Тиждень тому в офіс запорізької аутсорсингової компанії Infotek прийшли непрохані гості. Новина про обшук облетіла уанет, регіональна компанія з персоналом у 100 з гаком осіб, мабуть, уперше потрапила в заголовки центральних ЗМІ. Однак раптовий візит силовиків – далеко не найприкметніша деталь історії Infotek. Засновнику компанії Марку Марченку – 21 рік. Цей бізнес він починав ще неповнолітнім. Зараз Infotek – міжнародна компанія, річний дохід якої обчислюється мільйонами доларів. Марк Марченко впевнений, що це тільки початок.
Хлопчина з будівництва
Кореспондент AIN.UA познайомився з Марком у рідному місті бізнесмена – Запоріжжі. У вересні тут проходила конференція IT Forum, яку придумав і реалізував Марченко. Друг дитинства Марка розповідає, що дух підприємництва захопив «запорізького Цукерберга» змалку – вже в молодшій школі вони продавали городню зелень. Маленького Марка надихав і приклад батька – великого запорізького бізнесмена у сфері будівництва. Хоча сім’я ні в чому не мала потреби, Марченко-старший ще в дитинстві попередив сина, що на «надмірності» на кшталт мобільного телефону чи скутера той муситиме заробляти сам, а з 18 років – і самотужки здобувати собі прожиток.
Тому вже підлітком Марк почав працювати на підприємстві батька, а в 15 років вирішив заснувати свій перший самостійний бізнес. У нього народилася ідея інтернет-проєкту з пошуку нерухомості на онлайн-карті. Поряд з est.ua, це був один із перших подібних проєктів в Україні. Марк знайшов старих друзів, які хоч щось розуміли в IT, і вмовив їх стати співзасновниками проєкту. Один зайнявся веб-розробкою, інший – мобільною, а на самого Марченка лягли переговори з агентствами нерухомості, які мали дати проєкту свої бази. Звісно, мало хто сприймав 15-річного перемовника всерйоз. Щоб хоч якось підвищити шанси на успіх, Марк Марченко став ходити на зустрічі в піджаку й окулярах. Зрештою з деякими вдалося домовитися і проект запустився. Але дуже скоро партнери Марка махнули рукою – стартап не приносив засновникам грошей. Марк залишився один, проєкт із нерухомістю заглох, і юний бізнесмен взявся за веб-розробку – тепер уже з новими партнерами.
Створення сайтів на замовлення і SEO виявилися більш затребуваними. Перші контракти, отримані через десяті руки від українських емігрантів у США, приносили $300 на місяць – це дало змогу знімати квартиру під офіс і платити зарплату трьом співробітникам. До кінця 2010 року Марк дізнався про міжнародні біржі для фрілансерів Elance і oDesk. Нові замовлення стали шукати там, а в команду взяли sales-менеджера. Компанія почала налагоджувати продажі та наймати нових розробників. Це вже був реальний працюючий бізнес – щоправда, перші півтора-два роки він працював «у нуль». «Іноді ми навіть йшли в мінус, і мені доводилося за старою пам’яттю заробляти зі своєю будівельною бригадою на покриття витрат бізнесу», – усміхається Марк. Для незміцнілої психіки це стало нелегким випробуванням. «Ти два роки працюєш, у тебе свій бізнес, офіс, співробітники – а в кишені 5 гривень на маршрутку», – згадує він.
Вперед і вгору
Через два роки доходи стабілізувалися і компанія AMgrade почала отримувати перший прибуток – скромні $500-1000 на місяць. Компанія розрослася до 19 осіб, які тулилися у квартирі площею 45 квадратних метрів. За словами Марка, саме тоді настав кульмінаційний момент його бізнес-історії. У Запоріжжі чимало таких команд по 10-20 осіб, що займаються гаражним аутсорсингом. Більшість із них не думає про розвиток, задовольняючись копійчаним прибутком. Порадившись із командою, Марк вирішив піти більш ризикованим, але й більш багатообіцяючим шляхом. У 2012 році компанія переїхала в просторий офіс на 170 квадратних метрів і продовжила набирати людей. «Ми зважилися на цей крок, щоб не застрягти, самі вивели себе із зони комфорту, – каже Марк. – Час показав, що ми вчинили правильно». До кінця 2012 року персонал компанії подвоївся, і компанії довелося знову переїжджати в більш просторий офіс.
AMgrade займався практично виключно Drupal-розробкою. За словами Марка, за Drupal компанія входить до п’ятірки найсильніших у СНД. Амбіції Марченка простягалися значно ширше, тому на початку 2013 року він підвищив одного з менеджерів AMgrade до глави компанії, а сам разом із партнером почав створювати нову бізнес-структуру. «Мені не потрібні слухняні виконавці, мені потрібні лідери», – пояснює свій стиль управління Марченко, який не побоявся залишити AMgrade без свого безпосереднього контролю. Марк відкрив нову компанію з мобільної розробки, а до кінця року купив одного із запорізьких аутсорсерів. Нарешті, вже 2014 року він створив дизайн-агентство. Зараз ці чотири компанії об’єднує в собі холдинг Infotek, який очолює Марченко. Він – основний власник холдингу, у членів ради директорів є міноритарні частки та опціони. Успіхам колег Марк радіє не менше, ніж власним – він зізнається, що без цієї команди побудувати компанію йому б навряд чи вдалося. «Коли завдяки роботі в компанії хтось купує машину, квартиру, подорожує – це кайф, зокрема й для мене», – каже він.
Принцип Марка – кожна з портфельних компаній має працювати хоча б у нуль від самого старту, а через півроку – виходити на прибуток. За його словами, портфельним компаніям Infotek вдається дотримуватися цього принципу. Поставивши біля керма кожної з компаній вирощених в AMgrade фахівців, сам Марченко зосередився на глобальніших завданнях – він розвиває міжнародні офіси й організовує масштабні заходи з популяризації IT-бізнесу в Запоріжжі. Значну частину його часу тепер забирають перельоти і переговори з партнерами в США, Німеччині, Норвегії, Росії. Великі контракти – великі гроші. Марченко не погоджується називати точні цифри щодо річного обороту холдингу, але визнає, що ця сума обчислюється мільйонами доларів. За минулий рік бізнес зріс на 20-25%.
Собі і людям
Великі суми не закрутили голову 21-річному хлопцеві. Своє друге головне завдання – популяризацію IT – він вважає чи не важливішим за розвиток власного бізнесу. Марченко хоче мотивувати молодь. Навіщо? Він згадує, як п’ять років тому втомленим і розбитим виходив із маршрутки після робочого дня і йшов додому повз ларьок, біля якого пили пиво його однокласники. Сьогодні Марченко під’їжджає до того самого кіоску на власному «Лексусі», він одружився, має свій будинок. Однокласники – все біля того ж кіоску і займаються все тим же. «Мені щиро прикро – вони навіть не спробували щось зробити, – каже Марк. – Тому ми й живемо в такій ж…».
Щоб якось змінити ситуацію, Марченко організував у Запоріжжі IT Forum – щорічну конференцію, яку в серпні 2014 року відвідала майже тисяча осіб. На захід у провінцію приїхали керуючий партнер AVentures Capital Євген Сисоєв, Микола Палієнко з Prom.ua, Олександр Колб з Promodo, Дмитро Латанський з Repka.ua і багато інших столичних спікерів. Відкривав форум мер Запоріжжя, з яким Марченко непогано знайомий. Одного разу той зібрав у себе запорізьких IT-бізнесменів. Після зустрічі більшість запрошених шушукалися про те, що нічого доброго бізнесу такі зустрічі не обіцяють. Але там, де інші бачили проблему, Марченко побачив можливість.
Саме мер Олександр Сін прозвав Марка «Запорізьким Цукербергом» – навіть імена у засновників Facebook і Infotek однакові. Марк почав співпрацювати з мерією і вмовив владу міста допомогти йому з організацією профільних заходів. Утім, основні витрати на організацію IT Forum все одно лягли на плечі Infotek і головної компанії холдингу AMgrade. Така щедрість ледь не зіграла з компанією злий жарт – Марченко пов’язує нещодавній візит правоохоронців саме з конференцією, після якої у багатьох склалося враження, що в організаторів «є зайві гроші».
Прагнення розвивати IT-спільноту не скасовує амбітних бізнес-завдань. «Мільйон – уже не круто. Круто – 100 мільйонів», – каже Марк. Чи вийде агресивно зростати без залучення інвестицій? Потенційні покупці та вкладники приходили в компанію вже не раз. У 2012 році Марченко був близький до продажу свого бізнесу, але сторони розійшлися в поглядах на розвиток компанії. Відтоді Infotek значно подорожчав.
Коли молоді люди, які захоплюються інформаційними технологіями, починають займатися бізнесом, від них зазвичай чекають сміливих стартап-ідей. Але Марченко обрав аутсорсинг і не шкодує про це. На думку підприємця, вибір між стартаперством і аутсорсингом повністю залежить від складу розуму керівника. Його власний склад розуму більше схильний до аутсорсингу. «Стартапи – це не моє, я люблю швидкий результат», – каже підприємець. Йому подобається робити для клієнта проєкт, залишати його задоволеним і братися за новий проєкт.
В аутсорсинговій компанії шлях до обороту в $100 млн, якого прагне Марченко, може зайняти довгі роки. Але поспішати поки нікуди – у Марка є солідна фора. «У паспорті мені 21 рік, але я живу життям 30-річного», – каже вундеркінд від бізнесу. Він одружений, багато подорожує по роботі і для себе. «Звичайно, я, напевно, упустив багато чого з того, що люди отримують в юності, – каже Марк. – Але те, що я придбав натомість, ще цінніше».
За останні кілька років за прикладом AMgrade у Запоріжжі виникло вже кілька аутсорсингових компаній, які стали конкурентами Марченка. Ревнощів він не відчуває, навпаки радий: «Економіка розвивається – значить, зроблять дорогу, пострижуть траву, буде краще». Єдине, що всерйоз турбує і його, і західних партнерів – війна, яка триває на підступах до Запорізької області.