За неоплачений штраф можуть заблокувати всі банківські рахунки цілком – а не на суму штрафу. Чому так?

Читати на RU

Неоплачений штраф за перевищення швидкості може призвести до того, що в якийсь момент ви залишитеся взагалі без грошей. З такою ситуацією зіткнувся українець Антон Ткачов: через те, що його оплата не зарахувалася, Державна виконавча служба заблокувала йому рахунки в «ПриватБанку» і monobank. Причому, якщо в останньому – тільки на суму заборгованості, то в «Приваті» – цілком.

Зі схожою ситуацією стикалися й інші українці. Чому так відбувається і що робити – розбиралася редакторка AIN.UA.

Що трапилося

Антона оштрафували 15 квітня за порушення правил паркування, але штраф виписали за перевищення швидкості, оскільки сума штрафу в цьому випадку нижча.

«Я одразу його сплатив, але схоже вибрав неправильну категорію (паркування, а не порушення ПДР) під час оплати. І найімовірніше через це мій платіж не пропрацювали», – розповів він у коментарі AIN.UA.

А 11 червня рахунки Антона в «ПриватБанку» і monobank заблокували за розпорядженням виконавчої служби. Причому, якщо в monobank заблокували лише невелику суму, то в «ПриватБанку» – весь рахунок цілком.

Антон звернувся на підтримку банків, однак там йому допомогти не змогли – направили до виконавчої служби. Тоді він відправив виконавчій службі через Viber квитанцію про оплату – і того ж дня чиновники надіслали розпорядження про зняття блокування з рахунків клієнта.

У monobank кошти одразу розблокували, а в «ПриватБанку» повідомили, що на це знадобиться 1-2 дні.

«Пощастило, що заблокували в дні, коли мені не потрібні були гроші з карток», – зазначає Антон.

Цікаво, що в кабінеті водія його штраф досі висить як неоплачений. Антон не виключає, що доведеться ще повозитися, щоб відомості про оплату внесли в систему і він не залишився вічним боржником.

Чому так відбувається

Як пояснили AIN.UA у «ПриватБанку», розпорядження про блокування через несплачений штраф надходять у банк від Державної виконавчої служби автоматично – через спеціальну систему. І якщо в цьому розпорядженні не вказано, який саме рахунок і на яку суму блокувати, банк змушений заблокувати одразу все.

«На жаль, під час виконання постанови від виконавців банк автоматично блокує всі рахунки. Щоб банком не було накладено арешт на окремі картки – це має бути прописано в самому провадженні [розпорядженні ДВС – ред.]. В іншому разі власнику карток слід звернутися до виконавця, щоб вони надіслали постанову про зняття арешту з конкретної картки, – коментують у банку.

У разі надходження до нас запиту про зняття арешту від виконавчої служби, обмеження буде знято протягом 1-3 робочих днів».

До речі, до жовтня 2019 року, за паперової процедури (коли по суті між банком і ДВС велося паперове листування), розблокування займало кілька тижнів. В інших банках України так відбувається досі.

Також, у «ПриватБанку» повідомили, що якщо на картах грошей більше, ніж сума арешту, то можна зняти різницю за зверненням до банку.

У monobank, на відміну від «Привату», заблокували тільки суму заборгованості. За словами співзасновника сервісу Олега Гороховського, це «дуже складне технологічне завдання, і саме такі рішення показують різницю IT-можливостей [українських банків – ред.]». Самі розпорядження від ДВС – як про блокування, так і розблокування – monobank отримує через спеціальний інформаційний API виконавчої служби, тому реакція банку практично миттєва.

ПриватБанк не має рацію. Думка юристів

Як сплатити неоплачений штраф, якщо заарештували всі ваші гроші? І чому mono може заблокувати лише частину коштів, а «Приват» – ні?

Редакторка AIN.UA попросила юристів прокоментувати, на яких підставах ДВС блокує рахунки українцям, якою є процедура блокування і чи справді блокувати потрібно всі рахунки і на весь залишок.

Валерій Притуляк, приватний виконавець Виконавчого округу Одеської області, к.ю.н., доцент кафедри Цивільного процесу НУ «Одеська юридична академія»

Насправді заарештувати і списати гроші з рахунку людини в країні не так-то й просто. І виконавці, які виконують рішення судів та інші постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, згідно із законом, передусім звертають стягнення на гроші боржника, що знаходяться на його рахунках.

