прислать материал
AIN.UA » Колонки, Электрокары и дроныЯрослав Ажнюк: Час будувати електромобілі в Україні

Ярослав Ажнюк: Час будувати електромобілі в Україні

7675 23

Електричні авто — безумовний тренд тисячоліття. Ми із заздрістю дивимося на закордонні компанії на кшталт Tesla, які будують майбутнє вже сьогодні. При цьому, в Україні є всі умови для того, щоб розгорнути власне виробництво конкурентних електрокарів, та чомусь ще ніхно не наважився цього зробити. СЕО відомого українського hardware-стартапу Petcube Ярослав Ажнюк обрав би саме цю нішу для наступного проекту. У своїй колонці для AIN.UA він розповів, чому, на його думку, це реальний вибір на сьогодні.

Є ідея, яка мене давно не відпускає. Не те, що би я хотів цим займатися — мені зараз вистачає роботи, а на майбутнє ближчими є ідеї у кількох інших сферах, але я точно хочу, щоб хтось цим зайнявся.

В Україні треба будувати електромобілі і інфраструктуру довкола них. У нас є професіонали, у нас є база «Автозазу», є кілька трамвайно-тролейбусних заводів, є багато спеціалістів на місцях і професури в університетах.

Разом з відкритими патентами Tesla Motors, глобальним трендом на електротранспорт і безпрецедентним співвідношенням рівня оплати праці до рівня освіченості населення в Україні — це рецепт для успіху. І коли я кажу про електротранспорт — це і легкові автомобілі, і вантажівки, і інші види транспорту, як скутери (наприклад, Gogoro) чи скейти (BoostedBoards), чи літаки, чи дрони.

Ілюстрація до одного з патентів Tesla Motors

Ілюстрація до одного з патентів Tesla Motors

Я пишу про тренд на електротранспорт як доконаний факт, бо для тих, хто слідкує за технологіями, у цьому немає анінайменшого сумніву. Місяць тому Tesla Motors презентували Model 3, яка їхатиме понад 300 кілометрів на одному заряді і коштуватиме від $27 500 в Америці. За тиждень кількість попередніх замовлень перевалила за 400 000 машин і це при тому, що чекати їх доведеться не менш ніж 18 місяців. Для того, щоб задовольнити попит, Tesla будує «Гігафабрику», яка виготовлятиме більше батарей на місяць, ніж зараз виготовляється всіма іншими фабриками у світі.

Розвиток і інновації відбуваються на всіх ланках — від створення батарей до ходових, до систем навігації, до інтернет-магазинів, які продають машини. Найбільші автомобільні компанії США, Європи і Китаю інвестують величезні кошти і поспіхом створюють лабораторії з найкращих спеціалістів, щоб не програти конкуренції. Але кого вони справді бояться, так це не інших автовиробників, а технологічних компаній інтернет-доби, таких як Tesla, Google та Apple.

Коцепт-кар FFZERO1 компанії Faraday Future

Коцепт-кар FFZERO1 компанії Faraday Future

Запустити глобальний бренд, який робить електричні автомобілі — це непроста задача, яка під силу лише справді сильній команді. Разом з тим, у такого проекту хороші перспективи із залучення капіталу і сильних менеджерів, інженерів, дизайнерів, спеціалістів усіх рівнів. Такий проект також надихнув би велику кількість українців на звершення у різних сферах, від підприємництва до культури.

У кожного бізнесу є шанс зазнати невдачі, але у цьому випадку результат ніколи не був би нульовим — і напрацювання, і спеціалісти, задіяні в подібному бізнесі, будуть затребувані на глобальному ринку ще років 10-15. Якщо ж усе вдасться — можливо, вже за 15-20 років українські електромобілі стануть таким же впізнаваним явищем, як скандинавський дизайн чи італійські скутери.

З іншого боку, задача не така складна, як може здаватися. Просто потрібно робити все по книжці, будувати продукт, націлений на глобальний ринок, зі світовими принципами організації, технологіями, позиціюванням і медійною стратегією, із залученням капіталу від стратегічних інвесторів, разом з якими приходить і додаткова експертиза. Звичайно, очолювати це має команда з досвідом, такий проект — не найкраща ідея для першого бізнесу.

Скутер Gogoro поруч зі станцією заміни батарей

Скутер Gogoro поруч зі станцією заміни батарей

Але не обов’язково починати з автомобілів. Можна будувати бізнеси, які доповнюють інфраструктуру електротранспорту — займатися покращенням батарейних технологій, чи створювати ходову, яку потім можуть використовувати різні автовиробники, як це робить OSvehicle, чи вирішувати задачі автоматизації транспорту. Наприклад, американська компанія Cruise Automation розробляє систему, яка перетворює кожен автомобіль на самокерований. Нещодавно їх купив великий автовиробник General Motors за понад $1 млрд. Хороша сума за команду з кількох десятків працівників, які розробляли технологію всього 2-3 роки.

Україна — одна з кільканадцяти країн у світі, які мають закритий цикл виробництва літаків. Так стається з кожною великою технологічною хвилею, деякі країни встигають її підхопити і навчитися, а інші відстають настільки, що далі немає сенсу будувати своє. Наприклад, ми пропустили технологічний цикл виробництва мікропроцесорів — у нас немає свого «Інтелу». Шкода, адже чимало світових досягнень у сфері комп’ютеризації були винайдені в Україні, за участі академіка Глушкова. Дуже не хочеться, щоб ми пропустили технологічний цикл переходу на електротранспорт.

АН-225 “Мрія” - найбільший та найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ імені Антонова

АН-225 «Мрія» — найбільший та найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ імені Антонова

Перехід на електричний транспорт, який не використовує нафтопродуктів, значно менше забруднює довколишнє середовище, є значно енергоефективнішим і безпечнішим через те, що керований комп’ютерами, а не людьми — це лише питання часу. Зараз ще не пізно почати цим займатися, але вікно можливостей звужується. Якщо хтось зможе осідлати технологічний тренд і сформулювати бачення бізнесу, яке звучатиме привабливо для людей — світ йому допомагатиме, двері відчинятимуться, а допомога з’являтиметься там, де її не чекаєш.

Співставивши інтелектуально-креативний потенціал, технічну базу і невисоку, за світовими мірками, вартість освіченої праці — можливо на сьогодні Україна — це найкраще місце у світі для створення компаній, які займаються електричним транспортом.

Автор: Ярослав Ажнюк, CEO Petcube

Заметили ошибку? Выделите ее и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить нам.

Также подобрали для вас

загрузить еще

Добавить комментарий

Такой e-mail уже зарегистрирован. Воспользуйтесь формой входа или введите другой.

Вы ввели некорректные логин или пароль

25 комментариев

по хронологии
по рейтингу сначала новые по хронологии
Плоский Нитнелав

Ярослав, все этого хорошо звучит, но если у кого и есть деньги и желание запустить такой бизнес - он это сделает, но не в Украине. В Польше, Румынии, Словакии, может не у соседей, а немного дальше - но не тут. Любой успешный бизнес будет успешно и быстро "отжат". Поэтому начинать нужно немного в другом месте - на Банковой, Грушевского и т.д.

И еще - делать машины в стране, где нет дорог - дело заведомо проигрышное. По поводу дорог - тоже начинать нужно на упомянутых выше улицах. Вот и получаем замкнутый круг вечной политики ...

Автор

1. Ці машинии не обов’язково мають бути на локальний ринок
2. Відсутність доріг дає стиму для інновації і диференціації. У половині світу погані дороги, по яких не поїздить Тесла. Якщо ми зробимо електромобіль для поганих доріг - це буде конкурентна перевага.
3. Проблеми із захистом приватної власності не можна не враховувати. З іншого боку, з вашим підходом в Америці ніхто би не починав автокомпанії чи освоєння альтернативної енергетики зі страху перед величезними автомобільними і нафтовими лоббі. Думаю захист від "отжать" отримати за рахунок кількох речей:
- публічність і медійність на національному рівні
- інвестиції із заходу, наприклад ЄБРР
- інвестиції від ключових фінансово-промислових груп країни (aka олігархів) і публічне просування їхньої залученості яке заразом служить для відбілення їхнього іміджу
- не треба очікувати, що це буде просто
4. Не знаю, чи ви часто буваєте "в Польше, Румынии, Словакии". І технічна база у нас на порядок сильніша і вартість праці і побудови такого бізнесу значно нижча. Ризики вищі, але їх можна перетворити на переваги. Якщо хтось українець і хоче зробити це у нас, то він це зробить, а не шукатиме де простіше.

