7 августа 2020 года компания Bolt запустила в Киеве сервис аренды электрических самокатов. Уже 8 августа киевские власти заявили о том, что запуск — несанкционированный и призвали компанию убрать самокаты с улиц, не то это сделают коммунальные службы. Обе стороны говорят о том, что действуют в рамках закона.

Фото предоставлено Bolt

10 августа появились также сообщения о том, что сервис аренды прекратил работу. Однако AIN.UA сообщили в Bolt, что это — временно и связано с дождем в Киеве, а не с запретами.

Редакция AIN.UA обратилась к юристам за комментарием о том, кто прав в этом споре с точки зрения законодательства.

Александр Терещенко, юрист юридической компании SLS Group:

Твердження про те, що питання персонального електротранспорту є категорично неврегульованим в Україні, є не зовсім вірним.

Так, відповідно до Правил дорожнього руху до пішоходів прирівнюються також особи, які рухаються в кріслах колісних без двигуна, ведуть велосипед, мопед, мотоцикл, везуть санки, візок, дитячу коляску чи крісло колісне. Відповідно до тих самих правил, мопед — двоколісний транспортний засіб, який має двигун з робочим об’ємом до 50 куб. см або електродвигун потужністю до 4 кВт.

Враховуючи те, що електросамокати є двоколісним транспортним засобом з електродвигуном до 4 кВт, то вони цілком підпадають під визначення мопеда.

Таке трактування породжує питання до власників та користувачів електросамокатів-мопедів щодо наявності в них прав для користування транспортними засобами категорії А1. Що в свою чергу ставить ряд вимог щодо використання шоломів, їзди тротуарами та узбіччям тощо. До речі, приблизно таким підходом керуються в Росії.

Отже, незважаючи на неврегульованість статусу електросамокатів, моно-коліс, гіроскутерів та інших видів персонального електротранспорту, послуги з їх оренди не є незаконними, як це стверджує київська влада. Очевидним також є те, що конфлікт виник через різницю світоглядних парадигм державного органу та компанії з приватного сектору. Перші діють за принципом «дозволено лише те, що прямо передбачено законом», інші – за принципом «все, що прямо не заборонено законодавством, дозволено» (обидва доречі випливають зі ст. 19 Конституції України).

Розв’язати дане протиріччя під силу Верховній Раді України, на розгляді якої перебуває ряд законопроектів щодо врегулювання статусу персонального електротранспорту в Україні. Однак наразі закон не прийнято і владі Києва необхідно змиритись з навалою самокатів на вулицях міста, а компаніям-операторам забезпечити максимально можливий рівень безпеки клієнтів власними силами, до врегулювання питання на законодавчому рівні.

Дмитрий Саламаха, юрист практики разрешения споров в «Юскутум»:

Касательно правил дорожного движения

Отвечая на этот вопрос, нужно начать с дефиниции, а что такое электрический самокат?

Ок, открываем «Википедию» и смотрим. Электрический самокат — средство передвижения на двух колесах с электромотором.

Согласно п. 1.10 Правил дорожного движения механическое транспортное средство — транспортное средство, приводимое в движение с помощью двигателя. Этот термин распространяется на тракторы, самоходные машины и механизмы, а также троллейбусы и транспортные средства с электродвигателем мощностью свыше 3 кВт.

Ок, открываем «Розетку» и смотрим сколько кВт имеет электрический самокат — 300 Вт.

То есть в понимании Правил дорожного движения электрический самокат не является транспортным средством.

Однако судебная практика на этот вопрос не дает однозначного ответа. Суды не могут сформировать единую позицию, относительно электрического самоката как транспортного средства. Примером являются следующие судебные решения:

  • Решения Сыхивського районного суда города Львова от 20.07.2020 в деле 464/3419/20, в котором электросамокат признают транспортным средством.
  • Решения Шевченковского районного суда города Запорожье от 14.06.2018 в деле № 336/2202/18, в котором электросамокат транспортным средством не признают.

Таким образом, ситуация является неоднозначной и требует законодательного урегулирования, а именно принятия законопроекта №3023, который с февраля «висит» в парламенте.

Касательно выхода на рынок без разрешения

Правила игры должны быть одинаковы для всех. Даже если это связано с популярной службой такси Bolt.

Выход на рынок без согласования с КГГА условий размещения самокатов в городе — это не ОК. Такие решения согласовываются с местными властями.

Примером служит кейс NextBike. Для запуска этого проекта в Киеве компания получила разрешение в КГГА, а во Львове — в Львовском городском совете.

Есть четкие правила игры и нарушать их не нужно.

Орест Цимерман, старший юрист Integrites:

Незважаючи на те, що і Bolt, і міська влада приблизно одинаково визнають неврегульованість пересування електросамокатами українськими дорогами у правилах дорожнього руху, конфлікт між сторонами триває. Місто вже змінило тон і стало частиною цивілізованого діалогу. Є всі шанси на те, що київська влада буде лобіювати зміни у регулюванні і невдовзі повідомить про створення усіх необхідних умов для любителів їзди на самокатах.

Відсутність регулювання не можна прирівнювати до заборони, але й запровадження сервісу з комерційною метою у великому місті не має відбуватись за правилами, які самостійно визначає провайдер такого сервісу.

На разі держава офіційно не регулює пересування самокатами, а у неприємних випадках за участі водіїв самокатів суди не розглядають питання притягнення до відповідальності так однозначно, як із традиційними транспортними засобами.

Місто, у свою чергу, раніше повідомляло, що інфраструктура для альтернативних транспортних засобів може бути об’єктом інвестиційного конкурсу. Втім, опис конкурсу не стосується конкретно інфраструктури сервісу самокатів, хоча передбачає поняття «інші інвестиційно привабливі об’єкти». В будь-якому разі між компанією і містом має бути досягнуто компроміс.