Спеціально для AIN.Business юристка Axon Partners Катерина Наливайко розповіла, що таке публічна оферта, як правильно її написати і чи зміниться щось, якщо дати їй назву «Умови використання». 


Для чого потрібна публічна оферта? 

Публічна оферта – це публічна пропозиція укласти договір на певних умовах. Вона містить правила взаємодії між продавцем і покупцем та потрібна для того, аби кожна сторона чітко розуміла свої права й обов’язки та могла захистити власні інтереси. Публічна оферта стає юридично обов’язковим договором, якщо користувач(ка) прийняв(ла) її зі своєї сторони. Наприклад, поставив(ла) галочку поруч із тезою: 

«Я прочитав(ла) і погоджуюсь з умовами Публічної оферти».

Автор: Богдана Кедрик

Публічну оферту допомагають написати юристи, але можна скласти її самостійно. Ось як це зробити:

Крок 1. Знайдіть приклади оферт для схожих сервісів.

Ні, просто скопіювати на свій сайт чужу оферту – це погана ідея. Ви ж не знаєте, наскільки вдало вона написана. Та переглянути кілька прикладів точно варто. 

Крок 2. Визначтеся з назвою.

Насправді, геть не важливо, як саме ви назвете свій документ: публічна оферта, угода користувача, умови чи правила використання або взагалі умови та правила. Можете обирати, який варіант вам більше до вподоби. Однак радимо уникати помилки «договір публічної оферти». Оферта – це тільки пропозиція укласти договір, а договір – уже прийнята оферта, тобто договір виникає тоді, коли пропозицію прийняли. Документ не може бути одночасно і пропозицією, і договором. 

Крок 3. Визначте структуру та деталізуйте умови.

Структура нескладної публічної оферти може мати такий вигляд: 

  1. Преамбула

Почати слід із ввічливості. Власнику вебсайту треба представитися та вказати, хто надає послуги чи продає товари (наприклад, ФОП Косач Лариса Петрівна або ТОВ «Бояриня»). Якщо ви працюєте у сфері, де обов’язково мати ліцензію, вкажіть серію, номер, строк дії та дату її видачі. Так споживачі знатимуть, що вам можна довіряти. Аби не переобтяжувати вступ, ваші контактні дані та інші реквізити зазначте наприкінці документа.

  1. Порядок укладення договору

Поясніть, яким чином людина має прийняти умови оферти та укласти з вами договір. Наприклад, поставити галочку в «чекбоксі». Також користувач може підписати договір електронним підписом або одноразовим ідентифікатором. Це алфавітно-цифровий код, який при реєстрації надсилають на імейл або через SMS-повідомлення, аби підтвердити, що вказана адреса електронної пошти (або телефон) справді належить цьому користувачеві. Окрім функції верифікації, такий інструмент згідно із законом «Про електронну комерцію» також вважають одним із видів підпису. Підписаний таким чином договір прирівнюють до письмового.  

Автор: Богдана Кедрик
  1. Послуги (товари) продавця

Опишіть, які саме послуги або товари ви надаєте, їхні основні характеристики, види гарантії на товар чи результати робіт, зазначте мінімальну тривалість договору (якщо послуги чи товари надаєте періодично). 

  1. Права та обов’язки користувача

Якщо ви хочете визначити конкретні права та обов’язки користувача, можете оформити їх в окремий розділ. 

Наприклад, зазначити, що користувач має право публікувати коментарі на вебсайті, однак вони не повинні містити нецензурну лексику чи заклики, спрямовані на розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі. 

  1. Оплата та доставка

Вкажіть, де можна ознайомитися з актуальними цінами на ваші послуги чи товари, як здійснюється оплата, чи врахований у ціну податок на додану вартість.

Якщо ви здійснюєте доставку, уточніть, які є опції; чи врахована вартість доставки в ціну товару, чи треба платити за це окремо.

Автор: Богдана Кедрик
  1. Повернення товару та розірвання договору

Опишіть, за яких умов користувач має право повернути товар та розірвати з вами договір, у яких випадках можливе повернення коштів.

Зверніть увагу, що при замовленні товару онлайн саме споживач має право обирати місце, де повернути придбану продукцію. Якщо ж ви здійснювали доставку поштою, можете зобов’язати споживача так само повертати товар поштою. Закон дозволяє, просто слід зазначити це в оферті. 

Крім того, за законом будь-які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються на продавця. Він зобов’язаний відшкодувати ці кошти споживачеві.

Знищення, пошкодження або псування продукції не з вини споживача, а також відкриття упаковки, огляд чи перевірка продукції не позбавляють споживача права на розірвання договору. Утім, є продукція, яка не підлягає поверненню. Наприклад, лікарські препарати, білизна, товари для гігієни тощо. З повним переліком можна ознайомитися за посиланням. Додатково у сфері електронної комерції існують окремі винятки. Не можна повернути продукцію, якщо:

  • послуги або товар уже були повністю надані в електронній формі за згодою користувача (наприклад, користувач уже завантажив програмне забезпечення чи електронну книжку), але тільки якщо ви повідомили користувача про такі наслідки;
  • договір стосується виготовлення або переробки товару за індивідуальним замовленням споживача (тобто він не може бути проданий іншим особам);
  • споживач відкрив аудіо-, відеокасету або носій комп’ютерного забезпечення, які постачаються запакованими;
  • договір стосується доставки періодичних видань, лотерей або інших азартних ігор;
  • ціна товару або послуги залежить від котировок на фінансовому ринку, тобто перебуває поза контролем продавця.
  1. Права інтелектуальної власності (ліцензія на використання коментарів)

Внесіть застереження, що всі права інтелектуальної власності на вебсайт та його компоненти (програмний код, зображення, тексти) належать вам. Уточніть, чи можуть користувачі без вашого дозволу перепубліковувати матеріали. 

Якщо ваш сайт дозволяє розміщувати коментарі і ви хочете використовувати їх для власних цілей (наприклад, для реклами), повідомте, що користувач безкоштовно надає вам невиключну ліцензію на використання таких матеріалів будь-яким способом на території всього світу протягом строку дії авторських прав на відповідні матеріали. 

  1. Зміни та доповнення

Якщо оферта діятиме протягом невизначеного строку, можна залишити за собою право вносити зміни до оферти в будь-який час та на власний розсуд. Для цього треба передбачити обов’язкове повідомлення користувачам про зміни. Його слід надсилати заздалегідь (наприклад, на електронну пошту), а користувач(ка) повинен(а) мати право розірвати договір, якщо оновлені умови його/її не влаштовують. 

У протилежних випадках оферта повинна визначати чіткий перелік обставин, за яких ви можете самостійно змінити умови договору. 

  1. Застосовне право та вирішення спорів

Якщо ви компанія чи ФОП, зареєстрована за українським законодавством, яка працює лише на ринку України, тоді ви не можете вибрати, яке право регулюватиме ваші відносини з покупцями. Можна зазначити, що всі питання вирішуються відповідно до українського законодавства, а спори повинні розглядатися у компетентному суді України. 

Якщо ви працюєте на іноземних ринках, вибір права існує, але його можуть обмежити у сфері захисту прав споживачів. У всякому разі українським компаніям та підприємцям рекомендовано обирати українське право та українські суди, оскільки спори тут будуть зручнішими й дешевшими, аніж за кордоном.

  1. Контактна інформація

Вкажіть вашу адресу, код ЄДРПОУ, адресу електронної пошти та номер телефону, аби користувачі могли з вами зв’язатися. Варто окремо прописати, як саме можна звернутися до вас із пропозиціями та претензіями. 

Крок 4. Переконайтеся, що положення вашого документа не порушують закон.

Якщо ви надаєте послуги або продаєте товари фізичним особам, на вас поширюються вимоги законодавства у сфері захисту прав споживачів. Існує перелік умов, які за замовчуванням вважаються несправедливими щодо споживача, а тому можуть бути визнаними недійсними. Наприклад, заборонено встановлювати в договорі умову, яка надаватиме продавцю право розірвати договір зі споживачем на власний розсуд, якщо в споживача такого права немає. Повний перелік таких умов можна знайти в ч. 2 ст. 18 Закону України «Про захист прав споживачів». Переконайтеся, що умови вашої публічної оферти не суперечать законодавству. 

Крок 5. Опублікуйте оферту на вебсайті.

Найкраще, якщо вона буде постійно доступною в нижній частині вебсайту – футері. Зазначте дату публікації оферти. Згодом, якщо будете вносити до неї зміни, радимо також вказувати дату останніх змін. 

Катерина Наливайко, юристка Axon Partners