vasyl popstasiv

3. Диференціація як захист. Зараз нікого не дивує, що найцінніший актив знаходиться поза межами України, оскільки тут його можуть "віджати". Приклад з Клумбою досить яскравий.
Тому команда розробників і буде ключовим активом в Україні (людина більш мобільніша ніж сервер та й віджати не так просто), все інше (рахунки, конфіденційна і комерційна інформаці, холдингова компанія тощо), будуть за межами.
Електротранспорт вже можна реалізувати в Україні: заводи для електродвигунів є, шасі для авто зробити буде дешевше ніж будь-де (автовиробники фактично простоюють), у Антонова навіть є певний досвід побудови тролейбусів, що міг би пригодитися.
Знову ж таки, в електромобілях, для економії енергії, критичними є аеродинаміка та вага. Тобто дослідження з аеродинамічною трубою та шасі з алюмінію або легких сплавів — критичні.
Почати можна з велосипедів, такі продукти як Gruber Assist досить легко реалізувати на базі електродвигунів для моделювання. Ну і 1500 євро за такий пристрій виглядає як основна перепона для масового продажу, тому є куди здешевлювати. Вже 300 євро на цьому фоні не здаються фантастичною сумою, хоча в Україні це вже цілий велосипед.
Стосовно інвестицій, то варто спробувати відразу продавати кінцевим користувачам, через той же Кікстартер чи вебсайт.

Julia Topoliuk

Власне кажучи, неурегульованість законодавчої бази ( "беспредел" ) - це основна перепона до побудови високотехнологічного бізнесу в Україні. Це бізнес , у який потрібно багато вкладати. Ніхто не піде на такі ризики. Цікаво, проте, почути думки інвест. фондів.

Інвестиції від ключових фінансово-промислових груп країни (aka олігархів) - а хто з олігархів на даний момент максимально "просунутий" для подібного?

Yaroslav Korets

Идея конечно же очень популярная, но есть много нюансов.
Такой бизнес относительно несложно построить, если действовать по методологии Теслы, которая по сути собиралась из узлов разных поставщиков: батарейки от Panasonic, ходовая от Mercedes и т.д.
Но такая бизнес-модель очень сильно зависит от импортной составляющей, а в Украине это значит абсолютная непрогнозируемость любых сроков. Как выполнить заказ на производство хотя бы в 100 электроскутеров, когда твои батарейки по несколько месяцев не впускает таможня вымогая взятки?
Это огромнейшие риски для бизнеса, а значит найти инвесторов в такой венчур будет практически невозможно. Кстати, не менее 10-ти разных команд, уже пару лет ходят по украинским инвесторам с разного рода идеями электротранспорта и инфраструктуры, но о прогрессе они публично пока что не заявляли. Догадываюсь почему. В качестве исключения есть несколько команд которые делают проекты в этой сфере на собственные деньги и я верю что у них все получится. Но беда в том, что без венчурного капитала масштаб этих проектов уровня ателье автотюнинга.
Другое дело в том, что в Украине действительно можно построить закрытый цикл производства электротранспорта, т.к. помимо научного потенциала у нас есть метал и технологии его обработки, технологии прозводства электродвигателей, и главное - месторождения лития. Т.е. в теории в Украине можно производить LiPo, электродвигатели и собирать из этого готовую продукцию.
Только вот такой проект это не стартап, где нужно 0,5-1 млн на создание MVP. Это проект национального масштаба, который должен лоббировать президент и кабмин, которые должны привлекать в качестве инвесторов сегодняшних автогигантов из Европы и Китая, это инвестиции в сотни миллионов долларов и тысячи рабочих мест.
На вопрос, когда наше правительство разработает стратегию развития Украины и будет заниматься проектами такого уровня каждый ответит сам для себя:)

Так. Неможливо. Перевірено.:)

Anton Ionov

Интересно, какую смысловую нагрузку несет в статье картинка MVP? Кто-то загуглил создание автомобиля и вставил что пришлось, не вчитываясь в текст?

Автор

Ця картинка ілюструє абзац про те, що не обов’язково починати з роботи над створенням автомобілю. Давно її люблю. Я написав цей текст і я підібрав зображення. А ви, схоже, не дуже детально вчитувалися.

хааахаха, напомнило тренинги личного роста, где человек из калифорнии вещает челу из житомира, как выйти из зоны комфорта

Sergii Gulenok

Саме так. Але часто-густо "людина з Каліфорнії" сама родом з Житомира, але таки вийшла зі своєї зони коморту 😉

Почему при упоминании электрических мотоциклов не упоминаются Zero Motorcycles?

а почему они должны упоминаться?

Igor Sviridov

Ну вроде бы один концепт электромобиля в Украине сделали: http://synchronous-motors.com/

помнится, был тренд биотопливо - чтобы получать топливо из "ничего".
и что любой фермер возьмет зальет масло рапса или подсолнечника и будет ездить на тракторе.
Оказалось, что не совсем уж ничего его получают (нужен как минимум этанол добавлять).
Потом оказалось, что все засеить рапсом не получится.

электромоторы, паровые двигатели и бензиновые двигатели - им уже лет 100.

