За останні два тижні відразу кілька джерел повідомили, що посилки з пристроями марок Meizu і Xiaomi почали зупиняти під час проходження української митниці, за заявою правовласника. І якщо посилки з Xiaomi вже пускають у країну, то з доставкою Meizu із зарубіжних магазинів можуть бути проблеми. Редакція спробувала розібратися в ситуації. Але для початку наведемо невелику довідку про те, як зараз працює митне законодавство щодо цього і до чого тут затримка поставок Meizu і Xiaomi.
У Митному кодексі України є ст. 399 «Зупинення митного оформлення товарів на підставі даних митного реєстру». Митний реєстр – це документ, який можна подивитися на сайті ДФС, де перераховані торгові марки та особи, які є їхніми офіційними представниками. Оформляючи посилку, митниця може перевірити, чи внесено ТМ до реєстру і чи є одержувач товару серед імпортерів у реєстрі, виявити «ознаки порушення прав інтелектуальної власності». Якщо вони є – митниця ставить оформлення на паузу до 10 робочих днів і зв’язується з правовласником. Правовласник може звернутися до митниці із заявою про порушення прав – це і сталося у випадку з посилками Meizu.
Що з Meizu?
Як повідомив директор магазину «Розетка» Владислав Чечоткін, за останні кілька тижнів покупці, які замовляли пристрої Meizu в зарубіжних магазинах через сайт «Розетки», зіткнулися з тим, що їхні посилки їм не приходять. Це пов’язано з неодноразовими письмовими зверненнями правовласника Meizu в ДФС. Листи підписані Вікторією Цитович – раніше вона була директором «Цитрус Трейд», зараз вказана в митному реєстрі, як представник ТМ Meizu в Україні. За даними «Цитруса», вона в компанії не працює з 2011 року, але «Цитрус» і Meizu з нею співпрацюють.
У листі йдеться про те, що в березні на територію України «було ввезено контрафактний товар» і митниця не призупинила його оформлення, як мала б. Представник ТМ закликає ДФС вжити заходів з цього приводу.
«На підставі цього листа митниця не пропускає на територію України посилки фізичних осіб. При цьому потрібно зазначити, товари в ціні до 150 євро, кінцевий покупець – фізична особа, житель України… більше того, приводом послужив оригінальний товар, серійний номер якого вказано», – розповів Чечоткін.
Представник ТМ Вікторія Цитович у коментарі редакції заявила, що головна мета цих дій – боротьба з контрафактом:
«Захист інтересів правовласника здійснюється безперервно з моменту виходу ТМ Meizu на український ринок… Наявність України в цьому списку (список Торгового представництва США зі звіту Special 301, що заміряє рівень піратства – ред.) – «сигнал» для міжнародних брендів пильно стежити за захистом інтелектуальної власності. Головна мета – не допустити контрафактний товар на ринок, який може завдати шкоди репутації брендам, зокрема бренду Meizu на території України, забезпечити українського споживача товаром, що відповідає технічним регламентам і є оригінальним».
За неофіційними даними, саме у зв’язку з перевірками посилок минулого тижня «Нова пошта« скаржилася на масові огляди міжнародних відправлень у сортувальному центрі компанії. У компанії на запит редакції відповіли, що «немає причин вважати, що причиною перевірки був контроль над дотриманням прав інтелектуальної власності».
Але водночас, «Нова пошта» заявила, що якщо клієнти очікують на доставку товару, який потрапив до переліку ТМ з митного реєстру, це означає, що доставка може бути затримана. Для товарів ТМ Meizu або Xiaomi затримка може становити мінімум 11 робочих днів, може бути продовжена на 10 робочих днів (залежить від дій правовласника).
Поки що при замовленні пристроїв Meizu за кордоном потрібно бути готовим до того, що посилка може не доїхати до одержувача.
Що з Xiaomi?
Днями також з’явилася й інформація про те, що подібних заходів правовласник вживає щодо Xiaomi. Про випадки призупинення оформлення посилок повідомляли в співтоваристві Xiaomi Mi Community (займається підготовкою, локалізацією програмного забезпечення MIUI, на якому працюють телефони і планшети Xiaomi/Mi).
Представник спільноти Дмитро Лупич підтвердив редакції, що скарги від користувачів мали місце: «Були скарги, але не масові… Ми ніколи не підтримували торгівлю чорною продукцією, оскільки зазвичай це призводить до сумного досвіду використання, більшою мірою через проблеми з софтом і локалізацією. Водночас ми не підтримуємо жодних блокувань і заборон, наші користувачі самі мають право вирішувати, де їм купувати продукцію Xiaomi: в офіційних магазинах або на зарубіжних торгових майданчиках».
Техніку під брендом Xiaomi в Україні продає «Цифротех» (група компаній «Алло”) і NIS, яка у квітні відкрила в ТРЦ «Городок» на Петрівці фірмовий магазин цього бренду.
Згідно з даними митного реєстру, ТМ у нашій країні представляє юрист Олександр Шевченко. У коментарі редакції юрист зазначив, що за весь час його роботи всі особи, які замовили пристрої Xiaomi в зарубіжних інтернет-магазинах, отримували від нього дозвіл на ввезення. «Жодна посилка не була відправлена назад. З мого боку ввезення фізичним особам підтверджувалося у 100% випадків», – зазначив адвокат.
За його словами, його головне завдання – боротьба з підробками та обмеження комерційного ввезення продукції, не призначеної для продажу в Європі. Як приклад останнього, він навів продажі в Україні моделі Mi6, яка ще не адаптована для європейського ринку, не сертифікована і не проходила митне очищення в Україні. За словами юриста, функції боротьби з підробками і контрафактом Xiaomi незабаром планує передати Всеукраїнському агентству авторських прав.
Раніше ми наводили приклад роботи того ж принципу, але в іншій товарній категорії. Ми публікували статтю засновника Hotline.ua Сергія Арабаджі, в якій він детально аналізував роботу цього юридичного механізму. І кросівки, і смартфони – це окремі випадки все того ж принципу «вичерпання прав на торговельну марку”:
Виробник товару під власною торговою маркою втрачає право на його комерційну експлуатацію після першого продажу. Це означає, зокрема, що новий власник може рекламувати цей товар. У цьому сенсі, права власника на торговельну марку вичерпуються…
Але при міжнародній торгівлі різночитання з’являються. Деякі країни вважають, що імпортер (покупець) товару повинен при ввезенні в свою країну підтвердити у виробника право на його продаж. Це називається національний принцип вичерпання прав. Якщо цього робити не потрібно – це міжнародний підхід. На сьогодні в нашому законодавстві принцип вичерпання прав чітко не встановлений.
Нагадаємо, восени минулого року в «Цитрусі» повідомляли, що група юристів, яка представляє інтереси Meizu в Україні на підставі довіреності, розпочала роботу із захисту прав на ТМ на українському ринку.