Олександра Гордієнко з Qubstudio – агенції брендінгу та цифрового дизайну — підготувала для AIN.UA дослідження про те, як стартапи ставляться до дизайну, чому він важливий і для чого потрібний.
Ми в Qubstudio вирішили дослідити, з якими проблемами дизайну стикаються стартапи, та як це впливає на їхній розвиток. Ми опитали 99 стартапів і сподіваємось, що це дослідження допоможе унікальним продуктам досягти успіху на ринку.
Forbes, 500 startups, Y Combinator, McKinsey & Company, Fast Company, Startup Daily, й автори на Medium запевняють засновників, що дизайн є вирішальним для успіху цифрового продукту. Матеріали переповнені дизайн-методологіями, дизайн-мисленням та дизайн-спринтами.
У результаті, більше ніж половина респондентів вважають, що дизайн може позитивно впливати на конверсію продукту, дохід, бренд та вихід на нові ринки.
Більшість опитаних також вважає, що дизайн відіграє вирішальну роль у їхньому продукті.
Але нам стало цікаво: якщо більшість стартапів по-справжньому вірять у силу дизайну, чому тоді стільки продуктів не в змозі впровадити дизайн-методології у свої процеси?
Цей аналіз показує, що існує глибокий розрив між очікуваннями, які засновники стартапів покладають на дизайн, та його функціональною роллю у процесі створення продукту.
В опитуванні ми дали можливість компаніям обрати одну з п’яти основних стадій, на яких вони можуть перебувати. Це етап зародження ідеї, рання стадія розвитку, етап створення концепції, стадія активного зростання та зрілості.
Перший етап називають етапом pre-seed. Він починається тоді, коли з’являється задум та план його реалізації. Ранню стадію розвитку можна також назвати стадією seed. Впродовж неї починає формуватися бізнес-план. На етапі створення концепції розробляється базова версія стартапу, або MVP (minimum viable product). Згодом йде фаза активного зростання, на якій MVP набирає обертів, і продукт виходить у вільне плавання на ринку. Останнім етапом розвитку молодого продукту є фаза зрілості, на якій він перестає бути стартапом у класичному розумінні та переростає у звичайний бізнес.
Основна частина опитаних стартапів складається із продуктів на ранній стадії розвитку та на етапі активного зростання. Зокрема, три стартапи визначили себе продуктами, що перебувають на етапі зародження ідеї, тридцять три — на ранній стадії розвитку, а тридцять дев’ять — на стадії зростання. Жоден з опитаних стартапів не вважає себе зрілим продуктом.
Більшість респондентів вибрала зручність використання продукту та look’n’feel головними напрямками дизайну в їхньому робочому процесі. Створення бренду та дизайн-сервісу фінішували відповідно другими та третіми.
Ці відповіді показують, що опитані компанії розглядають дизайн як процес створення візуально приємного та корисного продукту. Лише менше третини респондентів вважає, що дизайн має вирішальне значення для створення життєздатної бізнес-моделі, побудови архітектури продукту та підтримки маркетингових процесів.
Стартапи на ранній стадії розвитку та на стадії зростання — це домінуючі сегменти респондентів. Тому ми вирішили порівняти їх для аналізу сприйняття дизайну на різних стадіях розробки цифрових продуктів.
Наприклад, компанії на ранньому етапі розвитку основним напрямком дизайну обирають корисність, а не архітектуру продукту, розробку бренду чи підтримку маркетингу.
Натомість більше ніж половина компаній на стадії активного зростання заявили, що їхній процес зосереджений на продуктових та маркетингових цілях. Дванадцять компаній також відзначили дизайн сервісу.
Примітно, що менше половини респондентів вважає, що розробка бренду — це важлива роль дизайну у стартапі. Однак, на запитання, чи важливим є створення бренду для продукту, більше 60% відповіли ствердно.
Проте, за професійною допомогою зі створення бренду звернулося тільки 36% відсотків компаній. Третина респондентів створили свій бренд без участі дизайнера. Ймовірно, ці продукти не розробили свою бренд-стратегію, а лише логотип.
Дійсно, візуальна цінність дизайну має важливе значення для успіху цифрового стартапу на ринку, але у зрілих продуктах дизайн також відіграє життєво важливу роль. Особливо у створенні бізнес-моделі та маркетингової стратегії.
Дивно, але жодна з опитаних компаній не вважає, що UX/UI дизайнери повинні зосередитись на досвіді користувачів, хоча ця компетенція включена навіть в саму назву професії.
Ми проаналізували статистичні дані і зробили висновок, що зрілі стартапи сприймають дизайн більш свідомо, аніж молодші продукти, тому їм потрібен більш глибокий дизайн-підхід для успіху.
Різні етапи, на яких перебувають стартапи, вимагають різних підходів до дизайну. Наприклад, молоді продукти можуть бути змушені змінювати свою пропозицію до часу, поки вони не знайдуть свій ринок. Витрачати багато ресурсів на візуальний дизайн — не завжди обґрунтовано.
Усі компанії, особливо молоді, отримують величезну користь від створення послідовної UX та продуктової стратегії. Але більшість досліджуваних стартапів вважає, що потрібно зосередитися на тактичних завданнях. Вони сприймають їх інтуїтивно, а не стратегічно.
Невідповідність між сподіваннями від дизайну та реальністю можна пояснити тим, що компанії не залучають професійну дизайнерську команду.
Більшість досліджених стартапів має одного дизайнера в своїй команді або не має його взагалі. Менше чверті респондентів має більше одного дизайнера і ще менше — співпрацюють із професійною командою дизайнерів.
Отже, 58% усіх респондентів незадоволені дизайн-компетенцією у своїх командах, і лише менше половини всіх респондентів задоволені своєю дизайн-ситуацією.
Це дослідження показало нам, що, зазвичай, засновники стартапів справді вірять, що дизайн має вирішальне значення для їхньої розробки. Проте, вони бачать і реалізовують лише верхівку дизайн-айсберга.
Якщо розглядати UX/UI дизайн як виключно процес створення красивих екранів, то він втрачає своє призначення створювати ефективні та корисні продукти. Дизайн повинен бути цілісно інтегрованим у розробку продукту, починаючи з глибинного дослідження користувача та продуктової стратегії, виконаної професійною командою дизайнерів.
Це дослідження допомогло нам зрозуміти, що:
- Існує глибокий розрив між очікуваннями, які засновники стартапів покладають на дизайн, та його функціональною роллю у процесі створення продукту.
- Зазвичай, засновники стартапів справді вірять, що дизайн має вирішальне значення для їхньої розробки. Проте, вони бачать і реалізовують лише верхівку дизайн-айсберга.
- Невідповідність між сподіваннями від дизайну та реальністю можна пояснити тим, що стартапи не залучають професійну дизайнерську команду.
- Зрілі стартапи є більш розвиненими в своєму сприйнятті дизайну, аніж молодші продукти, тому їм потрібен більш глибокий дизайн-підхід для успіху.
Звичайно, кожен цифровий продукт індивідуальний та потребує відповідного підходу. Але дослідження ринку та формування продуктової стратегії на початку проєкту може врятувати від зайвих витрат. Інвестування у правильну побудову дизайн-процесів не лише довготерміново економить кошти, але й дає молодим продуктам високі шанси на успіх.
Автор: Олександра Гордієнко, Qubstudio