Чтобы электромобили стали трендом тысячелетия - нужно решить базовые физические/технологические задачи - это хранение энергии в аккумуляторе. Чтобы можно было "залить" электричество в бак (аккумулятор) и хранить там почти без потерь годами и в нужное время использовать. А пока электромобиль - это просто дорогой троллейбус.
Кстати, идея "троллейбуса" более интересно в городе - подключился к проводам и поехал и не нужен мощный аккумулятор или искать заправку. Только про идею троллейбуса не говорят как ТРЕНД ТЫСЯЧЕЛЕТИЯ.
А могли бы сделать дешевые простые электромобили по типу троллейбуса.

Финансовая часть современных электромобилей - сомнительная.
Тратить $35 тыс за автомобиль, чтобы ездить на нем бесплатно - не так уже выгодно.
Срок службы аккумулятора - все те же 3-4 года как и раньше - тут ничего нового не придумали в Тесле.
Можно купить "корыто" деу за $10 тыс и на сэкономленные $25 тыс потратить на бензин проехать 250 тыс км !!! 250 тыс км - это можно ездить лет 8-10.

У вас є одна системна прмилка. Як раз електрику не треба зберігати роками, на ввдміну від рідкого палива. І саме це вивільняє колосольні ресурси.Хтось рахував скільки пального тупо зберігається в баках? Проблема в іншому.Це уникнути перепадів напруги (день - ніч) і навчитися миттєво перерозподіляти енергію між споживачами. А взагалі електрика це, так би мовити 'цифра', а ДВС, це 'аналог'. І хоч вініл був теплим і душевним він майже зник в ширвжитку.:)))

Электрику нужно сберегать месяцами. Это сдерживает использование солечных батарей и ветряных станций.
Как только научимся хранить в аккумуляторе энергию долгое время- тогда можно будет ставить солнечные батареи в Украине в любом районе и накапливать энергию летом, а потом зимой ее использовать.
Вот это будет прорыв.
А газ, нефть, бензин, дрова - загрузил в хранилище и храни годами и используй в любое время.
Вот эту проблему аккумуляторов забывают и обходят.

Даже Тесла выпустила аккумуляторы для дома, которые сглаживают перебои и другие полезные функции, а не служит для долгого накопления энергии.

Наша электрика в основном получается из атомных и тепловых АЭС. Тепловые АЭС очень грязные.
На данном этапе в лучшем случае получим, что будет чистая электрическая энергия в авто, которая попадает туда из относительно чистых атомных АЭС (если не считать отходы).

Так електромобіль і зберігає електрику. Коли він не їде, він може використовуватьсч як накопичувач. Нісан над такою системою давно працює. Питання тількі в інтелектуальному розподілу енергіі від того,хто має надлишок, до того, де це необхідно саме зараз. Електрика додволяє це робити миттєво.

Victor Istomin

Следуя вашей логике, лучше всего - жигули. Тогда еще $9000 можно пропить, при прочих равных.

Vladimir Nosenko

Читал в комментариях, что нужно делать максимальную огласку, что бы не "отжали" бизнес и привлекать известных "олигархов. Проблема в том, что почти все так называемые "публичные олигархи" поднялись на воровстве и лжи, занимаются "отжимами" и т.д. Публичность не всегда гарант неприкосновенности. Вот как создать такие условия, которые позволят не боятся таких ситуаций, над этим необходимо думать. Собрать бы пару человек, которые смогли уже выпустить свои продукты на европейский и американский рынок, что бы они помогали подняться другим интересным и революционным проектам, это было бы интересно.
Если вдруг кто то знает таких людей, кто готов помочь, буду рад познакомиться 🙂

Проблема в тому, що капітал в Україні вторинний, зароблений не на технологіях, а на розподілі суспільного ресурсу. Ніхто не буде вкладати гроші в виробництво електромобілів. А для інозмного капіталу цікавіше робити щось в своїй країні. Я це знаю абсолютно точно, бо маючи подібний проект, міжнародну команду (півроку попрацювали в Китаї над подібним) ми не просунулись ні на крок з інвестиціями. Електормобіль, це не Petcube. :)))

Алексей Мась

- Не те, що би я хотів цим займатися – мені зараз вистачає роботи, а на майбутнє ближчими є ідеї у кількох інших сферах, але я точно хочу, щоб хтось цим зайнявся.
Ажнюк

Ну как бы ))

P.S. Тесла делает свой бизнес на батареях. Автомобили - это очень непросто. Авто Маруся?

@vitalygolovanoff

Со стороны подобные статьи выглядят детской фапалкой на тему "я тоже так могу". Понятное дело, что часто ничего не получается. А не получается из-за отсутствия попыток что-то сделать: все ограничивается рассуждениями на тему и не более

Поиск

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: