Українські програмісти вже давно змусили з собою рахуватися світових розробників комп’ютерних ігор. За час незалежності нашої країни, українська індустрія комп’ютерних ігор створила своїх героїв: Сергій Григорович і GSC Game World, Best Way, Action Forms, 4А Games, Vostok Games, локальні студії Ubisoft і Crytek. Український ринок розробки відеоігор має величезний потенціал, хоч він і мало реалізований, вважають експерти. Редакція AIN.UA вирішила поностальгувати і згадати найцікавіші ігри, зроблені руками українських розробників.
В тилу ворога
Влітку 2004 року на полицях магазинів з’явилася військова стратегія «В тилу ворога» від української компанії Best Way, ігровий підрозділ якої було засновано 1999 року в Сєвєродонецьку. «В тилу ворога» – це військова стратегія, яка вражає неймовірною деталізацією ігрового світу. Галузеві журналісти тоді писали, що гра – хіт і проєкт найвищого класу AAA, який не погребує продавати навіть завзятий західний видавець-мейджор. У роботі над сценарієм гри брав участь відомий російський письменник Олександр Зорич. Журнал «Игромания» поставив грі оцінку 9 з 10, зазначивши, що це «пекельна суміш з екшену, стратегії і тактики породила на світ титанічних масштабів блокбастер». З моменту запуску гри 9 років тому, у продаж було випущено другу частину, а також кілька доповнень. Компанія Best Way існує і донині і наразі готує до виходу свою нову розробку «Новий Союз». Військова рольова гра має побачити світ цього року.
Казакі
Мабуть найвідоміша й найуспішніша українська стратегія в реальному часі. Серія з 5 ігор була запущена 2001 року українською компанією GSC Game World, заснованою Сергієм Григоровичем 1995 року. Козаки – це історична стратегія реального часу, заснована на європейських війнах XVII-XVIII століть. У грі беруть участь 16 країн: Україна, Росія, Туреччина, Польща, Пруссія, Австрія, Швеція, Англія, Франція, Іспанія, Португалія, П’ємонт, Саксонія, Алжир, Нідерланди та Венеція. Завдяки самобутній комп’ютерній грі «Козаки», київська студія GSC Game World зуміла пробитися на світовий ринок. У підсумку, було продано 4 млн копій гри та різних доповнень. З них – 1,5 млн у СНД і 2,5 млн на Заході. При цьому в Німеччині «Козаки» посіли друге місце за обсягами продажів, а у Великій Британії та Франції – перше, яке українська гра утримувала впродовж кількох місяців. У 2010 була випущена остання версія гри з цієї серії «Козаки: Знову війна».
Chasm: The Rift
Один із перших українських шутерів, який надалі мав прямий стосунок до відомої франшизи Duke Nukem. Гра була розроблена українською студією Action Forms і видана 1997 року компаніями WizardWorks Software, GT Interactive Software і MegaMedia Corp. Згідно з сюжетом, гравець виступає в ролі безіменного морського піхотинця, який повинен зупинити мутантів, що збираються захопити планету. Рівні гри містять військові бази, могили фараонів і середньовічні замки. Оглядачі іноземних журналів вельми схвально відгукувалися про гру Chasm: The Rift, хоча й зазначали, що вона програє культовим Quake і Hexen 2, які зараз стали культовими. У 2000 році Action Forms підписала контракт із широко відомою фірмою 3D Realms на створення Duke Nukem: Endangered Species. При цьому, гра повинна була створюватися на власному рушії Action Forms. За словами одного із засновників Action Forms Ігоря Карєва, у 3D Realms не знали, яку гру вони хочуть. «Ви знаєте персонаж схожий на наш Duke Nukem, який ми зараз випускаємо. Так що ми поки нічого не будемо випускати», – сказав засновник 3D Realms Скотт Міллер, коли українська розробка вже була готова. Наразі компанії Action Forms більше не існує, а колишні співробітники зараз зайняті роботою в організованій ними компанії Tatem Games.
Сontre Jour
У грі користувачеві пропонується керувати істотою, схожою на кулю-бульбашку, яка має проходити перешкоди та збирати предмети, що додають ті чи інші можливості та навички для проходження рівнів. Загалом у грі – 60 рівнів різної складності. У розробці гра була протягом 7 місяців, ще 2 місяці зайняла підготовка до релізу. У підсумку, Contre Jour Максима Гриніва, у 2011 році стала грою року для iPad за версією компанії Apple. У 2012 році Максим Гринів отримав ще одну нагороду. Зокрема, розробник отримав нагороду і диплом на 8th IMGA Awards Ceremony в Барселоні, яка проходила в рамках всесвітнього мобільного конгресу минулого року. Максим Гринів продає свої мобільні ігри в Північну Америку та Європу. «Мене немає на українському ринку, тому що зараз в Україні немає ринку комп’ютерних ігор», – парирує Гринів.
