З 1 жовтня в Україні повноцінно діятимуть е-лікарняні. Це означає, що листки непрацездатності видаватимуть лише в електронному форматі. 

Система мала запрацювати ще у вересні, але запуск відклали на місяць: не всі заклади були готові. Наразі 2900 лікарень з 3000 уже оформлюють електронні висновки про непрацездатність.

Як працюють е-лікарняні

  1. Пацієнт приходить до лікаря на огляд.
  2. Лікар створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність та підписує його КЕПом. Пацієнт отримує про це повідомлення від системи E-health. 
  3. Висновок автоматично потрапляє до Реєстру Пенсійного фонду. Там формується електронний листок непрацездатності (тобто е-лікарняний). За ним працівнику і нараховують виплати.
  4. Пацієнт отримує відповідне сповіщення на телефон від ПФУ.

Ні Пенсійний фонд, ані роботодавець не знають точного діагнозу працівника. У ПФУ є інформація лише про причину непрацездатності, період лікарняного та лікаря, який виписав документ. 

Доступ до е-лікарняного має працівник, роботодавець і лікар. Документ можна перевірити за спеціальним номером в особистому кабінеті на порталі ПФУ.

Е-лікарняний дає робітнику право: 

  • не працювати;
  • отримувати лікарняні виплати: перші 5 днів оплачує роботодавець, далі – Фонд соціального страхування. 

Чому це важливо

Щороку лікарняні отримують 5,5 млн українців, а виплати становлять понад 18 млрд грн, підрахувало Мінцифри.

«Співробітники Фонду соціального страхування фізично здатні перевірити не більше 10% лікарняних. Тому «індустрія» продажу фіктивних листків в Україні традиційно доволі масштабна», – пояснює Михайло Радуцький, голова Комітету ВРУ з питань здоров‘я нації.

Е-лікарняні повинні пришвидшувати страхові виплати завдяки автоматизованому обміну даних між реєстрами, а також долати корупцію.