Мирослав Хмарський, керуючий партнер компанії AVITAR та спеціаліст з юридичного захисту онлайн-діяльності, розповідає у колонці для AIN.UA, яким має бути сайт у 2020 році.
Сьогодні всі хочуть собі класний вебсайт, який буде привабливим, яскравим, відрізнятись від інших, ну і звісно продавати. Але подекуди ми забуваємо про важливі складові онлайн-діяльності, на які обов’язково слід зважати. От наприклад, на найвідоміший сайт для дорослих – PornHub – був поданий позов за те, що на відео бракувало субтитрів, і це завадило чоловіку з вадами слуху повноцінно насолодитись «фільмом». Про що це говорить?
Про доступність
Згідно з Конвенцією ООН про права осіб з обмеженими можливостями, кожній особі з будь-якими ознаками інвалідності гарантуються рівні права щодо використання всіх оточуючих благ, в тому числі, й доступ, на рівні з іншими, до інформаційних і телекомунікаційних систем.
Зокрема, в США є регуляція ADA (the Americans with Disabilities Act). Вона встановлює, певно, найжорсткіші вимоги до «доступності» сайтів загального вжитку і, відповідно, за недотримання цих вимог передбачає суворе покарання. Штрафи варіюються від $55 000 за перше порушення, і до $150 000 за кожне повторне порушення, окрім цього сайт можуть заблокувати до тих пір, поки він не виконає всі вимоги суду.
Прикладом такого кейсу є нещодавній позов американця Guillermo Robles до компанії Domino’s за те, що їх сайт та застосунок не адаптовані для людей з вадами або повною відсутністю зору, порушуючи при цьому пункт №4, статті 126 розділу 12101 закону США «Про американців з обмеженими можливостями» (ADA).
Проте, доступність вебресурсу — лиш одна із ознак правильно збудованого сайту.
Що ще сюди входить?
1. В першу чергу, це Marketing Compliance – відсутність елементів на сайті або застосунку, які вводять в оману споживача.
Все, що ви говорите в інтернеті, повинно відповідати дійсності. Грубо кажучи, ви не можете чи «грати» на підсвідомості людей, перебільшуючи важливість проблеми, цінність вашого продукту чи послуги; або ж посилатися на неправдиві відомості про свій товар, які його «прикрашають» і роблять привабливішим серед інших.
Одним з найближчих до нас є кейс про накладення штрафу на компанію «Київстар» за введення користувачів в оману тим, що заявляли про посекундну тарифікацію, коли по факту, тарифікація була похвилинна. Так, кейс не новий, але чудово ілюструє дану проблематику.
2. Друге – це захист персональних даних. Дані споживача – частина його особистості. Якщо ви володійте його даними, то берете на себе відповідальність за особистість, за належне використання і зберігання даних. Але! Все починається з того, як ви їх зібрали на своєму сайті, а саме:
- чи пояснили ви споживачеві те, як його дані будуть оброблятись (Privacy Notice);
- чи питали ви дозволу на збір цих даних (те на що ви погоджуєтесь під формою зворотного зв’язку);
- чи забезпечили ви зручний спосіб зворотного зв’язку у випадку проблем із зберіганням даних? (адреса, телефон, email у графі «контакти» та в документі Privacy Notice) і т.д.
3. Третє – це юридична складова, а саме – документи на сайті. Всі ці довгі полотнища тексту, з якими всі безвідмовно погоджуються, але ніхто ніколи не читає – це і є документи, які формують ЄДИНИЙ договір між вами та вашими споживачами.
4. Наостанок – доступність (Accessibility). Доступність сайту та взагалі онлайн-простору для людей з обмеженими можливостями.
В світі, близько 150 мільйонів людей мають одну з важких форм інвалідності, а отже, мають апріорі обмежений доступ до різних фізичних і нефізичних благ, що їх оточують.
Найбільш зворушливим проектом для мене сьогодні стає австралійський проект NV Access – це безкоштовний зчитувач екрану для людей з вадами зору, в той час, коли інші такі технології коштують тисячі доларів.
Адаптуючи свій сайт для людей з обмеженими можливостями, ви допомагаєте не лише їм, а й своїм рідним, і своїм потенційним споживачам. Адже серед них не лише молодь, погодьтесь.
Отже, підсумовуючи і даючи простір для подальших роздумів, хочу сказати наступне: крутий сайт – це сайт з естетично гарним і ергономічним дизайном, зрозумілим UX, елементи якого не вводять в оману споживачів, який піклується про дані своїх користувачів, який належним чином оформлює з ними відносини, та який не дискримінує людей з обмеженими можливостями, а навпаки заохочує таких людей до взаємодії.
Автор: Мирослав Хмарський, керуючий партнер компанії AVITAR