Таїсія Білоцька, бізнес-партнер практики сімейного права Juscutum, у своїй статті розповідає про те, як саме варто ділити права на акаунти в соцмережах, що належать дітям-блогерам.


Відеоблогінг стає все більш популярним способом заробітку серед молоді. Якщо в шестидесяті діти мріяли стати космонавтами, в дев’яності — підприємцями, а в двітисячідесяті — айтішниками, то зараз — блогерами. І звісно ж не просто блогерами, а високооплачуваним блогерами-мільйонниками.

Таїсія Білоцька, фото надане автором

Якщо ви — один із батьків, дитина якого вступила на шлях підкорення блогосфери чи вже демонструє успіх у цьому, ймовірно, ви задумувалися над питання «Як зробити заробіток дитини законним?».

Власність на акаунт в соцмережі. З чого почати?

Якщо мова йде про відеоблог на платформі YouTube, то умови використання сервісу дають нам першочергове розуміння, хто може створити акаунт на цьому сервісі, і це виключно особи, які досягли 18 років.
Instagram та TikTok містять обмеження у 13 років для створення облікового запису.

Тож, перш за все, при створенні власного акаунту у соцмережі дітям знадобиться допомога батьків. Користування можливостями сервісів з комерційною метою також можливе за умов досягнення особою 18 років або передбаченого законом країни віку для ведення бізнесу. Це означає, що власником та менеджером каналу дитини на платформі YouTube можуть бути тільки повнолітні особи: батьки або інші особи, які здійснюють продюсування.

Заробіток блогера в основному складає оплата за послуги із просування товарів чи сервісів на базі свого YouTube-каналу. Однак, для прийняття таких оплат необхідне створення юридичної особи — товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ), наприклад, або набуття статусу фізичної особи-підприємця (ФОП).

Українське законодавство передбачає можливість створення ФОП для осіб, які досягли 16-річного віку. Отже, доходи від реклами для осіб, молодших за 16 років, можуть йти виключно через повнолітніх. Прямої заборони про участь малолітньої особи у ТОВ немає, однак і спеціального порядку для такої участі теж законодавцем не створено. Тож, часткою в ТОВ дитини за загальним правилом правомірності теж розпоряджаються батьки.

Просування через блогерів та інфлюенсерів найчастіше здійснюється шляхом укладання спеціальних контрактів. Ці контракти передбачають відповідальність саме власника акаунту за створення та якість обумовленого сторонами контенту. Такі контракти великі компанії найчастіше укладають з юридичною особою. В контракті обов’язково зазначається власник акаунту. Тож без допомоги батьків тут також не обійтись.

Авторські права на контент. Чим продовжити?

Окрім власності на сам акаунт, є ще поняття авторських прав на контент, що на цьому розміщений. Авторські права є невіддільними від особи автора, тож, якщо контент дитина створює самостійно – це виключно її інтелектуальна власність.

Власне з цих причин з’являється широке поле для вирішення юридичних питань з визначенням порядку використання авторських прав на контент.

Важливо, що для публікації саме рекламного контенту за участю людини, необхідно отримати дозвіл на публікацію зображення з нею та окремо дозвіл на участь цієї персони в рекламі. Важливо розуміти, що права власності на сам акаунт не передаються, акаунт не можна продати чи передати. Тож, акаунт буде належати саме тій особі, на кого він зареєстрований.

Набуття повноліття. Як завершити?

З набуттям дитиною повноліття можливо підписати договір про використання акаунту, створеного батьками, або ж створити новий. Для популярного блогера — це не проблема, адже підписники цінують тільки контент, який створює ваша дитина. Відомого блогера Lady Diana, наприклад, менеджерить її мама, контент вони створюють іноді спільно, тож і їх доходи мають співмірно розділятися.

Miss Katy та Mister Max — теж відомий інтернет-проект люблячих батьків та яскравий приклад, коли батьківське піклування переросло у справу всієї сім’ї. У цьому випадку неможливо говорити про дитячий блог, оскільки вся сім’я бере участь у зйомці та відеопродакшені. Тож і їх дохід є спільним сімейним, а не виключно дитячим.

Автор: Таїсія Білоцька, бізнес-партнер практики сімейного права Juscutum