас глобально диджиталізуються, зокрема й завдяки штучному інтелекту. Найближчим часом 60% базової роботи менеджерів із продажів виконуватимуть спеціально створені ШІ-аватари, водночас людей перефокусують на глибшу взаємодію з клієнтами.
Крім того, компанія вкладається в диверсифікацію, розвиваючи окремий власний бренд інгредієнтів «Cookit», який уже можна знайти на поличках «Сільпо», «Метро», а також в онлайн-магазинах для кондитерів. Зараз Best Way Foods купує окреме виробництво під цей бренд, трансформуючи бізнес із дистрибуції у виробництво, й планує виходити з ним на американський і європейський ринки.
«Територіальна диверсифікація дуже важлива. Продаж в інших країнах стабілізує бізнес, але виробляти продукти ми хочемо в Україні, і наша ціль — стати відомим українським виробником професійних інгредієнтів. Конструктивний фідбек від наших клієнтів, крута упаковка, дизайн, якість продуктів — усе це надихає на те, що наш український продукт буде конкурентоспроможним й за кордоном», — підсумовує Віталій.
Більше про роботу Best Way Foods