У вересні 2020 року на YouTube вийшло шоу “Я делаю бизнес”. В епізодах ведучий Володимир Дантес розповідає про українські стартапи, знайомить з їх засновниками і показує як розвивається локальний бізнес. Перший сезон зібрав сотні тисяч переглядів, стартапи стали впізнаваними, а деякі навіть отримали запрошення від бізнес-акселераторів.

На старті другого сезону “Я делаю бизнес”, журналіст AIN.Business поговорив з командою про те, як створюється шоу, про бюджети і процес зйомок.

Як з’явилася ідея створити “Я делаю бизнес”?

Таня Поставна, автор і продюсер шоу, в минулому сценарист і режисер “Орла і Решки”
Кілька років тому наш оператор Діма показав мені американське шоу про стартапи і тоді я побачила, що можна говорити про бізнес з масовою аудиторією. На той момент в Україні було вже багато подібного контенту, проте ніде не пояснювалося, як умовному хлопцеві, який лагодить машини, піднятися до чогось більш цікавого і унікального. Тому і прийшла ідея – хотілося відкрити людей, у яких вийшло та показати іншим, як це зробити.

Однак тоді я не розуміла, в якому форматі це подати і робити ненудне шоу. Потім натрапила на блог Вови на YouTube, він тоді робив “Канал маминої подруги”. Його подача, гумор і образ відразу ж відгукнулися. Мені здалося, що це буде ідеальний метч.

Ми поспілкувалися з Вовою, поговорили які ідеї є у нього, які конфлікти та внутрішні перешкоди заважають робити бізнес. І так дозріла ідея – довести мамі, що можна не тільки співати на сцені, але ще і робити серйозний бізнес. Тому що ця проблема зрозуміла багатьом. Саме на цьому вирішили побудувати перший сезон шоу.

Володимир Дантес, співак та телеведучий
Щоб ви розуміли наскільки Таня класний бізнесмен – вона продала квартиру, а всі виручені гроші вклала в цей проект. Не маючи нічого, не заплативши нікому, ми почали знімати. Всі довірилися Тані і в те, що все буде добре.

Чому “Мам, я делаю бизнес”? Тому що анекдот є такий: під час інавгурації президент говорить промову, і всі йому аплодують. А мама його сидить в залі, повертається до сусіда і каже: “Між іншим його друг стоматолог!”.

Чому саме тема стартапів / бізнесу і саме Україна?

Таня Поставна
Найкраще, що зараз є в Україні – це люди. При цьому основна рушійна сила країни – якраз підприємці. Тому хотілося розповідати саме про них. Одночасно ми розуміли, що про великі проекти вже розповіли інші, а ось про маленькі, які змінюють щось у своїх містах – мало що відомо. Так у нас з’явився вектор.

З іншого боку, хотілося звернутися до молодої аудиторії YouTube, яка в основному дивиться розважальний, але малокорисний, контент. Під простим соусом, де не потрібні додаткові знання, ми спробували розповісти про круте і замотивувати глядачів розвивати щось подібне.

Володимир Дантес
Ми часто не замислюємося, що в Україні є люди, які роблять щось круте: що у нас неймовірно круті айтішники, ресторанний бізнес злітає. Молоді хлопці можуть вчитися де завгодно, але повертатися сюди і робити класні проекти.

Скільки вклали в створення шоу?

Таня Поставна
“Я делаю бизнес” – грантовий проект. Протягом року я пітчила його на конкурсі соціально корисного контенту pitch.ua, який спонсорується USAID. За підсумком, нам вдалося отримати фінансування на перший сезон. Згідно з правилами конкурсу USAID, 60% покривається фондом, а ще 40% ми заробляємо за допомогою рекламних інтеграцій.

Бюджет однієї серії “Я делаю бизнес” – $10 000. Сюди входить абсолютно все: гонорари, повний цикл препродакшну, продакшн, постпродакшн, вся підготовка, адміністрування, логістика, проживання, харчування, автобуси, потяги. Починаючи від рісерча і закінчуючи дизайном обкладинок для YouTube і сплатою податків.

Як відбираєте бізнеси, які з’являються в шоу?

Таня Поставна
Все починається з рісерча. Потім креативна група, разом з режисером і рісерчером вирішує, що буде цікаво за сюжетом і по картинці. При цьому, постійно балансуємо між користю, унікальністю, крутістю і розважальним жанром.

Володимир Дантес
Я до останнього не знаю, що за стартапи. Читаю про що проєкт, які конкуренти і з чистою головою заходжу в інтерв’ю, щоб мені дійсно було цікаво дізнаватися у стартапера як і що він зробив.

Скільки людей працюють над “Я делаю бизнес”?

Таня Поставна
Команда велика:

  • на передпродакшені: рісечер, сценарист, лінійний продюсер, адміністратор, мінімальний бек офіс (бухгалтерія та юристи);
  • продакшен: ведучий, лінійний продюсер, режисер, два оператори. Такою командою знімаємо весь сезон;
  • постостпродакшен: сценарист, режисери монтажу, менеджер з реклами;
  • відбуваються зйомки рекламних інтеграцій, дизайнер займається різними обкладинками на YouTube і Денис, який працює безпосередньо з YouTube.

