Чим живе українська спільнота data science, як вплинув на галузь період вимушеного карантину і чому Україна має неабиякі шанси стати AI-країною №1 у світі? Напередодні 9-ї міжнародної конференції Data Science UA в Україні спілкуємося з Олександрою Богуславською, CEO та засновницею компанії Data Science UA.
Олександро, навколо штучного інтелекту та науки про дані й досі існує доволі багато стереотипів. Що це в реальному вимірі?
Передусім, штучний інтелект – не лише виставковий робот Софія чи найрозумніший HAL 9000 у книзі Артура Кларка. Сьогодні це переважно механізм для вирішення поточних задач бізнесу, просування продукції та послуг, вдосконалення роботи з клієнтами. Наприклад, щоб пропонувати вам знижки чи акції не навмання, а з урахуванням персональних звичок та вподобань. Це набір алгоритмів та моделей, які аналізують інформацію з минулого про людину або компанію та роблять надточний прогноз. Що ви хочете скуштувати ввечері, хто в додатку Tinder подобається найбільше або де ви плануватимете провести відпустку за рік.
Усіма нами обожнюваний Netflix використовує AI, щоб знати, на яку тему серіал буде найцікавіший та кого зняти в головній ролі. У Netflix все базується на AI, рішення приймаються тільки після ретельних підрахунків та прогнозів цілих команд. Може, саме тому ця компанія має таку шалену популярність та оцінку більше 200 мільярдів доларів.
Штучний інтелект (AI) – наука, яка знаходиться на перетині математики, алгоритмів та доменної сфери замовника. Наприклад, якщо це банк, з високою точністю можна передбачити, чи поверне людина кредит, скільки зароблятиме та інше. Загалом, це все «про цифру».
Що робить Data Science UA для розвитку цієї сфери в Україні?
Ми почали з того, що у 2016 році організували першу в Києві конференцію з AI та data science, залучивши до неї світових топ-спікерів. Отримали позитивний фідбек від учасників з усієї України – це розробники, аналітики, data scientist-и – та почали далі працювати для розвитку професійної спільноти і data science ком’юніті в Україні. На вимогу аудиторії ми організували регулярні професійні зустрічі (мітапи), започаткували перший в Києві офлайновий курс з data science та AI. Після — отримали запит від ком’юніті на пошук цікавих data science проектів та створили першу в Україні рекрутингову агенцію, яка спеціалізується саме на data science вакансіях. Стали допомагати нашим талановитим data science інженерам знаходити круті компанії та проекти для працевлаштування, а бізнесу – знаходити кваліфікованих фахівців. Зараз ми закриваємо не тільки вакансії з data science, а й всі інші IT-позиції — Frontend, Backend, аналітиків та топ-менеджерів. Але наш фокус і основна спеціалізація, безумовно, data science. Ми знайомі з майже усіма професіоналами, хто працює в цій сфері в Україні. Так само, у тісній взаємодії зі спільнотою, ми запустили напрям консалтингу та менторські програми зі штучного інтелекту та аналітики.
З останніх новин компанії – півроку тому ми відкрили R&D-центр для компанії зі Сполучених Штатів. Наша команда спільно з американськими колегами створює рішення на базі Computer Vision / Machine Learning (CV/ML), яке допомагає знизити ризики травмування та запобігти нещасним випадкам на сталеливарних виробництвах по всьому світу. Ми зібрали команду талановитих інженерів за місяць у самий розпал карантину, і зараз команда росте, ми не плануємо зупинятися. Крім того, ми ведемо переговори ще з декількома потенційними клієнтами зі Сполучених Штатів, яких зацікавила наша модель побудови AI R&D-центру. Наші головні конкурентні переваги – шалена швидкість найму, висока кваліфікація відібраних фахівців та повна прозорість витрат для наших партнерів.
Наскільки тема data science розвинена в українському бізнесі?
Зацікавленість у data science зростала поступово. Спочатку до нас на конференції разом з інженерами почали приходити представники бізнесу: банки, рітейл-компанії, e-commerce. Саме тоді розпочався бум на big data, всі накопичували великі масиви даних, але не знали, що з ними робити. Як відповідь у 2018 році ми запустили напрям консалтингу. Зараз співпрацюємо з різними компаніями: з банківської сфери, фармацевтики, рітейлу та інших. Аналізуємо та спрощуємо їхню роботу, допомагаємо побудувати практичні моделі та наочні звіти, робимо передбачення поведінки користувачів.
Що якісно змінилося у галузі та на ринку України за останні декілька років?
З’явились або ж стали відомими компанії, що в Україні створюють рішення для всього світу. Ми пишаємося прикладом Ring, вони змусили говорити про себе весь світ після того, як їх придбала Amazon. Центр розробки з комп’ютерного зору був саме у Києві. Пишаємося українською Grammarly з оцінкою вартості у мільярд доларів та найпотужнішою експертизою з Natural Language Processing в Україні і не тільки. Окрім NLP, поштовх в Україні отримали й технології Computer Vision / Machine Learning (CV / ML), де працює Snapchat, 3DLook, SoftServe, ELEKS. Це тектонічний зсув, після якого до України стали придивлятися дуже ретельно. У світі вже зрозуміли, що AI-інженери в Україні здатні створювати найскладніші AI рішення та мають рівень кваліфікації, який не поступається інженерам у Кремнієвій Долині.
Ще один показовий приклад – Reface. Почавши з релізу у червні 2020 року, вони досягли 50 млн завантажень. Зараз компанія знаходиться у топі американського App Store. Так, звичайні українські розробники в київському офісі можуть створити геніальний продукт, яким користується весь світ. Твіти їхнього продукту зробив Ілон Маск, після цього про них заговорили усі. Хто ще не встановив додаток Reface – той пропустив багато цікавого. Спробуйте – потрібно лише додати фотографію обличчя та насолоджуватись собою в образі улюбленого героя фільму чи кліпу – це робиться за допомогою генеративних нейромереж.
Чи не забагато авансів «рідним» фахівцям?
Це аж ніяк не аванси. Ми бачимо, що в Україні дійсно суперталановиті інженери. Впевнена, українські фахівці можуть посідати провідні позиції у топових data science та AI компаніях світу. Метою Data Science UA є робити промоушен наших українських розробників та AI-інженерів, аби вони отримали належне визнання на міжнародному рівні. І працювали з України – адже карантин зробив це можливим.
На противагу аутсорсингу, який історично розвинений в Україні на дуже високому рівні, нам не вистачає AI продуктових компаній. За допомогою створення та активного розвитку R&D-центрів у нас, ми надаємо гарну можливість українським інженерам працювати на рівних з колегами з США, Європи, тощо.
Карантин в цьому сенсі відіграє значну роль, адже зараз компанії не прив’язані до офісів, як це було раніше. Світ став відкритим до віддаленої роботи та космополітичних команд. І українські розробники, безперечно, стають тут «у нагоді». Високий рівень англійської мови, звичка працювати з невеликим зсувом часу, що дозволяє охопити пів дня часової зони США є зручним для замовника. До того ж, наші розробники проактивні і цим вирішують одну з найбільш розповсюджених на Заході проблем: коли всі сидять і чекають на вказівку з головного офісу – наші колеги здатні самостійно приймати рішення та драйвити проект.
Звідки люди взагалі потрапляють у data science – перекваліфікація чи, може, одразу з університету?
Насправді, обидва шляхи. Багато хто приходить після технічних університетів – Київська, Харківська, Львівська політехніка та інші. Зазвичай це випускники математичних напрямів або напряму програмування. Дуже рідко хто переходить з гуманітарних програм, тому що потрібен доволі потужний бекграунд з математики, надолужити це важко. Але є й такі випадки. Буває, інженери працюють розробниками Python чи під iOS, аналітиками та їм хочеться чогось нового у професії – перенавчаються на data science. Окрема категорія – це топ-менеджери, які управляють AI-продуктами. Маючи менеджерський досвід, вони заглиблюються у сферу та потім стають керівниками проектів data science в різних компаніях. Останнім часом ми доволі часто допомагаємо компаніям знайти таких менеджерів для старту проекту, далі під них шукаємо команду інженерів.
Чи характерний для галузі дефіцит кадрів? Яким чином його долаєте?
Нестача кадрів у data science є більш відчутною, ніж в інших напрямках IT. Тому що поріг входу вищий – критично мати математичну підготовку. Також треба знати мови програмування, Python чи R, мати аналітичні здібності і розуміння доменної сфери проекту. Але ми працюємо над цим. Так, відкрили менторські програми з data science для технічних та нетехнічних спеціалістів. Це як особистий коуч. До карантину ми двічі на рік (восени і навесні) робили тренінги з data science та аналітики з Олександром Романко, він видатна постать у світі data science. Українець, який після переїзду до Канади працював в IBM Канада, викладає в Університеті Торонто та брав відпустку у компанії в Канаді, щоб викладати тренінги для тих, хто хоче перейти у data science в Україні. Це великі тренінги на 200-300 учасників кожен, які пройшли вже декілька тисяч фахівців в Україні. Також ми робили офлайн-мітапи, курси, запрошували ділитися досвідом провідних розробників з нашого ком’юніті кожного місяця. Зараз вся ця діяльність перенесена в онлайн та відбувається регулярно, тож освітня функція в нашій команді і надалі активно розвивається. Це серце і ядро нашого ком’юніті. Окрім цього, ми завжди відкриті до нових ідей і постійно допомагаємо нашим партнерам в усіх питаннях, пов’язаних з data science та AI.
Що конкретно робить Data Science UA для розвитку українського ком’юніті?
Ми постійно працюємо над розвитком спільноти та продуктової культури в цілому. Допомагаємо компаніям знаходити фахівців, а класним інженерам знаходимо класні компанії. Зараз фактично усе, що заходить в Україну з data science та AI, здебільшого проходить через нас. Консультуємо, які середні зарплатні очікування у кандидатів можуть бути з data science і не тільки, де краще відкривати R&D-центр та з чого почати будувати команду з data science та експертизу у команді. Консультуємо університети, які предмети додати до освітнього плану у програмах з data science. Наші співробітники також викладають, наприклад, наша Head of Consulting Вероніка Тамайо Флорес викладає у Київській школі економіки та Vodafone Big Data School. Спільно з Мінцифри наша команда створила короткий освітній серіал зі штучного інтелекту.
Як ком’юніті ми робимо все для ефективної взаємодії галузі data science та бізнесу. Це не лише IT-сфера, а й фармацевтика, роздрібна торгівля, банки, ресторани, логістика, туризм, консалтинг в межах компаній «великої четвірки» та інші. Тобто, data science потрібен абсолютно усюди. Тому нам важливо розвивати цей напрям як для розробників, так і для бізнесу.
Головним івентом року для спільноти Data Science UA є конференція?
Так, 20 листопада 2020 року відбудеться вже 9-та конференція з однойменною назвою Data Science UA. Вісім попередніх, починаючи з 2016 року, проводилися офлайн у Києві, весною та восени. У березні 2020 року, зважаючи на карантин, ми перейшли на онлайн-формат, тож на найближчому івенті використаємо усі його переваги.
По-перше, конференція триватиме 24 години нон-стоп і охопить усі основні часові зони Європи та США, практично увесь світ. По-друге, ми зібрали надпотужний склад спікерів. Це унікальні фахівці з data science зі всесвітньо відомих компаній, таких як Google, Facebook, Amazon, Disney, NVIDIA та інші. Це зріз представників технологій та бізнесу, який жодним чином би не потрапив на офлайн-захід – в їхньому щільному графіку просто не вистачить часу на подібну поїздку до України.
Цілодобовий формат, три потоки одночасно та супертопові спікери – основні відмінності, які ми наразі пропонуємо аудиторії. І наше завдання в тому, щоб донести усім, що одним з головних компонентів цього дійства є саме українське ком’юніті та українські розробники.
Конференція орієнтована більше на рівень middle та senior?
Стосовно технічного треку, більшою частиною так. Але, зважаючи на склад спікерів зі всього світу та провідних компаній з унікальними прикладами, а також виключну англомовність івенту, junior-ам теж буде цікаво для занурення та подальшого професійного зростання. Окремо бізнес-потік фокусується на потребах бізнесу, який хоче впроваджувати data science. На потоці воркшопів буде можливість покодити 2-3 години, вирішуючи окреслену проблему за допомогою спікера-викладача.
Базуючись на досвіді вісьмох попередніх конференцій, як еволюціонувала ваша аудиторія?
Є проактивна частина аудиторії з нашого ком’юніті, яка приходить на усі наші заходи абсолютно завжди. Це люди, яких ми знаємо особисто та завжди на зв’язку, з якими радимося щодо спікерів і отримуємо якісний фідбек після заходу. Можна стверджувати, що всі напрями діяльності Data Science UA (конференції, мітапи, курси, рекрутинг, R&D-центр) відбулися завдяки цій тісній співпраці. Дуже вдячна нашому комьюніті та їх підтримці.
Звичайно, щороку аудиторія розширюється, приходять нові data scientist-и, аналітики, топ-менеджери. Завдяки онлайну в цьому році відчутно розшириться географія, багато учасників буде з США, Європи, Канади. Можемо охопити абсолютно весь світ та розповісти, які круті наші українські data scientist-и та AI-інженери.
В якому форматі будуть влаштовані сесії запитань-відповідей, спілкування?
Будемо використовувати платформу для онлайн-заходів Pine. До речі, вона теж українська, ми свідомо надали їй перевагу. На платформі буде повний інтерактив, можливість поставити запитання спікерам, matchmaking між учасниками конференції. Також на платформі будуть представлені стенди наших партнерів, топових українських компаній, які в цьому році підтримали конференцію – це такі компанії як Snapchat, Eleks, EverguardAI, SoftServe.
А як же кава зі знайомими у перерві?
Спокійно беріть каву та спілкуйтеся в Pine, поруч зі світовими зірками data science. Використовуйте цю можливість на повну, адже якщо б не карантин, навряд чи ми змогли б запросити стільки спікерів з-за кордону та топ-компаній. Сьогоднішня ситуація стерла кордони між країнами. Є можливість ефективно працювати без відряджень, з будь-якої точки світу. Відсутність потреби в офлайн-зустрічах суттєво прискорила комунікації та розвиток технологій в цілому. Тож не прогавте свій шанс.
Як порадите будувати власний «маршрут» програмою конференції?
Технічних спеціалістів та розробників раджу спрямувати на технічний потік та воркшопи, а представників бізнесу запрошую долучитися до бізнес-стріму. Для підключення до конференції можна обрати зручний по роботі час. З огляду на те, що подивитись всі 24 години конференції практично неможливо, всі доповіді спікерів ми додатково надаємо у записі приблизно за тиждень після конференції.
Під час онлайн-підключень до конференції буде зручно поставити запитання спікерам, відвідати стенди партнерів. Варто заздалегідь ознайомитися з програмою та вибрати найбільш цікавих спікерів. Розумію, що в цьому році це зробити буде складно. Адже за найнижчої ціни у $89 за квиток у доступі для запитань будуть більше 70 найкращих спікерів індустрії з топових компаній світу, консультації яких подекуди коштують декілька тисяч доларів за годину.
Щоб заощадити, можна відвідати конференцію разом з колегами та друзями, користуючись груповою знижкою. Ласкаво просимо на сайт Data Science UA, вивчайте програму конференції та спікерів. У нагоді може стати й наш YouTube-канал, де ми зберігаємо записи з попередніх наших конференцій.
Що порадить Data Science UA тим, хто бажає глибше зануритися до сфери data science?
Якщо прагнете вдосконалення у цій сфері, щиро запрошуємо до нашого ком’юніті. Кожному фахівцю ми знайдемо цікавий і змістовний проект або місце для подальшого розвитку, отримання нової сучасної освіти. Допоможемо знайти контакт з однодумцями, закриємо усі запити стосовно data science та AI.
Також ми дуже раді співпрацювати з бізнесом, з IT- і не-IT-компаніями, яким потрібна аналітика, AI, data science. Не важливо, на якому рівні знаходиться компанія. Ми допоможемо пройти всі кроки – від навчання та збору даних до побудови інфраструктури та створення оперативної звітності – і потім вийдемо до data science. Завдяки спільноті ми маємо надшвидкий доступ до всіх data-scientist-ів та AI-інженерів в Україні
Наша глобальна мета – зробити Україну AI-країною номер один у світі. Щоб такі компанії як Reface, Grammarly та інші створювалися якомога частіше в Україні.
Конференція Data Science UA, 20 листопада, програма та квитки — за посиланням.