У постанові про арешт рахунків виконавець обов’язково зазначає, у якому розмірі він блокує грошові кошти людини (у випадку Антона Ткачова якраз є порушення з боку «ПриватБанку» щодо блокування всіх грошей на рахунку, а не тієї суми, яку вказав виконавець) та обов’язково вказує, що арешт не повинен накладатися на захищені (зарплатні, пенсійні) рахунки.

Это постановление он и отправляет в банк. С «ПриватБанком» и monobank у исполнителя действует электронный документооборот – т.е. постановления при подписании ЕЦП исполнителем в тот же день попадает в банк.

На жаль, з рештою банків обмін документами здійснюється в письмовій формі (що збільшує в середньому строк отримання постанови про арешт/зняття арешту 7-10 днів).

Щодо можливості оплати штрафу з рахунку, який заарештовано, згідно із законом виконавець після арешту грошей самостійно вилучає з рахунку людини необхідну суму, після чого знімає всі арешти і закриває справу. Якщо людина не хоче чекати вилучення грошей з її рахунку, то може сплатити штраф «вільними» від арешту коштами або готівкою в будь-якому відділенні банку (але для цього потрібно знати реквізити виконавчої служби).

Водночас ще одна проблема полягає в тому, що Антону заблокували більше грошей, ніж можливо б знадобилося для погашення боргу, бо система арешту рахунків в Україні перебуває на рівні кам’яного віку. Наразі в професійному товаристві виконавців спільно з Міністерством Юстиції України ведеться робота щодо впровадження автоматичного електронного арешту рахунків виключно в межах суми боргу. Це дасть змогу уникнути таких негативних наслідків, з якими зіткнувся Антон.

Євген Чуприна, асоційований радник Intecracy Lawyers

На жаль, така ситуація має місце бути в наших з вами реаліях. Діяльність Банку в цій ситуації регулюється Постановою НБУ № 22 від 21.01.2004 року. Так, згідно з Розділом 9 зазначеної Постанови, банк зобов’язаний виконати арешт коштів, що зберігаються на рахунку клієнта, ґрунтуючись на ухвалі про арешт коштів державного виконавця/приватного виконавця, судовому рішенні чи ухвалі слідчого судді, суду, ухвал під час здійснення кримінального провадження.

Арешт може бути накладено на всі кошти, наявні на всіх рахунках клієнта банку, без зазначення конкретної суми, або на суму, яку конкретно визначено в постанові про арешт коштів.

Якщо на рахунку є кошти в сумі, визначеній документом про арешт коштів, то банк заарештовує їх на цьому рахунку і продовжує виконання операцій за рахунком клієнта. Якщо на рахунку клієнта немає або недостатньо коштів, то банк заарештовує всі наявні гроші на цьому рахунку, і не пізніше наступного робочого дня письмово повідомляє орган/виконавчу службу, який надіслав документ про арешт коштів, про те, що на рахунку відсутні або недостатньо коштів для його виконання.

Під час дії документа про арешт коштів банк протягом операційного дня зупиняє всі видаткові операції за рахунком клієнта – доти, доки клієнт не забезпечить суму штрафу або не надійдуть передбачені законодавством документи щодо зняття арешту з грошових коштів.

Як видно з аналізу законодавства, у банків немає вимоги блокувати всі рахунки або всі кошти на рахунку, а тільки ту частину, яку необхідно погасити згідно з постановою про арешт коштів.

З іншого боку, як це видно з роз’яснення «ПриватБанку», у них немає технічної можливості блокувати тільки «потрібну» суму. Їм набагато простіше заблокувати весь ваш рахунок, а ви вже потім розбирайтеся.

А хто сказав, що має бути зручно?

Чому не пройшла оплата штрафу

Проблема з оплатою штрафу Антоном, як припускають у коментарях до його посту про ситуацію на Facebook, могла виникнути через помилку в оформленні платежу через «Приват24».

У «ПриватБанку» заявили, що сервіс оплати штрафів через «Приват24» працює без збоїв, і відомості про оплату відразу підтягуються в системі МВС.

«Усі штрафи, сплачені в «Приват24» автоматично потрапляють до бази даних МВС. Вчасно сплачений штраф фіксується як сплачений одразу. Якщо штраф потрапив до ДВС, значить його не було сплачено вчасно, – пояснив прес-секретар «ПриватБанк» Олег Серга.

У ДВС інша процедура – вони не запитують дані про оплату. Крім того, під час виконавчого провадження до суми штрафу додається оплата стягнення».

Можливо, цим і пояснюється те, що monobank заблокував Антону не 255 грн, на які було виписано штраф, а 759 грн.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук