У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт, який пропонує скасувати обов’язкове застосування РРО (реєстратора розрахункових операцій) всіма ФОПами-єдинниками 2-4 групи незалежно від виду діяльності та розмірів доходу.
Автори законопроєкту вважають, що:
- Критерії застосування РРО повинні спиратися на величину вартості реалізованих товарів і послуг.
- Податковій слід надавати доступ до інформації про оборот коштів на підприємницьких банківських рахунках. Це допоможе контролювати належне нарахування та сплату податків без застосування РРО.
Що конкретно пропонують
- Зупинити тотальну фіскалізацію та скасувати обов’язкове застосування РРО при продажу окремих товарів.
- Дозволити ФОПам на єдиному податку не застосовувати РРО, якщо вартість товару/послуги не перевищує мінімальної зарплати. У 2021 це 6000 грн. Якщо вартість вища за мінімалку – розраховувати через термінал або видавати клієнтам чек і здавати готівкову виручку в банк протягом 3 днів.
- Не застосовувати РРО, якщо підприємство розраховує через платіжний термінал.
- Дозволити підприємцям, які не платять ПДВ, при безготівкових розрахунках вести облік доходів у довільній формі та відображувати їх помісячно.
- Надати податківцям доступ до інформації про обіг коштів на поточних банківських рахунках підприємця за конкретний проміжок часу. Для цього посадовці мають направити письмовий запит у банк під час перевірки. Також за рішенням адмінсуду податківці зможуть отримувати цю ж інформацію, але із зазначеними контрагентами та призначенням платежів.
Як було до цього
Минулого року набув чинності закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг», який поступово впроваджує обов’язкові РРО.
З 2017 їх незалежно від обсягів доходу повинні використовувати підприємці, які продають технічно складні побутові товарів з гарантійним ремонтом. З 2019 РРО обов’язкове при продажі ліків та медичних виробів, а з 2021 – ювелірних виробів з дорогоцінних металів і каміння.
Насамкінець з 2022 РРО треба використовувати підприємцям усіх видів економічної діяльності. До того ж раніше ФОПи могли не використовувати РРО, якщо їхній дохід за рік перевищив 1 млн грн. З наступного року такої можливості вже не буде.
Чому це важливо
Обов’язкові РРО запровадили, щоб детінізувати малий і середній бізнес. Однак рішення виявилося неефективним.
«Навпаки, зросла кількість перевірок податкових органів, збільшилися витрати на обслуговування касових апаратів у легального бізнесу, скоротилася кількість платників єдиного податку, а тіньова частина бізнесу не легалізувалася через збільшення адміністративного тиску та необґрунтовані штрафи», – ідеться в пояснювальній записці.
Законопроєкт запровадить нові прозорі правила для підприємців на спрощеній системі оподаткування та спростить ведення бізнесу, а ще зменшить податковий тиск на бізнес від органів контролю, переконані автори.
Реєстратор розрахункових операцій (РРО) – пристрій, який реєструє розрахункові операції при продажу товарів та наданні послуг. Простими словами, це касовий апарат.
Застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає закон «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».