16 вересня у Києві на базі КВЦ «Парковий» відбулася шоста щорічна міжнародна конференція IT Weekend Ukraine 2017. Центральною темою заходу стали останні розробки у напрямках роботів та машин, а саме — штучний інтелект, віртуальна та доповнена реальність, технології Big Data та Data Science, також увагу було приділено напрямкам ботів та машинного навчання.

Вітальною промовою конференцію розпочав Кріс Бейкер, CEO компанії SoftServe. В середині минулого сторіччя піонери в особі Джона Маккарті та Дугласа Енгельбарта визначили два основних напрями розвитку цієї індустрії. Світ майбутнього буде являти собою суперпозицію двох сил — роботів та машин. Здібності машинного розуму сьогодні ростуть надшвидкими темпами. Прогнозується, що в найближчі 50 років він зможе замінити людину в усіх основних сферах діяльності. На щастя, підкреслив Кріс Бейкер, ключі до цього процесу та технології знаходяться у наших руках, тому саме нам вирішувати, якою буде суперпозиція роботів та машин у майбутньому світі, та яку роль будуть відігравати у цьому процесі люди.

Розвиток машинного інтелекту неможливий без вивчення людської особистості та засобів впливу на процес прийняття людиною рішень. Досвід використання великих даних та психографіки для роботи з великими аудиторіями в соціальному, комерційному та політичному полях представив доктор Алекс Тайлер, Chief Data Officer в Cambridge Analytica, компанії, яка брала участь у передвиборчій кампанії майбутнього президента США Дональда Трампа.

Ключовими факторами успіху в зазначеній сфері Алекс Тайлер називає поширеність великих даних, доступність масштабованих та недорогих обчислювальних потужностей, а також зрілість бібліотек машинного навчання з відкритим кодом. Використання інструментів психології, біхевіористики, спеціальної моделі особистості OCEAN разом із потужним обчислювальним ресурсом надає можливість чіткої сегментації аудиторії. Це, в свою чергу, дозволяє найефективніше реалізувати маркетингові кампанії в цифровому інтернет-середовищі, за допомогою адресного телебачення та ТБ загального мовлення. Оптимізація бюджетів, глибше розуміння аудиторії та робота лише з тим сегментом аудиторії, який потребує додаткової мотивації або переконання — основні досягнення Cambridge Analytica, які, на думку Алекса Тайлера, зробили значний вклад у перемогу Трампа на президентських виборах.

Щоб побачити, якою буде реальність завтрашнього дня у машинному виконанні, треба спочатку визначити поняття «реального» та розібратися із тим, що таке сприйняття. В рамках першого потоку конференції, який мав назву Robots, Юрій Мілованов, Data Science Practice Leader компанії SoftServe, та Метт МакБрайд, віце-президент напряму Experience Design компанії SoftServe, в спільній доповіді аналізували різницю між об’єктивним та суб’єктивним сприйняттям, а також різними типами реальності, пов’язаними із ними: передбачуваною, інтелектуальною та покращеною. Успішне конструювання сприйняття, на думку фахівців, напряму залежить від забезпечення персоналізації та доступності, а втілення складних інтелектуальних концепцій у машині здатне допомогти людству краще зрозуміти себе.

Економіка наступного покоління базуватиметься на десяти ключових технологіях, серед яких чільне місце посідають технології VR та AR. Блок доповненої реальності IT Weekend Ukraine розпочав Тімоті Джанг, директор Creative AR & VR Hub у Manchester Metropolitan University. Зупинившись на особливостях сприйняття людини, він підкреслив, що віртуальна та доповнена реальність надає персональний досвід, при якому запам’ятовується до 80% інформації (для порівняння — під час читання цей показник знаходиться на рівні 10%). Технології «занурення» VR та AR, за словами Тімоті Джанга, можуть ефективно використовуватись у різних індустріях: туризмі, охороні культурної спадщини, розвагах, також у виробництві, охороні здоров‘я та медицині, військовій та освітній сферах. Проекти AR/VR, у яких брав участь Тімоті, реалізовані у Манчестерській художній галереї, Олов’яній шахті Гівор, Єврейському музеї Манчестера (проект спрямований на дитячу аудиторію), сервісі мобільних платежів банку Barclays, Національному парку Lake District, останній проект поєднує використання технологій VR та дронів.

Тему доповненої реальності продовжив CTO компанії Inglobe Technologies Алессандро Теренці, який представив технології відстежування (трекінгу) об’єктів, реалізовані в розробках компанії (ARmedia Plugin, ARmedia Player), розглянув процеси, необхідні для надійного відтворення даних для 3D-відстежування, проаналізував сильні та слабкі сторони використання CAD-підходу та фотограмметрії. Практичні приклади від Алессандро візуально продемонстрували переваги від використання доповненої реальності у автомобільній промисловості, виробництві, ігровій та видавничій індустріях.

Джеремі Далтон, VR/AR Lead у PwC UK, запропонував поглянути на VR та технології глибокого навчання під незвичним кутом, розглянувши історію формування сторітеллінгу від найдавніших часів людства і до сьогодні: від різьблень на скелях та казок, до театру, кіно, сучасних презентацій та відеоігор. Як зазначив Джеремі, на відміну від бебі-бумерів, покоління міленніалів добуває цінність через досвід, а не через володіння. Тому технології, які занурюють людину до інших реальностей, особливо затребувані ними, а віртуальна реальність стає справжнім носієм для сторітеллінгу в сучасному світі.

