Творець ігор S.T.A.L.K.E.R. і «Козаки» Сергій Григорович: Якщо можете не платити податки – треба не платити

Читати на RU

Засновник української студії GSC Game World Сергій Григорович – легендарна особистість у середовищі геймерів і розробників ігор. У 20 років Сергій уже був доларовим мільйонером, у 23 – випустив культову гру «Казаки», у 29 – суперхіт S.T.A.L.K.E.R. Сумарний тираж ігор, створених його студією, перевищує 7 млн примірників.

Чотири роки тому Сергій Григорович вирішив кинути бізнес і «піти на пенсію». Зараз він живе на відсотки від зароблених грошей – понад $1 млн на рік, займається мотоспортом і виховує дітей. Минулими вихідними під час бізнес-фестивалю «Все наше життя – гра» Григорович розповів, як заробив свій перший мільйон, чому крадіжка ідей – це добре, і навіщо потрібно мінімізувати сплату податків. AIN.UA підготував репортаж за найцікавішими тезами цього виступу.

Сергей Григорович-1
Сергій Григорович

Сергій Григорович: як заробити перший мільйон

Комерційна жилка була в мене з самого раннього дитинства – я щиро любив гроші. Любив великим, світлим і якісним коханням, яке буває 1-2 рази в житті. Я відчув це в 10 років, коли поїхав за програмою обміну до Франції. Я привіз звідти дві відеоігри і після приїзду додому почав здавати їх в оренду однокласникам по рублю на день. Я відбирав у дітей гроші, які їм виділила мама на обід у школі, але зрозумів, що на іграх можна заробляти.

У дитинстві в мене були деякі комплекси. У 10 класі в мене була дівчина, у яку я був по вуха закоханий, вважав, що в нас будуть діти, ми проживемо все життя разом і помремо в один день. Але вона зрадила мене з багатим хлопцем на дорогому мерседесі. Зрештою я цю дівчину втратив. Це було настільки сильною мотивацією, що я сказав, що стану мільйонером і ніяк інакше.

Ще в школі в мене постійно з’являлися різні смішні ідеї. Я хотів розробляти ігрові джойстики, креслив, малював і навіть їздив на завод, щоб дізнатися, скільки мені потрібно грошей на прес-форму для запуску виробництва. У мене були десятки, якщо не сотні подібних ідей.

В один із днів мені попалася на очі комп’ютерна гра Duke Nukem. Я побачив, що файли англомовної озвучки лежать в окремому каталозі, переклав їх російською мовою на тридоларовий мікрофон і запропонував переклад найбільшій російській піратській студії. Вони взяли і видали гру з моїм озвученням. Тоді я виручив $1200 доларів, і це були мої перші суттєві гроші. Ідея була божевільна, реалізація найдешевша, але це було в потрібний час і в потрібному місці.

Після першого перекладу я почав набирати професіоналів високого рівня, які могли ламати ігри та перекладати їх. За кожну гру ми отримували $1500-2000 при витратах на виробництво в районі $300-400. На місяць ми робили до 26 ігор, паралельно видаючи енциклопедії, навчальні програми та дитячі смішні ігри. Ми займалися цим близько двох років і кожен із напрямів приносив приблизно по $500 000. Це і був мій стартовий капітал для створення GSC Game World.

Сергей Григорович-2
Сергій Григорович

Я ніколи не користувався позиковим капіталом. Я любив перекласти ризики на видавця, але всі продукти фінансував самостійно. У мене є принцип – я вважаю, що якщо ти робиш продукт, то маєш витрачати тільки свої гроші. Люди, які витрачають не свої гроші, не так уважно ставляться до процесу розробки і до ризиків. Вони займаються самообманом, щиро переконуючи себе, що все добре. Тому я б дуже радив стартаперам скористатися моїм досвідом. Відкладіть убік ідеї, на які у вас немає грошей, і робіть те, на що вистачає коштів.

Як втілити ідею в життя

Від самого початку в тебе є ідея, у яку ніхто, крім тебе, не вірить. Але якщо в тебе є віра, то потрібно закривати очі на всі дратівливі чинники і займатися тільки цим. Важливо, щоб сам процес приносив задоволення. Ти не можеш себе змушувати щось робити протягом десятиліть, якщо відчуваєш дискомфорт. У наш час дратівливим фактором може бути будь-що – компаньйон, який невдало трапився, жінка, яка вимагає багато уваги, ще щось. Потрібно прагнути до того, щоб твій робочий день становив 18 годин, і ти міг тривалий час працювати в позитивному дусі. І якщо ти хочеш бути першим, то потрібно піти на жертви і позбутися будь-яких факторів, які відволікають увагу.

При цьому, в нашій країні важливіше йти тактичним шляхом, ніж стратегічним. Життя настільки непередбачуване, що потрібно вміти вирішувати проблеми тут і зараз. Планувати на тривалу перспективу в цій країні неможливо. Принаймні, у мене ніколи не вистачало розуму, щоб стратегічно мислити. Я вивів, що для успішного розв’язання проблем потрібно прибрати негатив, забезпечити максимум вільного часу і розв’язання проблем мінімальною ціною. Найчастіше я не звертав уваги на якість, але робив максимально швидко. Мені здається, що у нас в країні ця стратегія найбільш виграшна.

Забити на податки

Життя – складна штука. Я вже говорив, що потрібно позбутися всіх дратівливих чинників. На жаль, на сьогодні податки – це один із них. Я слабо уявляю щасливу людину, яка вийшла з податкової і радіє, що все заплатила. Що таке держава? Це влада над населенням, яке живе на її території. А що таке влада? З дитинства я зробив висновок, що влада це така штука, яка тобі розповідає як жити. Це насильство, середовище, яке б’є мене, якщо я роблю щось не так, або не чіпає, якщо я молодець.

Податки – це не тільки річ, яка зменшує твою інвестиційну базу, а ще річ, яка заважає робити нові проєкти, бо ти не знаєш, якими негативними емоціями це обернеться в податковій галузі. У житті важлива якась справедливість. Вона ж важлива і в бізнесі. Соціальна справедливість у бізнесі – це справедлива конкуренція і набір правил, за якими працюють компанії. Ці правила мають бути обов’язково однаковими для всіх. І якщо для однієї групи людей правила будуть одні, а для іншої – інші, хтось із них буде в нерівних конкурентних умовах. Якщо в нашій країні одна з компаній, яка займається геймдевом, може повернути ПДВ, а решта не можуть, то вони програють конкурентну боротьбу. Перша компанія отримуватиме більше грошей, кращих співробітників, більший прибуток і, відповідно, займе краще становище на ринку.

Сергей Григорович-3
Сергій Григорович

Що таке не платити податки? Це мінімізувати їхню сплату. Якщо вас не б’ють і ви можете не заплатити – треба не платити. З тієї простої причини, що ваші співробітники отримають менші зарплати, ніж у вашого конкурента.

Єдиний критерій успіху – гроші

З дитинства в мене було дуже просте розуміння успіху – успіх у того, у кого гроші. Мені здається, це єдиний критерій, який дає змогу оцінити, наскільки до цієї людини варто прислухатися. Багатьох людей, здавалося б, дуже цікаво і корисно слухати, але вони не успішні. Економіст не може бути бідним – це якийсь нонсенс.

На жаль, якщо людина не готова до того, що її будуть обманювати, користуватися й маніпулювати, то ймовірність, що вона стане успішною, сильно падає. Наше суспільство може бути конкурентним, тільки якщо ми дамо більше прав і захисту тим людям, які до цього їх не мали.

Я часто листуюся у Facebook з приводу прав геїв, і вирішив, коли буде наступний гей-парад, то оголошу себе геєм і візьму в ньому участь.

Усе дуже просто – ці люди з якоїсь причини не можуть реалізувати себе в нашому суспільстві, тому що до них упереджене ставлення. Якщо забезпечити до них нормальне ставлення, ми отримаємо аудиторію людей, які здатні розвивати суспільство.

IMG_20151024_162450~2

Колись дуже давно я почув фразу, яка стала основоположною в моєму житті. Жити чесно – це не тільки душевний спокій, а й вигода. Після цього я протягом життя постійно отримував підтвердження, що в середньо- і довгостроковій перспективі це завжди вигідніше. Я не пам’ятаю жодного вчинку в житті, коли я міг подивитись назад і сказати, «а ось тут треба було когось нагріти». Чинити чесно було вигідніше завжди.

Від простого до складного

Завжди потрібно розраховувати на власні сили. Якось я слухав Черновецького (Леонід Черновецький – екс-мер Києва, засновник інвесткомпанії CIG) і він навів цікавий приклад. «У мене є банк, ви приходите до мене, берете кредит, при цьому закладаєте 3-кімнатну квартиру, яка дісталася вам від радянської держави. На отримані гроші ви вирішуєте купити в Одесі солоні помідори, привезти їх до Києва, продати і повернути банку гроші. Це чудова ідея, але ви не розвинені на ці гроші в цьому бізнесі. І ось трапляється така ситуація: ви везете помідори з Одеси, в дорозі трапляється мороз, помідори пропадають, і банк забирає квартиру. Ви розвиваєтеся як бізнесмен, тільки якщо відмовляєтеся від позикового капіталу. Дуже важливо, щоб ви оперували сумами, на які розвинені. Якщо ж ви отримуєте гроші, на які ви не розвинені, то з великою ймовірністю, ви їх втратите».

Крадіжка ідей

Крадіжка – це погано. Крадіжка ідей – це добре. Сучасний світ настільки складний, що будь-яка ідея вже є чиїмось плагіатом. Світ не зможе розвиватися, якщо у ідей буде авторство. Від самого початку в нас є певний емоційний бар’єр – ми не хочемо красти ідеї і хочемо створювати власні унікальні речі. Проблема в тому, що це не завжди працює. Законодавчо ідеї не патентуються і, як наслідок, дуже важливо відмовитися від такого бар’єру, як крадіжка ідей.

Красти і компілювати чужі ідеї так, як ти вважаєш за потрібне для даного часу – це добре.

Щойно ти це прийняв, ти починаєш збирати ідеї та втілювати їх, а не відмовлятися від них, бо це вже є. Установка має бути одна – я вкраду і зроблю по-своєму.

Філософія заробітку і витрат

Моя особиста філософія була така. Економити потрібно практично на всьому. Краще купити засіб виробництва гіршої якості, ніж витрачати максимум на отримання кінцевого результату. Якщо вам потрібно купити 3D-принтер, то потрібно купувати найдешевший і з ним намагатися реалізувати ідею. Якщо ви купите його дорожче, кінцевий продукт буде якісніший, але на стартовому етапі незрозуміло, чи окупиться ваша ідея.

У мене є хороший принцип – я ніколи не витрачав на одне починання або купівлю більше 10% свого капіталу. Витрати на рівні 10% здаються мені ідеальною стратегією. Якщо ви купуєте квартиру, не потрібно брати кредит у банку і витрачати на неї останні гроші. Якби у мене не було заощаджень, щоб витратити $150 000 на «Козаки», я б вирішив, що це ризиковано і не вкладав у створення гри.

Раніше на AIN.UA виходила замітка про те, як творець S.T.A.L.K.E.R. дражнив Майдан георгіївською стрічкою.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук