Учора редакція AIN.UA впровадилася в київський офіс «ВКонтакте», щоб подивитися, як влаштувалася українська команда російської соцмережі. Наших кореспондентів у центрі столичного комплексу Arena Entertainment зустріли маркетологи української філії, а за сумісництвом екскурсоводи Влад Леготкін і Олександр Проскурін. Обидва за формою одягнені в хіпстерські светри, вони провели знімальну групу до своїх пенатів. Як ми і припускали, офіс «ВКонтакте Україна» розташований у скляному куполі однієї з веж комплексу. Звідси відкриваються приголомшливі види на Київ.
Київський офіс «ВКонтакте» у високій-високій вежі
Леготкін одразу запевнив нас, що до AIN.UA у київському офісі не ступала нога журналіста (але ж ми знаємо, що щойно в Україні з’явився штаб, тут побував головний редактор AIN.UA Артур Оруджалієв). Команда, як і сам офіс, виявилася набагато меншою, ніж ми собі уявляли. Але з огляду на те, що у компанії всього три представництва, два з яких у Росії, відкриття українського офісу – вже великий крок. Чому Україні випала честь роздобути власний штаб «ВКонтакте», здогадатися нескладно – за кількістю користувачів наша країна поступається тільки Росії, сильно відірвавшись від інших: на сьогоднішній день серед аудиторії соціальної мережі – приблизно 12 млн унікальних відвідувачів з України щодоби.
Цікавий факт №1: щоб потрапити до офісу «ВКонтакте Україна», потрібно двічі піднятися на ліфті, пройти через службовий вхід до фешенебельного ресторану SkyBar, а потім двічі піднятися сходами. Найостанніші сходи, якими ми піднялися у вежу, як і належить, гвинтові.
Це чотири запаморочливих прольоти, підніматися або спускатися якими потрібно дуже акуратно – високі люди ризикують вдаритися головою об верхній рівень сходинок. Леготкін зізнався, що сам він набив таким чином не одну гулю на лобі.
Київський офіс «ВКонтакте”: в тісноті та не в образі
Витримавши випробування гвинтовими сходами, ми потрапляємо в приймальню. Тут біля вікна з приголомшливим видом на Київ сидить секретар. Потрапити в рекламний відділ, не зазначившись у неї в журналі відвідувань, не можна – все має бути за правилами. Від столу секретаря ми потрапляємо на перший рівень київського офісу «ВКонтакте». Загалом рівнів три, але давайте по порядку.
В основній частині офісу стоїть чотири робочі столи, оформлені й укомплектовані за всіма правилами офісного життя – обличчям один до одного, кожному по комп’ютеру, стаканчику для ручок і папці для паперів. За одним із них сидить керівник української команди Наталія Якуніна, а решта належать фахівцям із реклами. На жаль, нікого з них ми не застали, бо час був пізній.
Цікавий факт №2: в українській команді «ВКонтакте» працює вісім осіб: керівник, менеджери з реклами, прессекретарка, маркетолог, бухгалтерка, офіс-менеджерка та юристка. Усі вони вміщаються у вежі – на трьох доволі вузьких, але затишних поверхах, оформлені за КЗпП. Усі вони отримують повністю білу зарплату.
Тут менеджери спілкуються з рекламодавцями, яких в Україні, за словами Леготкіна, дуже багато. Конкретних цифр він не називав, проте запевнив, що головний офіс хвалить українську команду за ефективність, і цього року навіть запропонував розширити команду. Так у команді київського офісу стало на одну людину більше – її поповнив Олександр Проскурін. Він відповідає за спілкування з партнерами соцмережі, які розвивають у «ВКонтакте» свої спільноти і сервіси.
Цікавий факт №3: плинності кадрів в українському штабі практично немає. За всю його історію тут змінився тільки один співробітник – перша дівчина офіс-менеджерка в якийсь момент вирішила повернутися до рідного Харкова і їй довелося підшукувати заміну. А до Проскуріна в команду взяли ще одного новачка – помічника менеджера з реклами.
Цікавий факт №4: вакансій від «ВКонтакте» на таких ресурсах, як Work.ua, Rabota.ua або навіть Jooble, ви, скоріше за все, не знайдете. Коли в команду потрібна нова людина, її шукає сам майбутній куратор. Він помічає кандидатів в інших компаніях, зав’язує з ним приятельські стосунки, і якщо в процесі спілкування розуміє, що це та сама людина, пропонує роботу.
Наприклад, Леготкіна в компанію запросив Владислав Циплухін, який на той момент керував прес-службою «ВКонтакте». З ним Влад познайомився на IForum у 2011 році. «Нетривала бесіда з ним у новоствореному українському штабі – і ось я вже долучився до команди соціальної мережі», – згадує Леготкін, який на той час працював SMM- та аккаунт-менеджером у рекламному агентстві. Циплухін же запросив на роботу і керівника штабу Наталію Якуніну.
Зрозуміло, головною прикрасою стін першого рівня слугують всілякі креативні варіації на тему знаменитого собаки Дурова. Собаками прикрашені стулки шафи купе, ними ж обвішані стіни. В українському офісі «ВКонтакте» є негласний ритуал: кожен, хто приходить сюди, зобов’язаний залишити малюнок легендарного собаки в індивідуальному виконанні. Для цього відвідувачам видають заготовку з контурами собаки і набір різнокольорових фломастерів. Готові твори перекочовують на стіну слави.
Цікавий факт №5: місце дислокації підбирав Циплухін. Він розглядав лише два варіанти під оренду офісу. Одним із яких було приміщення на верхніх поверхах тоді ще недобудованого бізнес-центру «Гулівер». Однак скляний купол в «Арені» зрештою все ж переміг. Працювати у вежі – це принципова позиція керівництва «ВКонтакте», роль якого на момент відкриття київського офісу виконував Павло Дуров.
У самому центрі першого рівня стоїть жовтий диван, що вже став культовим в українському офісі. На ньому кожна поважаюча себе людина, яка побувала хоч раз у київському «ВКонтакте», зобов’язана зробити селфі, і ми – не виняток.
Цікавий факт №6: на цьому дивані сиділи Pianoboy, Денис Мінін, DJ Spartaque, Коля Серга, студія «Мамахохотала», гурт Bahroma, «ДіО.фільми», репер Ліон, The HARDKISS, Валентин Стрикало, Noize MC і навіть представники Петра Порошенка, які нещодавно приходили до українського офісу, щоб верифікувати офіційний акаунт Петра Порошенка у «ВКонтакте».
Цікавий факт №7: Одного разу в українському офісі побував Дуров. Але ніхто його не бачив.
Вгору сходами
Ще одними дуже крутими, але, на щастя, короткими сходами ми піднімаємося на другий рівень офісу (другим поверхом це назвати язик не повертається). Тут розташована переговорна кімната з довгим столом, обставленим стільцями по периметру. Стеля обвішана синіми і білими літачками, які символізують передачу даних усередині соцмережі.
Однак найцікавіше приміщення розташоване в самому верху – просто під куполом. Тут і працюють Леготкін із Проскуріним, зручно влаштувавшись на дивані з ноутбуками. Тут же вони спілкуються з російськими колегами, коли ті приїжджають до Києва. Однак частіше, а точніше, раз на місяць, Влад і Саша літають на зустрічі до центрального офісу в Росію.
Цікавий факт №8: Також у Росії проходять корпоративи, тож незабаром київський штаб усім складом із восьми осіб полетить до Санкт-Петербурга святкувати Новий рік. А поки що в українському офісі ялинку не ставили. Можливо, вона з’явиться ближче до свят, принаймні минулого року ялинка у киян була.
Цікавий факт №9: На цьому дивані іноді сплять співробітники: якщо раптом вони допізна затримуються на роботі, то можуть залишитися ночувати в офісі. У Леготкіна такі ночівлі траплялися неодноразово. Звичайно, прилягти можна і на жовтому диванчику на першому рівні, але він набагато менший, і, за відгуками, спати все-таки зручніше на синьому.
З київського купола, як запевняє Леготкін, гроші ніколи не викидали, та й вікна тут не відчиняються, на відміну від Пітерської вежі, де за бажанням навіть можна погуляти дахом. До речі, за словами Леготкіна, після зміни керівництва в компанії нічого не змінилося. Тільки московський офіс переїхав у будівлю Mail.ru. «Я чув, там зараз будують ковзанку для співробітників, тож ніхто не скаржиться», – розповів Проскурін.
Також на «ВКонтакте» майже не позначилися заклики бойкотувати російські соцмережі. Після кампанії, яку розгорнули, зокрема Weua.info, «Друзі» та інші патріотичні соцмережі, чимало українських користувачів розмістили на аватарах банери із закликами до бойкоту, однак далеко все це не зайшло. «У пік подій на Майдані кілька людей із моїх друзів навіть видалилися, але не минуло й місяця, як усі вони повернулися назад», – запевнив Леготкін.
Чарівна шафа
Вдосталь намилувавшись краєвидами на Київ з усіх боків (краєвиди тут відкриваються звідусіль, навіть із вбиральні), ми знову спускаємося на перший рівень. Перш ніж піти, співробітники українського штабу «ВКонтакте» відчиняють перед нами двері тієї самої шафи-купе, забрендованої собакою Дурова. Виявляється, вона зверху донизу забита сувенірами, а без фірмової футболки звідси ще ніхто не йшов.
Цікавий факт №10: мало хто знає, що символ «ВКонтакте», так званий собака Дурова, з’явився ще в далекому 2010 році під час благодійної акції. Щоб допомогти дітям-сиротам, соцмережа запустила платний подарунок із зображенням такого собаки – 100% доходів від нього були спрямовані на допомогу дітям з дитячих будинків і будинків дитини. Згідно з легендою, коли Павла попросили намалювати картинку для дитбудинку, він без вагань розділив аркуш на чотири частини – червону, жовту, зелену і синю, а над ними розташував ось таку собаку з чорними зіницями (вийшло набагато симпатичніше, ніж кішка Путіна).
На цьому наша екскурсія завершилася, і, опублікувавши підсумкові селфі в Instagram, ми з почуттям виконаного обов’язку покинули вежу. Можливо, ми сюди ще повернемося, але вже в новому році.