Як працює єдиний рахунок для ФОП: очікування та реальність

1714

Старший юрист «Таксер» Юрій Крюков у своїй статті розповідає про досвід користування єдиним рахунком для сплати податків.

Фото надане автором

Сьогодні я хотів би написати про очікування від запровадження в Україні єдиного рахунку для сплати податків і розповісти, як він працює насправді, виходячи з власного досвіду.

Взагалі я користуюсь сплатою податків через «Таксер» (там система автоматично формує платіжку після того, як вкажеш, де зареєстровано ФОП). Також, реквізити для оплати можна знайти в електронному кабінеті платника податків або на сайті податкової у розділі «Бюджетні рахунки».

Але я вирішив спробувати й оплату через єдиний рахунок, і розповім про те, що очікував від цього сервісу, і що сталося в реальності.

Очікування

Єдиний рахунок — це рахунок, який платник податків може відкрити за власним бажанням, подавши заяву та використовувати для сплати єдиного податку, ЄСВ тощо.

Фактично, єдиний рахунок має позбавити ФОП необхідності щоразу перевіряти реквізити бюджетних рахунків, куди він платить, адже гроші надходять на єдиний рахунок, а потім розподіляються податковою самостійно. А ФОП може перевірити рух за цим рахунком онлайн у своєму електронному кабінеті.

Заяву про використання або відмову від використання єдиного рахунку можна подати один раз протягом року.

Як це вийшло у мене в реальності

У мене вийшла досить складна історія з єдиним рахунком — спрощення розрахунків із бюджетом, на жаль, не вийшло, а от зайвого спілкування із податковою додало. Але про все по черзі.

Я подав заяву у січні 2021 року про перехід на єдиний рахунок і буквально наступного дня мені надійшло повідомлення про те, що мене внесли до відповідного реєстру. Начебто ура, але номера рахунку я не маю. У повідомленні номера рахунку не було і в кабінеті платника податків він не з’явився (у розділі «Розрахунки з бюджетом» залишилися звичайні реквізити), додаткових розділів також не було.

Добре, подумав я, може якщо замовити «Витяг з реєстру» там буде номер рахунку — але, ні, там знову повторюється інформація про те, що ФОП у реєстрі платників на єдиний рахунок. Довелося написати листа до податкової з проханням надати мені номер рахунку і ось, нарешті, у середині січня мені надіслали його реквізити.

Оплати у лютому та березні проходили без особливих проблем, хоча обіцяних рухів за рахунком так і не видно (як завжди, сплату податків можна відстежити лише через «Розрахунки з бюджетом»). А в кабінеті платника податків навіть з’явився окремий розділ, який так і називається «Єдиний рахунок». Але замість повноцінної виписки за рахунком, або чогось схожого на це, у цьому розділі насамперед відкривався «Журнал повідомлень про помилки в «Призначенні платежу» на сплату коштів на єдиний рахунок». Зовсім нещодавно з’явилося ще два розділи:

  • єдина картка платника — щось на кшталт «Історії платежів»;
  • напрямок використання коштів — можливо, там можна буде розподіляти платежі, які надійшли на єдиний рахунок, але в мене там поки що пусто.
Тут і надалі зображення надані автором

Після того, як у кабінеті з’явився розділ по «Єдиному рахунку», з прийомом платежів з податків та ЄСВ все стало дуже погано. Платежі банально не проходили, тобто вони не поверталися і не з’являлися в «Розрахунках з бюджетом». Проте ці платежі справно почали з’являтися у журналі помилок.

Для того, щоб виправити ситуацію, необхідно вчасно (протягом доби після того, як платіж з’явився в журналі) змінити призначення платежу — вийшло справді класне спрощення при здійсненні платежів (якщо що, це сарказм).

Якщо ви пропустили можливу дату виправлення платежу — доведеться чекати, телефонувати до вашого інспектора і знов чекати, коли вам відкриють можливість редагувати платіж (при цьому інспектори на місцях кажуть, що відкриття можливості редагування платежу від них не залежить).

Є навіть інструкція з редагування платежу (до речі, квітнева, а рахунок запрацював із січня):

Мій податковий інспектор (до речі, велика їй подяка за це) надіслала приклад платежу (у Viber мені скинули фото екрану з призначеннями платежів), щоб його пропустила система і він нарешті «сів» на сплату податків.

Після змін, внесених за рекомендацією інспектора, платежі з’явилися у розрахунках з бюджетом. Без цієї допомоги розібратися, чому платежу немає у розрахунках з бюджетом, дуже важко. Платіж є в журналі помилок, тобто, він пройшов і потрапив до бюджету, але не потрапив в оплату єдиного податку чи ЄСВ. Внести зміни до платежу не можна у 99% випадків (принаймні у мене таке враження) — податкова чомусь відкриває «віконце» для внесення змін вкрай рідко, а не тримає його постійно відкритим.

Так ось, у призначенні платежу необхідно вказати суму платежу, ідентифікаційний код платника, код КОАТУУ, код бюджетної класифікації, номер бюджетного рахунку, код одержувача, призначення платежу і це ще не кажучи про правильну кількість точок з комою між цими даними.

Я зробив платіж за новими реквізитами і… мій платіж знову потрапив у помилкові, тому що у призначенні платежу був пробіл і чотири крапки з комою замість п’яти. Наступного разу я, як виявилося, «неправильно» вказав суму платежу в його призначенні (виявляється, навіть це може грати свою роль) — вказав суму платежу без копійок (грубо кажучи замість 1320,00 вказав 1320). Саме редагування платежу виглядає так:

Призначення платежу — це призначення платежу, яке було, а виправлення треба вносити до табличної частини.

Апофеозом того, що відбувається з єдиним рахунком (особисто для мене), став дзвінок від чоловіка, який сказав, що мій номер йому дав податковий інспектор, яка сказала, що я можу підказати, як правильно змінити призначення платежу.

Раніше в кабінеті платника податків єдиний рахунок був представлений лише журналом помилок (начебто натякав), зараз додали пару категорій (розподіл призначень платежу та єдина картка платника), але як вони працюватимуть — невідомо.

Загалом уже майже рік минув, а «віз і нині там». Також, прошу не лаяти за кількість ком або пробілів у платежах, адже я юрист, а не бухгалтер, і ми пішли на цей експеримент, щоб підприємці не ставили експерименти на собі. Особисто я поки що планую відмовитися від використання єдиного рахунку і повернутися до перевіреного способу оплати за реквізитами.

Висновки

Виходячи з вищевикладеного, я для себе зробив кілька висновків:

  • погане втілення хорошої ідеї;
  • податкова не розподіляє бюджетні платежі — у результаті це робить платник податків самостійно;
  • перейти на єдиний рахунок просто, а ось відмовитися складніше (треба чекати на новий рік);
  • як виявилося, набагато простіше сплатити за реквізитами бюджетних платежів, які можна взяти у «Таксері» чи кабінеті платника податків;
  • може роботу єдиного рахунку ще «підрехтують» (я обов’язково про це напишу).

Сподіваюся ця стаття була вам корисна і якщо у когось є досвід із роботою єдиного рахунку — чекаю на коментарі.

Автор: Юрій Крюков, старший юрист «Таксер»

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук