Надихатися маркетинговими прийомами, книжками про мотивацію, духопідйомними виступами – завжди корисно. Але теорія без практики не працює. Особливості роботи в окремих країнах та галузях можуть бути кардинально різними. Те, що підходить для американських підприємців – часто не підходить для українських.
Українські журналісти, документалісти та самі підприємці періодично знімають відверті відео про свою роботу. Редакція AIN.Business зібрала чотири відео та YouTube-канали, у яких бізнесмени щиро розповідають свої історії про успіхи й провали.
Тайский привет. Как рождаются рестораны
Перед тим як займатися ресторанами подружжя Міші та Даші Кацуріних спробували себе у різних бізнесах. Міша був артдиректором “Зеленого театру” та згодом клубу “Юність” (зараз – Atlas). Даша має власний бренд одягу. 2016 року вони відкрили свій перший заклад – “Китайский привет”. Він став першим у мережі азіатських “приветов”.
2017 року з’явився “Вьетнамский привет” у форматі бістро на Бесарабському ринку. Згодом він переїхав у Kyiv Food Market. Тоді подружжя почало проробляти концепцію “Тайского привета”. І знімати про це фільм.
“Тайский привет. Как рождаются рестораны” – це відверта розповідь про те, як Міша їздив до Таїланду разом зі шефповаром та шукав страви для ресторану. Про те, як вони шукали робітників, які навіть не говорили англійською чи українською. Про конфлікти із прорабами та виробниками вікон для ресторану. Про те, як все провалилося в перші дні запуску та довелося в екстреному режимі налагоджувати. Та навіть про возз’єднання з батьком і проблеми всередині сім’ї, які виникали на фоні розбудови закладу.
Все це з матюками, фірмовим сарказмом та динамічним монтажем. Унікальний приклад документального відео про малий бізнес, який зробили самі ж власники.
Бізнес-план. Програма про малий бізнес на Громадському
Із кінця 2016 по листопад 2019 на “Громадському” виходив YouTube-серіал “Бізнес-план” про малий та середній бізнес в Україні. Герої програми займаються дуже різноманітними речами: від виробництва ростових ляльок до кав’ярень, меблів, шкіл, іграшок, димного м’яса тощо.
На відміну від однотипних інтерв’ю на дві камери, яких вельми багато в YouTube, “Бізнес-план” – це відео із чітким наративом, якісною зйомкою та, головне, акцентом на бізнес-моделі, а не “секретах успіху”. Наприкінці року журналісти навіть робили зрізи успіхів підприємців, з якими спілкувалися. Але зараз цей проєкт, на жаль, закрито.
Увесь архів можна подивитися за посиланням.
Спалах. Серіал про нову українську культуру від медіа “Слух”
Українське музичне медіа “Слух” вирішило розширити кордони свого контенту, запартнерилося з USAID та запустило YouTube-серіал про нову українську культуру. Культура мається на увазі в найширшому розумінні: від музики й кіно до гастрономії та стрітарту.
Четверта серія присвячена новим українським ресторанам. Автори відео роблять акцент на історії розвитку культури, та менше на стратегії бізнесу. Але такий підхід дає широке розуміння процесів, які відбуваються в Україні з початку 90-х у більшості галузей.
Сьома серія присвячена новій українській моді та брендам, яких з’явилося вельми багато за час незалежності.
А якщо дивитися всі випуски “Спалаху”, то можна простежити, наскільки всі елементи як бізнесової, так і конвенційної культури пов’язані між собою в історичному моменті.
Канал Дмитра Борисова “Ресторатор”
Український ресторатор Дмитро Борисов – популярна персона в українських медіа. Але окрім того, що він часто дає інтерв’ю та виступає на конференціях, підприємець ще й веде власний YouTuube-блог. У ньому зібране все поспіль: від деталей запуску нових закладів до того, як Дмитро спілкується зі сім’єю та тестує моноколесо.
Саме завдяки відкритості Борисова там можна знайти багато корисного контенту для тих, хто цікавиться ресторанною тематикою. З останнього – про те, як Борисов запустив партнерку із мережею АЗС WOG. Або ж поради як вести ресторанний бізнес під час карантину.