Геннадій Васюков, співзасновник компаній UCG (Price.ua, Trud.ua) і Wayforpay, розіслав співробітникам своєї компанії лист на тему прийдешньої кризи, викликаної коронавірусом: впадуть валюти, продажі, підуть звільнення. Редакція AIN.UA з дозволу автора публікує лист без скорочень.
Найближчим часом у нашій країні та у світі почнеться найбільша фінансова криза з 2008 року. Причин для цього багато і одна з головних це паніка, спричинена коронавірусом. За останній час багато хто з вас пройшов багато криз: Глобальна фінансова криза 2007-2009 років, початок відкритого протистояння з РФ, зміни курсів національних валют у рази.
Найголовніша помилка, якої ми можемо зараз припуститися, – це вдавати, що нічого не відбувається, продовжувати працювати, як працювали, нічого не міняти, закритися в себе в клітці і намагатися жити як раніше.
У кризу, виручка і доходи компаній завжди зменшуються швидше, ніж витрати. У якомусь сенсі, бізнес – це відображення біології. Як зауважив Дарвін, вижили та еволюціонували ті, хто «не є найсильнішими чи найрозумнішими, а ті, хто став найбільш пристосованими до змін».
Що нам треба робити в умовах кризи, що швидко назріває:
- Без паніки просто робіть те, що ви робите, але з огляду на те, що треба приготуватися до найгіршого сценарію: багато компаній і людей уже побачили падіння своїх доходів. Це триватиме, зокрема через панічні настрої та поведінку людей через коронавірус.
- Сконцентруйтеся на пріоритетах. В умовах кризи нам необхідні мінімум дій з максимальним ефектом.
- Сконцентруйтеся на доходах компанії. Плануйте витрати виходячи з того, що окупність і ефект від них має бути отримано максимум до кінця року.
- Падіння національних валют. На жаль, це процес уже почався і на нього ми вплинути вже не зможемо. Немає сенсу психувати. Тим проєктам, у яких частина витрат складається у валюті, а виручка в гривнях, бути готовим до того, що наші валюти БУДУТЬ девальвувати.
- Скорочення витрат. Expenses – річ важлива в такий період і корисна. Зайві витрати, зайві люди, зайві експерименти – це те, що в кризу може потягнути нас на дно. Так, треба буде позбутися зайвого, воювати краще худим і мотивованим. Щомісяця думайте над скороченням непотрібних і неефективних витрат своїх проєктів – повернемося до них після кризи.
- З огляду на згаданий тиск на фінанси, можливо, настав час критично оцінити, чи зможете ви обійтися меншою кількістю співробітників і підвищити планку продуктивності. Щомісяця/квартал робіть оцінку своїх співробітників, від усіх неефективних доведеться постійно позбуватися. Так, це боляче, але криза призводить до звільнення частини людей. Робиться це для того, щоб компанії в кризу могли вижити і в майбутньому повернутися знову до найму. Зараз саме час підійти критично до цього питання.
- Плануйте свою роботу з думкою, що криза – не на один тиждень. Оптимістичні сценарії передбачають нормалізацію роботи бізнесу в усьому світі та міжнародної торгівлі до кінця 2020 року. Це в разі, якщо у світі зможуть зупинити поширення коронавірусу. А якщо ні? Рівень невизначеності дуже високий. Ситуація може почати погіршуватися, мільйони людей по всьому світу втратять роботу, і ці дані будуть погіршуватися протягом усього 2020 року. Будьте до цього готові.
- Керівники та команда – бережіть одне одного. Не давайте спекулювати зовнішніми причинами (транспорт, коронавірус тощо), не шукайте ПРИЧИНИ, а шукайте можливості. Треба посилити вимоги до запізнень, прогулів, «лікарняних» та інших знущань над бізнесом. Ми повинні бути готовим жити за законами воєнного часу – зосереджено і з докладанням усіх зусиль виконувати заплановані завдання.
- Криза – це, зокрема, і можливість. Можливість для тих компаній, хто швидше приймає рішення, хто шукає можливості і не зламається під стресом. Такі компанії в період хаосу знаходять нові можливості і фактично посилюються від непередбачуваних і небажаних зовнішніх факторів. Але таким компаніям, потрібна потрібна швидкість і гнучкість, як в управлінні, так і в РЕАЛІЗАЦІЇ.
Криза покаже, хто насправді вміє робити бізнес, а хто – ні.
Як сказав найвидатніший інвестор у світі Воррен Баффет: «Легко рости, коли зростає ринок, але тільки відлив покаже, хто купався без трусів».
Геннадій Васюков, співзасновник UCG і Wayforpay
Будьте готові до кризи. Виконання цього плану допоможе нам. Будь-які ідеї вітаються – давайте разом допоможемо нашим проєктам пройти цей період невизначеності та вийти з нього сильнішими. Шукайте нові можливості. Найкраще – у тих галузях, де ви щось розумієте. Як свідчить китайське прислів’я: «Хто відчув вітер змін, повинен будувати не щит від вітру, а вітряк».
P.S. Як раніше – так уже більше ніколи не буде.
Автор: Геннадій Васюков, співзасновник UCG і Wayforpay