Як відомо, вчора Марк Цукерберг оголосив про зміну назви компанії Facebook – відтепер брендом компанії буде Meta (з грецької – «після»), що на думку Цукерберга точніше відповідає «метавсесвітному» вектору подальшого розвитку компанії. Не секрет, що інтернет-компанія зі схожою назвою є і в Україні — це компанія “Мета”. Редакції AIN.UA стало цікаво, чи могли б юристи Марка Цукерберга, в теорії, після зміни назви компанії претендувати на цей домен.
Михайло Юдін, старший юрист Axon Partners, в колонці для AIN.UA розповідає чи є у компанії шанси виграти гіпотетичний спір щодо домену meta.ua, який належить українському сайту.
Реагуючи на новину, багато користувачів уанету згадали про вітчизняний пошуковий інтернет-портал Meta.ua. Зокрема, жартували про те, що Цукербергу доведеться судитися з українським сайтом і наскільки домен виросте в ціні після новини про перейменування Facebook. Але дійсно: чи є у компанії Facebook хоч якісь шанси виграти гіпотетичний спір щодо домену meta.ua?
Коротка відповідь: жодних шансів. Справа в тому, що доменні імена в зоні .UA делегуються виключно за наявності у заявника прав на відповідну торговельну марку, зареєстровану в Україні за національною чи міжнародною процедурою. Для переделегування домену .UA дійсному власнику бренду необхідно спершу довести неправомірність реєстрації торговельної марки на ім’я третьої особи.
Ситуація, коли підприємливі кіберсквотери реєструють в Україні торговельну марку, яка вже стала відомою за кордоном зусиллями інших людей, не є оригінальною і не раз мала місце: достатньо згадати хоча би класичний спір Google проти ТОВ «ГОУ ОГЛЕ» за домен google.ua. У таких справах успіх дійсного власника бренду залежить від того, наскільки йому вдасться довести, що на момент подання кіберсквотером заявки на торговельну марку в Україні він активно використовував це позначення у світі так, що воно асоціювалося виключно з його послугами.
Якщо переконати суд, що внаслідок реєстрації марки на іншу особу українські споживачі будуть введені в оману щодо надавача послуг, то реєстрацію торговельної марки скасують, і на підставі цього можна буде вимагати переделегування домену. Схожу логіку закладено в політику досудового вирішення доменних спорів за процедурою WIPO UA-DRP: для прийняття рішення про переделегування домену позивачу необхідно довести, серед іншого, що кіберсквотер своїми діями мав на меті привабити користувачів, створюючі оманливу подібність з торговельною маркою позивача.
Для Facebook у ситуації з meta.ua все виглядає доволі безперспективно. Домен meta.ua делеговано на підставі торговельної марки <META>, заявка на реєстрацію якої була подана ще в березні далекого 2000 року. На той момент Facebook навряд чи існував навіть як туманна мрія в голові молодого Цукерберга. Відповідно, навіть якщо Facebook завбачливо почали подавати заявки на реєстрацію позначення Meta за кілька місяців до анонсу ребрендингу, це ніяк не допоможе їм перемогти значно старшу українську марку, зареєстровану у зв’язку із зовсім іншими реаліями та відому в Україні понад 20 років.
Тому єдиний варіант для Facebook отримати у своє розпорядження домен meta.ua – це запропонувати власникам українського сайту цікаву комерційну пропозицію. Але цього може ніколи і не статися, оскільки, як випливає з прес-релізів, Meta – це нове комерційне найменування компанії Facebook, а не назва соціальної мережі, тож потреба корпорації в українській локалізації домену зовсім не є очевидною.
Автор: Михайло Юдін, старший юрист Axon Partners