Джеремі також навів актуальні приклади застосування VR:

  • комплекти віртуальної реальності будуть використовуватися Walmart для навчання співробітників, Sotheby’s за допомогою VR демонструватиме нерухомість;
  • у Великобританії технології VR допомагатимуть розслідувати обставини ДТП;
  • у Ford працюють над застосуванням VR для перевірки виробничих ліній.

Наведені доповідачем цифри прогнозів свідчать — ринок VR зросте до 75 млрд дол. до 2021 року, рішення на базі AR/VR будуть забезпечувати 45% доходів підприємств, а парк VR-гарнітур у 2021 році сягне 257 млн пристроїв. Наразі ринок VR знаходиться на порозі експоненційного зростання, тому є привабливим варіантом для інвестицій.

У сучасних умовах недосконалість людини дедалі частіше стає на заваді бізнесу. Аналізуючи перспективи використання Data Science для автоматизації бізнес-рішень, Себастіан Нойбауер, Senior Data Scientist, презентував досвід компанії Blue Yonder GmbH у цій сфері. За словами фахівця глибока інтеграція Data Science у бізнес-процеси висуває високі вимоги до компанії та може призвести до проблем як на вхідній, так і на вихідній стадії роботи з даними і в кінцевому підсумку призвести до занепаду бізнесу. Така робота з даними стає успішною за рахунок дотримання відповідних принципів при розгортуванні, тестуванні, моніторингу та використанні системи. Сценарій, презентований Себастіаном Нойбауером, дозволяє будь-якому бізнесу визначити доцільність застосування Data Science та зробити необхідні кроки для досягнення кращих результатів.

Безпека, приватність та баланс між ними — Стівен Руссо, WW Director у IBM Cognitive City Solutions звернув увагу аудиторії на те, що кіберзлочинність сьогодні зростає дуже швидко. Річні збитки світової економіки від кіберзлочинів сягають близько 445 млрд доларів, а в середньому кожне підприємство втрачає через кіберінциденти 11 млн дол. Атаки сьогодні стали більш витонченими та безжальними, значно зросла частка фінансових злочинів, які базуються на викраденні та використанні особистих даних. Швидке удосконалення сучасних технологій дозволяє випереджати загрози, але проблемою є не лише своєчасне впровадження рішень на базі таких технологій, а й обсяг даних, який постійно зростає. Стівен Руссо продемонстрував, як легко ми сьогодні розкриваємо приватну інформацію за допомогою постів у соціальних мережах, історії перегляду сторінок браузера, реєстрації безкоштовних email-скриньок, історії вподобань та купівлі в інтернет-магазинах тощо.

Другий потік конференції «Machines» надав аудиторії змогу детально ознайомитися з застосуванням технологій глибинного навчання, використанням VR-технологій у стартапах, актуальними проблемами AI та бот-технологіями. Так, Ірина Відал Мігаллон, інженер з Computer Vision та Machine Learning ENGINEer у Siemens Mobility, розглянула проблематику впровадження глибинного навчання на мобільних пристроях. В свою чергу Валеріо Маггіо, Data Scientist у FBK — MPBA, представив нетрадиційній підхід до впровадження глибинного навчання. Взаємодію стартапів з технологіями AI, VR та AR у потоку Machines розкрили доповіді Артура Куліана, партнера Colab, венчурної студії з Лос-Анджелеса, та Самі Хаміда, VR Producer та співзасновника Glitch Studios AS. Джонатан Маган, співзасновник та CEO компанії DeepGrammar, запропонував до розгляду проблеми штучного інтелекту, які стосуються обробки природної мови. А Вадим Каган, президент та співзасновник SentiMetrix, Inc, презентував систему SentiBot, яка використовується для виявлення та знешкодження «ботів впливу», тихої зброї інформаційної війни, яка точиться сьогодні у соціальних сервісах.

Продовжив програму IT Weekend Ukraine 2017 інформаційно-розважальний блок FuckUp Nights Vol.XI IT Edition. Історіями неуспіхів та відвертих провалів у IT-бізнесі ділилися:

  • Євгеній Лабунський, партнер Scrum Україна, Agile Coach, Process Consultant;
  • Валентин Кропов, Delivery Director компанії SoftServe;
  • Алекс Луцький, співзасновник та CEO компанії Innovecs;
  • Андрій Федорів, засновник та власник Fedoriv.

Аудиторію потішили: історія розробки сервісу для китайського ринку, пригоди українського IT-резидента у Техасі, три головних помилки при створенні та розвитку сервісу Villa4Vacations.com, історія появи на ринку відомих брендів Roshen, «Наша Ряба», FOZZY та ін.


Завершила конференцію IT Weekend Ukraine 2017 вже традиційна церемонія нагородження найкращих фахівців та експертів Ukrainian IT Awards 2017.

Конференцію IT Weekend Ukraine підтримали: Infopulse, Mazda, Sigma Software, AirFrance KLM, Ciklum, Riverside, «Райффайзен Банк Аваль», LvBS, Alt Bank, HeadHunter, Aroma Kava, «Лімо», «Молокія», Boomerang Boardshop, Duna, EnglishDom, Surikat, «Феєрія Мандрів», «Дело», «Лига.net», ACC, AI Ukraine, Artjoker, Astound Commerce, BrainTV, Channel for IT, CyberBionic Systematics, EPAM, DataArt, Data Science UA, DneprInfo, Dnipro IT Community, DOU, IT Education Academy, IHUB, ITCP, ITEM, ITVDN, Hillel, Kharkiv IT Cluster, Level Up, Lviv IT Cluster, Softengi Training Center, Spalah, Startup Network, Technation, Yalantis, Ассоциация «ІТ України», «Івано-Франківський ІТ Кластер», «Черкаський ІТ Кластер».