Маркетинг-директор сейлз-хаусу FISH Максим Іванов написав спеціально для AIN.UA колонку, в якій поділився поточним станом та перспективами розвитку mobile-реклами в Україні і світі.

Вже сьогодні мобайл — це сегмент рекламного ринку з найбільшим зростанням: об’єми розміщень подвоюються щоквартально, а за часткою бюджетів мобільна реклама вже в найближчий час може вийти на третє місце, слідом за ТБ та десктопною інтернет-рекламою.

Що відбувається з мобайлом у світі?

За даними Google, мобільний трафік вже перевищив 50% всього інтернет-трафіку в цілому у світі. В кінці 2015 року частка запитів з мобільних пристроїв вперше перевищила частку запитів з десктопу Google. У 2015 році вже третина усіх e-commerce проектів є мобільними.

Дослідження IAB (Internet Advertising Bureau) свідчать, що у 2015 році доходи від мобільної реклами в світі зросли на 68% у порівнянні з 2014 роком — з €22 млрд до €37 млрд. Найбільшу частку у мобайлі складає медійна реклама  (52,3%), тоді як 42,8% складає пошук і 4,9% – реклама в повідомленнях. Найбільше зростання — у медійної реклами, 93%.

Об’єм ринку мобільної реклами у розрізі по макрорегіонам (2015):

Північна Америка, де обсяг ринку мобільної реклами в 2015 році склав 16,7 млрд євро, є абсолютним лідером на світовому ринку мобайлу. Також їй належить першість у сегментах медійної (дисплейної) реклами  — 8,9 млрд євро, та у пошуковій мобільній рекламі  — 7,5 млрд євро.

На вересень 2016 року кількість населення світу складає 7,448 млрд, 4,8 млрд з яких — унікальні мобайл-користувачі та 3,63 млрд активних інтернет-користувачів.

Серед активних користувачів соціальних мереж, кількість яких складає 2,67 млрд, активних мобільних користувачів соціальних мереж — майже 2,5 млрд.

image02

Що відбувається з мобайлом в Україні?

За прогнозами ВРК, об’єм ринку мобільної реклами в Україні в 2016 році складе 220 млн грн. Поки що частка мобільної реклами складає лише 10% від банерної реклами та пошуку, проте вже сьогодні мобайл — це сегмент рекламного ринку з найбільшим зростанням: об’єми розміщень подвоюються щоквартально.

В 2016 році рекламодавці активно розпочали використання мобайлу, за прогнозами агентства ZenithOptimedia близько 70 відсотків зростання всієї рекламної галузі в найближчі три роки буде забезпечено саме за рахунок мобільної реклами. За даними “Gemius Україна”, вже зараз в Україні існує величезний сегмент інтернет-користувачів, яких рекламодавці можуть «охопити» лише на мобільних пристроях, — це 39% унікальних користувачів.

image01

Статистика від “Google Україна” говорить про те, що українські користувачі більше половини часу в інтернеті проводять саме за мобільними пристроями:

Тому за часткою бюджетів мобільна реклама вийде на третє місце, слідом за ТБ та десктопною інтернет-рекламою.

Наразі цим зростанням частіше користуються глобальні гравці, такі як Google, Facebook та Twitter — вони піднімають ціни. За даними звіту Advertising Index за другий квартал 2016 року у Facebook ціна за тисячу показів (CPM) виросла на 65% в річному порівнянні і досягла $6,33. При цьому середній показник CTR реклами на Facebook становив 1,29%.

Тому у технологічних локальних гравців на ринку мобайлу є свої переваги: для порівняння, середній CTR банера «горизонтальної смужки» внизу екрану в українській мережі мобільної реклами UaMobile.net становить 2,3%, при цьому CPM становить $1,57 з аналогічними параметрами таргетингу за інтересами та демографією.

Що характерно для сьогоднішньої “мобільної реклами” в Україні

  1. 80% розміщень приходить на різні варіації rich-media реклами: fullscreen, click-to-fullscreen, float banner, catfish і т.д. Не зважаючи на світову тенденцію відмови від агресивної реклами на користь нативної, повноекранні банери в українському мобайлі користуються попитом, тому що працюють з «холодними» контактами та часто є інструментом іміджевої реклами.
  2. Низька якість креативу. Не дивлячись на те, що в світі стався глобальний перехід на HTML5 та CSS3, масове розміщення jpg як fullscreen-банерів не сприяє стрімкому розвитку ринку.
  3. Суперечка про необхідність автопрогравання на мобільному відео, не зважаючи на заборону автоматичної прокрутки відео міжнародними стандартами IAB та технологічні можливості пристроїв. До речі, 34% українських інтернет-користувачів переглядають онлайн-відео з мобільного щодня.
  4. Видавці констатують, що 40-50% аудиторії приходять з мобільних пристроїв, і в перспективі це свідчить про великий потенціал для збільшення рекламних доходів.
  5. Вкрай мала кількість досліджень про мобільну рекламу, які могли б зорієнтувати індустрію. Однак в кінці 2016 року ми очікуємо появу аналітики у великих обсягах.

Що шукають та купують за допомогою смартфонів?

Згідно з останнім дослідженням IAB, яке проводилося у 19 країнах, 76% мобільних користувачів позитивно реагують на рекламу. 75% зізналися, що за останні півроку купували товари за допомогою мобільного, а 23% опитаних роблять це щотижня.

Серед користувачів, котрі переходили по банеру, 33% робили це, щоб дізнатися деталі про товар чи послугу, 28% клікали з метою перейти на сайт рекламодавця, а ще 21% — з конкретною метою здійснити покупку.

За даними IAB, серед найбільш частіших покупок з мобільних пристроїв:

  • мобільні додатки — за них платять 43% опитаних;
  • відео- та музичний контент — 42%;
  • товари — 41%;
  • їжа і напої — 40%.

В Україні 67% користувачів шукають інформацію про товари в інтернеті перед покупкою, а 39% — шукають інформацію за допомогою смартфону.

За даними платіжної системи Wayforpay, середній показник частки мобільних платежів складає 4%, але для деяких сфер бізнесу показник може перевищувати 30%.

Платежі за допомогою мобільних пристроїв найбільш популярні при покупці дрібної техніки та аксесуарів, одягу та взуття, товарів для дому, замовленні квітів, а також при переказі грошових коштів. А для таких категорій, як послуги хмарних сервісів, туристичні послуги (за винятком броні готелів), курси, тренінги, страхування — частка оплат з мобільних пристроїв складає близько 20%.

image03

Що чекає на український мобайл у майбутньому?

Як вважає Олена Педай (UaMobile.net), обсяги продажів мобільної реклами (за CPM) значно виростуть у тих гравців, які зможуть отримувати від майданчиків найбільшу кількість інформації про унікальних користувачів. «При CPM-моделі кожен показ банера повинен бути цільовим, тобто показаним потрібній аудиторії за певними параметрами: соціально-демографічному, територіальному, за сімейним статусом, типом мобільного провайдера, типом мобільного пристрою, інтересам і багатьма іншими», — каже Олена.

За її словами, «для роботи з таким великим обсягом даних, що включає всі параметри таргетингу, необхідно щільно працювати в напрямку розвитку DMP сегмента. Іншими словами, кожен гравець на ринку мобільної реклами в Україні, що вміло розвиває технологічний напрямок, зможе зайняти провідні позиції в найближчі 2-3 роки».

Автор: Максим Іванов, маркетинг-директор сейлз-хаусу FISH