Продаєте сюжети? Скільки коштує з’явитися в шоу?

Таня Поставна
Ми не продавали жоден сюжет, просто тому що не хочемо робити їх компліментарними. Вова спокійно може запитати у героя, чи впевнений той, що розробка комусь потрібна, влаштувати краш-тест або ревізора. Якби нам платили за сюжети, вони б виглядали інакше.

З самого початку ми розділили бізнеси, у яких є гроші – вони приходили до нас на рекламу. І друга частина – це стартапи, які не мають грошей на появу шоу, але роблять щось унікальне. Саме про останні ми розповідаємо.

Як налагоджений процес зйомок?

Таня Поставна
Один епізод готуємо близько двох місяців: це рісерч, вичитка разом з креативною групою, підготовка героїв. Знімаємо все за місяць – робимо два великих виїзди в одну сторону з Києва на захід і в іншу – на схід. Зазвичай у нас 20-30 знімальних днів і мінімум вихідних.

Епізоди монтуємо протягом трьох місяців, додатково працюємо з рекламними інтеграціями. Паралельно йде затвердження з грантом, формальні звіти. Якщо брати цілий сезон (10 серій) — то це займає півроку. Потім починаються релізи, промо на YouTube, і ми приступаємо до підготовки наступного сезону.

Що з рекламними інтеграціями?

Таня Поставна
З цим у нас все чудово. З Вовою всі хочуть працювати. Плюс у нас професійна команда своя подача і нам довіряють. За інтеграції відповідає рекламний менеджер Аліна.

Володимир Дантес
Аліна також працює з Олексієм Дурнєвим. Саме її я і запропонував для того, щоб вона знайшла нам спонсорів.

На початку було досить складно знайти і продати рекламу за хороші гроші, але з кожним разом було все легше й легше. Тепер у нас є спонсор, який зайшов ще до початку зйомок, а це значить ми робимо щось якісне і круте.

Як шоу вплинуло на згадані в ньому стартапи?

Таня Поставна
У нас часто запитують контакти стартапів. Бізнес-акселератори – з метою запросити в свою стартап-програму, інші хочуть запропонувати колаборації. Згадані в шоу бізнеси стали більш впізнаваними.

Володимир Дантес
Я не думаю, що шоу повинно було вплинути на стартапи та бізнеси. Це мотивація для кожного, хто лежить на дивані і думає, що неможливо зробити щось круте, що все придумано, і все куплено. Ні! Все, що придумано, можна зробити по-новому. Потрібно брати приклад і пробувати.

Який проект запам’ятався найбільше?

Таня Поставна
Нам запам’яталися равликові, страусині ферми. А ще німець Мішель, який рятує карпатських буйволів і паралельно робить буйволячий сир і молоко. Класною була бананова ферма під Львовом, де хлопці вирощують ківі, каву, авокадо, папайю, маракуйю і роблять лікери.

Володимир Дантес
Всі класні. Окуляри з кавою були крутими. Запам’ятався сировар-козак з чубом і у вишиванці. Він поїхав на дачу з сім’єю, коли почалася війна в Донецьку, і досі там. Людина дуже любить сир і хотіла його їсти, а грошей не було. Він подивився в Google як робляться сири, купив козу, зробив сир і ось вам стартап. У нього зараз неймовірно крута ферма.

Розкажіть про кумедні / курйозні ситуації на зйомках?

Таня Поставна
Курчата, які народжуються на руках у Вови, буйволи, які грають з ним як собачки і страуси, які намагаються атакувати його — це звичайний вівторок. А ще цікаво, що в Україні люди часто не розуміють, що якщо до них приїжджають, для них це в плюс. 

Було таке, що ми приїхали на плантацію ківі і чекали людину півтори години, поки він повернеться з риболовлі. У нас в основному так: приїжджаємо на зйомку і за день повинні зняти два сюжети. Але часто буває і таке, що ми прибули на локацію, а спікери поїхали до кума, на весілля або корова захворіла.

Яким буде другий сезон “Я делаю бизнес”?

Таня Поставна
У другому сезоні замість 30 бізнесів, 45. Ми заходимо з новою, справжньою історією і розбираємося за чим майбутнє України — за IT або за агро. Так, ми психанули і вирішили вмістити невмістиме.

Оскільки розраховуємо, що наша аудиторія, як і Вова, прокачалася в бізнесі – другий сезон буде як наступний рівень. А третій буде ще новішим.

Перший випуск другого сезону вже доступний для перегляду:

“Я делаю бизнес” з’явиться на телебаченні?

Таня Поставна
Перший сезон шоу з’явиться на каналі “К1″ вже цієї осені. Для нас це велика перемога, враховуючи специфіку українського медіа-ринку. По суті, ми продали контент, який вийшов рік тому і є у вільному доступі. Таке вдалося тільки Антону Птушкіну, Олексію Дурнєву, а треті — Вова Дантес і ми з шоу “Я делаю бизнес”.