Малий бізнес у Європі страждає через подорожчання морських контейнерних перевезень. Порівняно з попередніми роками вартість доставки зросла в десятки разів, тому доля невеликих європейських компаній з імпорту-експорту наразі перебуває під питанням. А втім, українському бізнесу криза в галузі морських перевезень відкриває нові можливості. AIN.Business коротко розповідає, які.
Що трапилося
80% товарної торгівлі відбувається морем. Найчастіше товари доставляють контейнерами: це найбільш вигідний, зручний та дешевий спосіб. Щороку порти в усьому світі обробляють понад 800 млн контейнерів, а за останні 20 років кількість контейнерів в обігу зросла втричі, пише «Економічна правда».
Однак коронакриза збила налагоджений ланцюжок морських перевезень з Китаю до США-Європи та у зворотньому напрямку. Через карантин вантажі в портах обробляли довше, аніж зазвичай: середній час обігу одного контейнера виріс удвічі. Сталеві ящики опинилися в дефіциті, а суттєво збільшити їх виробництво не дозволяє нестача сталі. Тож тариф на контейнерні перевезення зріс за останній рік на 300-500%.
За даними компанії Drewry Shipping, вартість перевезення навантажених 40-футових контейнерів із Шанхаю в Роттердам зросла майже до $14 000 за одиницю. Водночас в останні 5 років середня ціна становила $1600. Через різкий стрибок вартість доставки тепер сягає 3% від типової партії товарів, як-от одяг та іграшки. Це в 10 разів більше, аніж до того.
Крім того, кризу в галузі посилила аварія в Суецькому каналі. Контейнеровоз Ever Green заблокував морський шлях, через який проходить 30% від усієї світової контейнерної торгівлі. Це завдало близько $100 млрд збитків світовій економіці.
Чого чекати українським підприємцям
Криза вже позначилась на світових цінах на каву, рис, цукор і низку інших товарів. Та подорожчання морської доставки передусім вплине на український імпорт з Китаю. Ціни на завезені товари у вітчизняних магазинах можуть зрости до 10%. Для українських виробників це можливість захопити частину ринку та зміцнити свої позиції на ньому.