Креативне агентство IAMIDEA працює в Україні вже три роки. За цей час перелік кейсів поповнився українськими брендами, серед яких Uklon, Eldorado, Comfy, Intertop, UDP, Будинок Іграшок, robota.ua, ОККО та інші.

Представники агентства, разом із засновником і креативним директором Ігорем Фінашкіним та директором зі стратегії Арамом Сімоняном розповіли, як працює креативне агентство IAMIDEA, де шукати клієнтів та як мотивувати команду.

iamidea
Ігор Фінашкін та Арам Сімонян. Фото: Дмитро Мунтян

Ігор Фінашкін до 2013 року працював в маркетингу, хоча сам він за освітою музикант. Пізніше переїхав в ОАЕ, але через тривалий час вирішив повернутися на батьківщину. Йому не давала спокою фраза, яку він чув від багатьох своїх знайомих: з України треба бігти, в Європу, Америку, Азію, куди завгодно. Тому Ігор зробив навпаки.

«Я думав, що хотів йти в рекламу, але нічого не знав про рекламний ринок в Україні. Реклама – це ідеальне місце для людей, які можуть працювати з усім. Думка про те, що я можу займатися різними напрямками, не те що не лякала, вона мене заряджала. Я хотів, щоб українські компанії, які працюють з рекламою, створювали імідж нашої країни».

Так з’явилося агентство IAMIDEA. Оскільки Ігор був людиною не зі світу реклами, йому довелося познайомитися з ним ближче. Він дізнався всі імена та прізвища людей, які побудували новий рекламний ринок країни, у цей час на нього вдало спрацював таргет КАМА – місця, де викладають кращі на ринку експерти.

На першій вступній вечірці Ігор познайомився зі своїм нинішнім бізнес-партнером і директором зі стратегії IAMIDEA Арамом Сімоняном.

До цього Арам працював 5 років у великій виробничій компанії та займався продажами, розробкою продуктів, маркетингом і налагодженням партнерств в різних країнах від Австралії до Боснії і Герцоговини. Саме серед цього різноманіття обов’язків він зрозумів, що його найбільше приваблює творча складова. Коли Арам звільнявся, кілька його партнерів навіть пропонували роботу і relocate в різні країни. Але він вибрав невизначеність, і пазл склався.

«КАМА потрібна була для того, щоб швидко змінити спеціальність: до кінця розібратися, як працює маркетинг і стратегія на практиці і знайти спосіб займатися тим, що мені подобалося насправді».

Як проходить день креативщика?

Більшість думає, що так:

Багато хто помилково думає, що день креативника починається о 13:00, а всі ідеї він просто ловить з повітря. Але зараз 9.00, ми сидимо в офісі IAMIDEA, вже записуємо це інтерв’ю, а в офіс потихеньку починають підходити співробітники.

«Ми транслюємо таку ідею в агентстві: якщо ми хочемо рости, то повинні робити більше. Ну а якщо будемо прокидатися о 13:00, то у нас нічого не вийде, просто не встигнемо».

Основне завдання агенції – створити максимально комфортні умови для креативу і реалізації талантів та ідей своїх співробітників. Тут не працюють фрілансери, вся команда знаходиться в офісі. Але якщо у когось із співробітників стан «побути сьогодні вдома», то про це можна попередити, і цим скористатися. Якщо попереду важлива презентація – попрацювати додатково теж не проблема, всі додаткові години команді компенсуються. Це не часто практикують у креативних агентствах, але в IAMIDEA саме так.

«Ми намагаємося зробити так, щоб люди відпочивали на вихідних. Дуже важливо відволіктися, переключитися. Ми не монстри і не машини. У нас є безлімітні відпустки, але ніхто не брав її довше, ніж 1 місяць. В цьому просто немає потреби. Але з іншої сторони всі розуміють спільну мету і готові повністю включатися в проект», — каже Арам Сімонян.

Навіщо? У IAMIDEA роблять все це для того щоб відкривати і розвивати творчий / креативний потенціал в бізнесах, брендах і людях. Їхня головна цінність — знайти талант, креативну жилку і розвивати її.

Ранок в IAMIDEA починається зі стендапу. Кожен з команди, в тому числі Ігор і Арам, озвучують свої завдання на день. Це допомагає почути один одного і зрозуміти, що всі рухаються в одному напрямку.

У штаті IAMIDEA працюють 20 осіб: копірайтери, арт-директори, дизайнери, в тому числі і моушн-дизайнер, стратеги і аккаунт-менеджери. Всі команди збираються як трансформер під клієнта: за темпераментом, обсягом завдань, настроєм і форматом роботи. Нероздільні тільки копірайтери та арт-директори. Вони постійно співпрацюють між собою. Також під кожного клієнта ми підбираємо аккаунт-менеджера, тому що у кожного з них свій підхід до роботи.

Робота аккаунт-менеджерів починається трохи раніше за інших, ще з дому або по дорозі в офіс, тому що в агентстві є правило «Бути завжди на зв’язку». Якщо клієнт написав зранку – значить потрібно відповісти відразу, а не ігнорувати чат.

Робота всіх інших часто починається саме зі стендапа. Зазвичай він проходить близько 10:30 і після нього всі йдуть у своїх справах в новий робочий день.

Який шлях проходить клієнт в агентстві?

Агентство обов’язково призначає оффлайн-зустріч, щоб поставити тонну питань і краще зрозуміти клієнта. Зустріч – це фільтр, який допомагає зрозуміти, наскільки команда і клієнт близькі один одному.

«За три роки ми навчилися розуміти, чи потрібно нам працювати з цим клієнтом чи ні. Не рідко ми відмовляємо. І не через те, що ми перебірливі, а просто розуміємо, що не підходимо по духу. Був випадок, коли ми повернули гроші на наступний день після внесення передоплати. Зрозуміли, що переговори йдуть «зі скрипом» і краще заощадити час, зберегти цілісність і мотивацію наших людей, які будуть працювати над проектом».

Креативний бізнес – це бізнес людей. Якщо є коннект – буде крутий результат. На зустрічі IAMIDEA повинні зацікавити клієнта своїми ідеями, підходом і командою, а клієнт – «заразити» своїм завданням, так, щоб усім захотілося забрати її на доопрацювання і зробити його кращим кейсом.

«Бувають випадки, коли після зустрічі з клієнтом з’являється відчуття, що тобі дали ключ від літака і ти будеш їм рулити. Наприклад, Інтертоп. Коли ми розуміємо, що бренд на той час з 25-річною історією довірився нам, щоб повністю змінити комунікацію, з’являється почуття, що ми сіли в космічну ракету і злітаємо».

У IAMIDEA дуже тісно співпрацюють з клієнтом. Безумовно працює правило “повного контакту”. Частина команди може навіть працювати кілька днів в офісі клієнта, щоб перейнятися продуктом і зануритися в бізнес.

Презентації клієнту як окремий вид мистецтва

«Презентація ідей клієнту – це виступ. Ми готуємося до неї, як до перфомансу. У нас навіть є інструкція, як зробити гарний виступ. Тому що презентація для клієнта – це рекламна кампанія нашої роботи», – розповідає Арам Сімонян.

А що з KPI в креативних агентствах?

Важливо розуміти, що креатив – це частина великої системи комунікацій з людьми. І умовний рекламний ролик – компонент цієї системи.

На все потрібно дивитися в комплексі. Креативне агентство приймає задачу і бере на себе відповідальність за її рішення. На початковому етапі роботи над кампанією, команда задає клієнту питання: «Як ми зрозуміємо, що робота зроблена добре?». Важливо зрозуміти:

  • мету рекламної кампанії;
  • маркетингову задачу;
  • бізнес задачу.

Виходячи з цього, вони і вибудовують підхід до реалізації завдання.

«А для нас в агентстві є один класний внутрішній KPI – коли клієнт повертається. І повертаються вони з двох причин: ми робимо класний продукт і з нами комфортно працювати».

Як формуються ціни на роботу агентства?

Ідеї складно оцінити.

«Ми маємо право оцінювати свою роботу у скільки захочемо, але якщо брати якісь опорні точки, то ціна формується насамперед з цінності. Ми знаємо результати нашої роботи, в цифрах і в емоціях від взаємодії, і називаємо за це ту ціну, яка на нашу думку відповідає цінності.

Ще у нас є правило 3F – Fun Fame Finance. Це 100% вигідного проекту. Повинно бути хоча б два з трьох. Якщо Fun та Fame в надлишку то можемо десь і рухатися в Finance, а якщо там немає Fun і немає Fame, то Finance буде такою, щоб повністю перекрити ризики, але швидше за все ми просто відмовимося від проекту», – каже Ігор Фінашкін.

Пошук клієнтів як він відбувається?

У креативній сфері найкраще працює сарафанне радіо. Більшість клієнтів IAMIDEA потрапляють сюди, бо бачили або чули про їх кейси.

«Ми не дуже віримо в конкуренцію, але віримо в партнерство. Що стосується конкуренції за клієнта: є ті, хто розвивають ринок, а є ті, хто його розмивають. Наше завдання – намагатися бути серед перших і брати участь в контролі планки», – каже Арам Сімонян.

Тендери – обов’язкова частина роботи будь-якого креативного агентства, IAMIDEA виграли більшість з тих, на які подавалися. Ті, які вони не виграли, вся команда оцінила, обговорила, проаналізувала і пішла далі.

Креативних агентств багато. Чим відрізняється IAMIDEA?

Хлопці стверджують, що їхнє завдання – не накреативити, і просто виконати проект замовника, а зробити бізнес цікавішим та привабливішим для його клієнтів і партнерів.

«Нам не байдуже на бізнес клієнта. Ми не працюємо, як просто виконавці, а повністю занурюємося в бізнес і намагаємося дізнатися про нього більше, ніж сам власник. Колись наші клієнти сказали нам, що ми найдбайливіше агентство, яке вони зустрічали. Ми перетворили це в наше УТП і назвали його надтурботою», – говорить Ігор.

Це стосується і клієнтів, і команди. На сайті агентства завжди є форма, яку можуть заповнити всі, хто хоче працювати в агентстві. Коли зростає кількість проектів, хлопці повертаються до списку талантів. По-перше, це важливо тому, що клієнту надається достатньо уваги і підтримується постійний зв’язок, по-друге, це важливо для того, щоб не перевантажувати команду.

Команда – це внутрішній клієнт агентства, про якого теж необхідно піклуватися, як і в будь-якому іншому бізнесі. У IAMIDEA впевнені, що зараз важливо конкурувати не за клієнтів, а за таланти.

Для їх розвитку і зростання створюють відповідні умови: оплачують 50% навчання, вводять в індустрію, заохочують бонусами за додаткову роботу, безлімітними відпустками, виконаннями мрій (це коли хлопці збирають протягом усього року мрії своїх співробітників і потихеньку їх виконують, коли ті вже й забули про таку можливість) та іншими плюшками. Багато із співробітників читають лекції в КАМА і Projector.

«Наше завдання – розвивати команду, надати їм для цього круті умови. Іноді буває так, що інші учасники ринку цим користуються і намагаються хантити когось із команди. Ми нікого не прив’язуємо до батареї. Але у нас є співробітники, яким постійно дзвонять з інших агентств, а вони залишаються з нами. Ми цим дуже пишаємося», – говорить Арам.

Чи працюють креативні агентства з фрілансерами / аутсорсерами? Як ви шукайте людей?

В IAMIDEA всі працюють в офісі, оскільки креатив вимагає максимальної довіри. За словами Ігоря і Арама, команда постійно повинна бути разом, щоб була синергія, кожний один одного доповнював. Ну і щоб жарти були зрозумілі один одному.

«У нас є фраза: «Ми беремо людей не за те, що вони зробили, а за те, що зроблять».

На сайті IAMIDEA в розділі вакансій є «Лист справжнього натхнення». Ось тут і звертають увагу на мотивацію кандидатів і навіть на їх здатність заповнити цей лист. Просто прикріпити CV – це не про креатив, такі заявки хлопці навряд чи будуть розглядати.

«З нами працює Діма, у якого не було досвіду в індустрії. Але перед співбесідою він придумав три рекламні кампанії, записав відео, зняв ролик. Ми дивилися на це і зрозуміли: треба брати. А на співбесіді переконалися, що він точно наш, людина, яка нам потрібна», – каже Ігор.

Здається, що професія креативника досить легка. Чи буває у вас тривожність?

Багато хто вважає, що креативник – людина, яка може в будь-який момент генерувати ідеї і не переживати через роботу. Але є інша думка з цього приводу.

«Є теорія, що робота у креативі повністю пов’язана з перманентною оцінкою зі сторони. Спочатку ти сам оцінюєш свою ж ідею. Потім презентуєш її напарникам, потім креативному директору і всій команді. Якщо для тебе це діамант, то оцінка збоку говорить: “Треба допрацювати”. Пізніше показуєш клієнту, він оцінює; потім команда клієнта; аудиторія бренду; колеги по цеху; журі на фестивалях. Це все один великий процес оцінки, через який у нас і з’являється тривожність. Адже тобі здається, що твоя ідея – кайф! Але люди, подивившись зі сторони, кажуть – нє. Як тут можна не почати тривожитися?» – стверджує Арам Сімонян.

Перш за все це відповідальність. За ідею, за її реалізацію, за результат, за команду, за репутацію агентства. Це все – один великий клубок відповідальності, який часто стає поперек горла, але завжди мотивує робити краще.

«Є важлива річ, якій креативникам потрібно навчитися якомога раніше. Існує така думка, що ідея, яку ти придумав – це і є ти. Як тільки людина навчиться відмежовувати себе від власної ідеї, сприймати їх, як ідеї, а не як частину себе самого, тоді тривожність поступово пройде».

Але хто знає.