2016 року Оксана Вітинська відкрила у Львові першу кав’ярню Black Honey. Зараз це успішна франшиза, яка працює в чотирьох містах та налічує сім кав’ярень, власне обсмаження кави та кондитерський цех. Цього року вдалося викупити долю в інвестора та сконцентрувати весь бізнес в руках подружжя Оксани й Назара. 

AIN.Business поспілкувався із підприємницею, дізнався скільки коштувало запустити бізнес, які умови франшизи та як Black Honey змінює кавовий ландшафт Львова. 

black-honey-1

Кава має бути чорна і солодка як мед

З 2002 до 2014 року Оксана працювала в мережі «Світ кави», де випробувала себе в багатьох іпостасях. Після цього полетіла в Італію навчатися по програмі Coffee Quality Institute. 

«Я працювала там [у «Світі кави» — прим.ред.] з 18 років, і пройшла всі стадії: офіціант, бухгалтер, адміністратор, далі запускали виробництво, підписували зовнішньоекономічні контракти, керівник закладу. І тоді мені надійшла пропозиція з Києва — перейти в кавовий центр Fair Finch, і я погодилася», — згадує пані Вітинська.

На той момент кавова культура України переживала злам. Кав’ярні третьої хвилі, серед яких була й Fair Finch, почали ставати все масовішим явищем. Люди дізнавалися, що таке specialty-кава, а кавова культура починала трансформуватися в таку, якою вона є нині. 

Уже під час роботи у Fair Finch Оксана започаткувала бренд Black Honey. Це була марка обсмажених зерен — specialty-кава у середньому ціновому діапазоні, на противагу власному елітарному бренду Fair Finch.

«Чому Black Honey? Бо наша ідея була показати, що кава має бути чорна і солодка як мед. Без додавання цукру», — пояснює підприємиця.

У Львові підприємиця знайшла ідеальне приміщення для власної кав’ярні — на розі вулиць Дорошенка й Костюшки. Тоді ж вдалося залучити інвестора. Розробили нове логотип і брендування, зняли приміщення та почали роботу над першим закладом.

У перший Black Honey, який зайняв 60 кв.м, вклали близько $50 000. В інтерв’ю Оксана розповідала, що 30% пішли на кавове обладнання, 30% — на ремонт, 10% — на допоміжне обладнання, решта — на інші витрати. Ще $10 000 довелося доінвестувати, бо засновники вирішили добудувати кухню, щоб готувати сніданки й кондитерку. 1 травня 2016 року відкрився перший Black Honey.

black-honey-2
black-honey-3

Розвиток франшизи

Зараз працює сім кав’ярень Black Honey. Із них дві — від засновників, і п’ять по франшизі. Оригінальні кав’ярні розташовані в провулку Крива Липа та на вул. Шота Руставелі, 12. 

Зараз запуск франшизи для франчайзі обійдеться в 10% від вартості інвестицій. Все залежить від розміру закладу: це може бути або точка To Go, або повноцінна кав’ярня. Раніше також компанія збирала 3% роялті від виручки, але під час карантину припинила цю практику.

Строк повернення інвестицій складає, в середньому, 24 місяці. 

Окрім Львова заклади зараз працюють у Запоріжжі та Хмельницькому. Невеличка точка відкрилася цього року й в Києві — в ТРЦ Clever, неподалік від метро «Харківська».

«Головне для успішної франшизи — навчити працівників думати як професіоналів. Просто дати їм стандарти, і сказати, щоб вони по них працювали — так це не працює. Головна мета — кінцева чашка. І працівник має думати, як її приготувати. Для цього є всі інструменти», — пояснює свій підхід пані Вітинська.

Пакт вступних послуг для франчайзі включає: брендування, дизайн-проєкт для закладу, можливість надати своїх підрядників для ремонту, допомога з підбором персоналу, навчання персоналу та інші питання, пов’язані із запуском. Франчайзі контролює тільки стадію ремонтних робіт.

За п’ять років Black Honey вдалося окупити вкладені інвестиції, а також направити прибуток у побудову власного виробництва та кондитерського цеху. Цього місяця все вдалося перевезти в нове приміщення на 200 кв.м. Виявилося, що навіть такої площі ледь-ледь вистачає для наявних потужностей. 

black-honey-4
black-honey-5

Новий подих львівської кави

На момент своєї появи Black Honey доволі сильно вирізнялися з-поміж традиційних кав’ярень, які продовжували лінію «традиційності» львівської кавової традиції. В їхньому інтер’єрі нема елементів під старину, там не готують каву на піску, та й загалом заклади не мають жодних ознак приналежності до певної географічної точки.

«Цей австро-угорський кітч, який у Львові практично всюди, всім уже сильно в’ївся. Львів’яни хотіли чогось нового. Тож Black Honey — це був свіжий подих. Нас дуже добре сприйняла молодь, зокрема, айтішники, — згадує Оксана, та додає, — Єдине, що пізніше нас почали масово копіювати. Навіть попри те, що ми часто вносимо якісь зміни, наші конкуренти швидко копіюють і наші зміни».

У Хмельницькому й Запоріжжі аудиторія трохи інертніша. Оксана вважає, що це передусім пов’язано з рівнем доходів населення. 

Проте найбільшою проблемою для мережі зараз є не купівельна спроможність населення, а величезний дефіцит персоналу, який цього року охопив і Львів. 

«У нас дефіцит персоналу став відчутним після Нового Року. Студентів не було, вони пороз’їжджалися. А зазвичай саме вони шукають роботу. Дуже багато молодих людей пішли працювати в IT. Багато хто повиїжджав працювати за кордон, зокрема в Польщу, яка дає краще зарплати», — розповідає Оксана. 

Але окрім економічних факторів вона вбачає проблему й в різниці поколінь. На її думку, покоління Z не готове працювати за тими правилами, що були раніше. 

«Із новим поколінням дуже складно працювати. Можливо, поки дуже мало знань про них. Вони більше втомлюються. Хочуть менше працювати, але більше заробляти. Ми вже підняли зарплати. Але цього поки не достатньо, щоби знайти взаєморозуміння. У нас з командою прекрасні стосунки, а от на пошуки нових людей в команду ми зараз витрачаємо в рази більше часу та ресурсів, ніж раніше», — роздумує підприємниця. 

black-honey-6

Цього року подружжю Вітинських вдалося викупити свою долю в інвестора. Назар Вітинський взяв на себе все, що пов’язане з обсмаженням і виробництвом кави. У планах — відкрити щонайменше ще дві точки по франшизі у Львові. Також в розробці школа для працівників мережі Black Honey.