METRO 2033
Українська гра в жанрі шутер, сюжет якої ґрунтується на романі російського письменника Дмитра Глуховського «Метро 2033». Одна з найпомітніших українських ігор ААА-рівня після того, як було припинено роботу над проєктом S.T.A.L.K.E.R. Гра була розроблена студією 4A Games, яку заснували вихідці з GSC Game World за рік до того, як ті випустили гру S. T. A. L. K. E. R.: Тінь Чорнобиля. Сюжет гри розгортається в постапокаліптичній Москві, переважно в московському метро, починаючи зі станції, де виріс головний персонаж Артем, але іноді гравцеві доводиться вибиратися на поверхню для виконання певних місій і в пошуках чогось цінного. Світова преса позитивно відгукнулася про гру. У червні 2011 року 4A Games анонсувала продовження гри Metro: Last Light, вихід якої планується на початок цього року. Буквально нещодавно стало відомо, що права на українську гру Metro 2033 було продано. Американський видавець гри THQ став банкрутом, а ключові активи студії, а це ліцензії на ігри, а також студії розробок, були розпродані на аукціоні. Зокрема, права на гру було продано за $5,8 млн німецькій компанії Koch Media. Джерело AIN.UA в локальній індустрії комп’ютерних ігор повідомило, що найімовірніше, це жодним чином не вплине на роботу української студії 4A Games, адже THQ було продано права на видання гри, хоча американська компанія й інвестувала в розробку спільно з українською стороною.
S.T.A.L.K.E.R.
Серія ігор, розроблена українською компанією GSC Game World. Створена в жанрі шутера від першої особи з елементами рольової гри. Події гри розгортаються в теперішній час, в альтернативному світі на території України, у зоні відчуження біля Чорнобильської АЕС. Згідно з сюжетом серії, у 2006 році зона відчуження зазнала несподіваного аномального впливу, внаслідок якого фізичні, хімічні та біологічні процеси на цій території змінилися. З’явилося безліч аномалій і мутантів. Уперше гра з’явилася в продажу в березні 2007 року. S.T.A.L.K.E.R отримала дуже хорошу пресу і стала набирати популярність не тільки на території країн СНД, а й на Заході. За даними експертів, продажі всіх частин S.T.A.L.K.E.R склали близько 4,5 млн копій. У 2009 побачила світ остання версія гри S.T.A.L.K.E.R.: Поклик Прип’яті. Наприкінці 2011 року, компанія GSC Game World була закрита. За неофіційною інформацією її засновник, Сергій Григорович, намагався продати студію і низку брендів за $10 млн, проте з потенційними інвесторами домовитися не вдалося.
Survarium
Амбітний проєкт, який має бути готовий до кінця цього року. Розробкою займається студія Vostok Games, одним з інвесторів якої є Роман Хміль. Примітно, що основна частина команди, яка зараз працює над новим шутером, працювала над проєктом S.T.A.L.K.E.R. Survarium – це масова багатокористувацька онлайн-гра, яка буде поширюватися за бізнес-моделлю free-to-play. Дія гри відбувається в постапокаліптичному світі, в якому сталася екологічна катастрофа. Згідно із заявами розробників, супротивниками гравця виступатимуть інші гравці, мутанти і сам світ Survarium у вигляді катаклізмів і аномалій. «Непрохідний ліс з усіх боків наступає на міста, збожеволілі тварини та птахи нападають на виробничі комплекси, військові споруди, склади та електростанції. Міста відрізані одне від одного, немає води, електрики, газу, зв’язок не працює. Держави розпадаються, анархія охоплює світ», – ідеться в прес-релізі до гри.
Warface
Warface являє собою військовий шутер, дія якого розгортається у 2023 році. Основна частина гри була розроблена в українському підрозділі компанії Crytek, Crytek Kiev. Також у роботі над проєктом брала участь південнокорейська філія Crytek Seoul і основна студія у Франкфурті-на-Майні. Буквально днями стало відомо, що Warface встановив світовий рекорд. Хіт від легендарної студії Crytek встановив світовий рекорд серед онлайн-шутерів за кількістю гравців, які перебувають одночасно на одному сервері. Це вже друге велике досягнення Warface цього року: у січні кількість зареєстрованих у грі користувачів перевищила 6,5 млн осіб. Рекордну кількість людей, які одночасно грають у Warface, зафіксовано в суботу, 26 січня: на сервері «Альфа» билися понад 145 тис. гравців.
Venom.Codename: Outbreak
Ще один шутер, випущений у 2001 році нині неіснуючим, але найтитулованішим українським розробником, – компанією GSC Game World. Події гри відбуваються у 2034 році, коли Земля ледь не загинула від зіткнення з кометою і сотнями метеоритів, що вогняним дощем обрушилися на поверхню, несучи смерть і руйнування. Разом із метеоритами на Землю були занесені спори чужорідної форми життя, які в земних умовах швидко розвивалися. Гра примітна насамперед тим, що гравцеві доводиться грати одразу за двох персонажів, безпосередньо ведучи одного і віддаючи команди іншому. Серед рекомендованих системних вимог для комп’ютера тих часів значилися такі показники, як процесор Pentium II 400 MHz, оперативна пам’ять 128 Mb і відеокарта з підтримкою 3D.
Xenus: Точка кипіння
Комп’ютерна гра в жанрі Action/RPG, розроблена українською компанією Deep Shadows. Компанія була заснована 30 серпня 2001 року в Києві. Її засновниками були вихідці з GSC Game World Сергій Забарянський і Роман Лут. Через 8 років компанію було розпущено. «У колишнього військового Сола Майерса, який живе в Парижі, є дочка Ліза, яка працює журналістом. Ліза їде в Колумбію зібрати інформацію про наркоторговців, і через деякий час безслідно зникає. Щойно колишній вояка дізнається про зникнення дочки, він вирушає на пошуки. У Колумбії знайти людину не так-то просто, за будь-яку інформацію доводиться платити, грошей від легальної роботи не вистачає, і Солу доводиться брати в руки зброю. На шляху до мети головний герой служить різним організаціям, вплутується у війну і бере участь у багатьох перестрілках», – йдеться про сюжет гри. Відмітна особливість гри це величезне поле дії – 625 квадратних кілометрів.