У квітні 2020 року на арт-заводі «Платформа» запрацював завод із виробництва крафтового пива 2085. Серед засновників: пивовар Назар Дребот, який 7 років йшов до створення броварні такого масштабу, та Валерій Созановський – ресторатор, підприємець, співзасновник сім’ї ресторанів THE.
В листопаді 2021-го крафт 2085 можна знайти у закладах, а також на полицях понад 130 супермаркетів по всій країні. На третій рік існування партнери планують розливати 100 тонн пива на місяць. Журналістка AIN.Business Тетяна Грицик побувала на заводі 2085, де Валерій Созановський та Назар Дребот розказали про тонкощі виробництва якісного крафту й особливості бізнесу пивоваріння.
2085 – пиво з майбутнього
Ідея створювати власний крафт прийшла Валерію Созановському. На початку, це мала бути локальна історія – пиво для закладів мережі THE. Назар Дребот, відомий багаторічним досвідом в індустрії пивоваріння та друг Валерія, якраз планував повернутися в Україну з США та відкрити власну броварню THE CODE. Саме тому це спільне починання почало втілюватись в життя, Назар погодився долучитися до ідеї Валерія. У тестове пиво вклали $1500.
2085 став восьмим проектом Назара, пов‘язаним з варінням крафту. За цей час він отримав 6 міжнародних пивних нагород і запустив 7 крафтових пивоварень (в США, Грузії, Іспанії, Індії та Україні). Ще одним засновником 2085 є Володимир Володарський – бізнесмен та співзасновник сім’ї ресторанів THE.
За словами партнерів, ринок крафтового пива в Україні розвивався навіть за умов введення карантинних обмежень, пов‘язаних з пандемією коронавірусу. Тому, на одній варці вирішили не зупинятися та почали будівництво заводу. Для цього обрали приміщення на території київського арт-заводу «Платформа».
Одночасно з будівництвом почалась робота над брендингом та позиціонуванням. Через 3 місяці стратегічних сесій з креативним агентством Fedoriv партнери погодили назву 2085. В пиво заклали ідею майбутнього – за словами Валерія Созановськго, в команді вірять що експерименти, які проводять на заводі зараз, в 2085 році стануть класикою. До того ж, назва, що складається з цифр є ексклюзивною на ринку українського крафту.
«Ми не віримо в традиції чи релігію. Визнаємо тільки технології та науку – це те, що буде в майбутньому», – коментує Назар Дребот.
В якості тари обрали банку. Вона, за словами Валерія та Назара, допомагає «доторкнутися до майбутнього» та має безліч переваг: не пропускає ультрафіолет, кисень, швидко охолоджується й зберігає температуру. Банка екологічніша, легша в логістиці та має більше площі для дизайну ніж інша тара.
«Банка – це особистий, стерильний, міні кег. Але найголовніше, що переваги цієї тари дозволяють продавати пиво в тому вигляді, в якому його задумав пивовар».
Від ідеї до відкриття заводу пройшло півроку. Щоб не порушувати умови карантину, засновники вирішили презентувати 2085 в прямому ефірі, показавши процес варки крафтового пива впродовж 24 годин. Під час стріму глядачі мали змогу придбати 2085 онлайн – за перші 8 годин стріму відвантажили 643 замовлення.
«У варці 2085 немає не важливих нюансів»
Пиво 2085 варять на американському обладнанні American beer equipment. Компанія – вперше завезла його не тільки в Україну, але й в Європу. Як зазначає Назар Дребот, це обладнання надає ряд переваг. По-перше, визначає стабільність кінцевого продукту: пиво 2085 не фільтрують і не пастеризують. Цим самим, термін придатності кожної партії зростає до 6 місяців. По друге, обладнання дозволяє використовувати необхідні техніки з ціллю досягти бажаного результату для кожного сорту.
«Немає не важливих нюансів. На результат впливає все: від підготовки води та її мінералізації до інгредієнтів»
Назар Дребот.
Всі інгредієнти для крафту завозять з-за кордону власноруч. Солод імпортують з Нідерландів, дріжджі – з США та Данії. Хміль потрапляє до пивоварів з цілого світу: Нової Зеландії, Штатів, Європи, Австралії. Єдиний український інгредієнт – водопровідна вода. Після повного очищення воду мінералізують окремо під кожний вид пива 2085.
Після підготовки, воду змішують з солодом для отримання сусла. Далі додають дріжджі. У 2085 використовують продукцію White Labs американської лабораторії – броварня є її ексклюзивним імпортером і дистрибьютором в Україні. Назар Дребот коментує, що саме від якості дріжджів залежить успіх пива. Вони впливають на ароматику, смакові властивості та інші важливі характеристики крафту.
Варочний порядок 2085 розрахований на виробництво 20 барелів (2340 літрів) пива. Загальна потужність пивоварні на момент публікації матеріалу складає близько 30 тонн. В планах партнерів збільшити максимальний об‘єм до 100 тонн на місяць вже на третій рік роботи заводу.
Загалом у запуск броварні вклали близько $1,3 млн. При цьому, в броварю продовжують інвестувати. Наразі сумма зросла вже до $1,5 млн і вона буде збільшуватись. Говорячи про терміни віддачі інвестицій, Валерій та Назар припускають, що це станеться на третій-четвертий рік після запуску.
«У маркетинг не інвестуємо взагалі»
За півтора роки команда 2085 зросла з трьох до 11 людей. В листопаді 2021-го крафтове пиво марки можна знайти в українських ресторанах, супермаркетах «Сільпо», на полицях GoodWine та заправках Socar. Нещодавно в колаборації з 2085 стартувало виробництво «банківського пива» Monobank. В планах партнерів – збільшувати базу крафтової спільноти й надалі.
«За останні декілька років українські споживачі стали більш обізнаними в темі крафтового пива. Хоча ринок залишається досить малим, він стрімко розвивається. За цей час, у “2085” сформувався кістяк – ми знаємо куди продавати, що любить наш клієнт. Нам вдалося заслужили любов до бренду»
Назар Дребот.
За словами Валерія та Назара, в маркетинг 2085 кошти не інвестують. Згідно з початковою стратегією, єдиним каналом залучення нових клієнтів є Instagram. Крім цього, команда робить ставку на особисті канали з кінцевим споживачем через дегустації, презентації та екскурсії.
«Ми не планували вкладати кошти у великі маркетингові кампанії. Краще максимально інвестувати в продукт, щоб згодом він продавав сам себе силою слова. У нас так виходить»
Назар Дребот.
«В нашому бізнесі складнощі увесь час»
2085 – броварня, яка з першого дня своєї роботи зіштовхнулася з локдаунами та карантинними обмеженнями. Складнощі роботи в умовах пандемії для команди полягають у нестачі сировини, зменшенні продажів та недостатньому фінансуванні.
“В один момент ми хотіли здатися. Але літній сезон показав, що крафтове пиво “2085” продається і його хочуть купувати. Заради цього ми готові створювати далі і зрозуміємо, що маємо рухатися далі”
Валерій Созановський.
Основними конкурентами в Україні партнери називають крафтових виробників Varvar, Underwood, «Правда», «Ципа» та Rebrew. Одночасно, Валерій Созановський зазначає, що наявність конкуренції означає розвиток ринку крафтового пива в Україні.
«Надалі ми плануємо розвивати броварю. Є сенс виробляти 100 тонн пива – ринок продовжить розвиватися».
Валерій Созановський.