Навчаємо понад 10 000 студентів на рік. Як працює корпоративний університет SoftServe

2665

15 років тому SoftServe заснував власний корпоративний університет, який у 2020 надав понад 3000 освітніх рішень. Навчальні програми університету проходять понад 10 000 людей на рік — серед них як працівники компанії, так і новачки, які тільки-но розпочинають кар’єру в IT.

Над створенням та розвитком нових курсів працює команда з понад 180 спеціалістів, а ще понад 1000 співробітників долучаються до навчання як експерти — виступають у ролях тренерів, спікерів, коучів або менторів. 

У спільному проєкті з AIN.UA віце-президентка з питань розвитку та навчання SoftServe Галина Даців розповіла, які можливості надає університет і як цей проєкт впливає на роботу компанії.

Фото Катерини Москалюк, спеціально для AIN.UA

Університет уможливлює ріст компанії на 30% щороку

При постійному рості SoftServe ми відчули, що нам все важче знаходити кваліфікованих спеціалістів, щоби забезпечувати компанії подальший розвиток. Тоді у 2006 році топ-менеджмент компанії прийняв стратегічне рішення – створити свій корпоративний університет.

Перед проектом поставили три мети:

  • Допомагати IT-початківцям закрити прогалини у знаннях та вміннях і розпочати кар’єру в IT.
  • Розвивати поточних співробітників. В IT-сфері постійно з’являються нові напрямки та технології, і спеціалісти мають за ними слідкувати та покращувати свою кваліфікацію. Також працівники у компанії рухаються по кар’єрному шляху як горизонтально, так і вертикально, що вимагає постійного навчання та професійного розвитку.
  • Розвивати лідерів — спеціалістів, які обирають для себе кар’єру в напрямку управлінських позицій. Їх завжди бракує на ринку, тому є сенс готувати таких людей всередині компанії.

На той час у компанії вже працювало декілька викладачів англійської мови, які допомагали працівникам покращувати свої комунікативні навички. Також ми запустили першу групу в напрямку C++, до якої потрапило  близько 20 студентів. Частина з них стала співробітниками SoftServe по завершенню навчання.

Після цього ми почали запроваджувати інші навчальні формати й напрямки. Фокусувалися не тільки на технологіях, а й на програмах з розвитку м’яких навичок, вивчення іноземних мов, міжкультурної комунікації. У фокусі також були і є програми для розвитку лідерських якостей, розраховані на співробітників, які працюють на керівних посадах або прагнуть їх посісти у майбутньому.  

Поступово за 15 років університет перетворився на повноцінну екосистему для розвитку компетенцій та можливостей IT-спеціалістів. У команді університету працює понад 180 співробітників, які залучають до навчання понад 10 тис. людей на рік у більше ніж 50 офісах SoftServe. Це дає можливість  компанії щорічно зростати в середньому на 30%.

Більшість навчальних рішень корпоративного університету є безкоштовними для учасників. Проте, щоб потрапити на деякі з них, потрібно пройти вступні тестування.

Університет SoftServe — це 7 навчальних напрямків

  • Центр розвитку талантів — освітні ініціативи для зовнішніх спеціалістів, які тільки розпочинають кар’єру в IT. Наша SoftServe IT Академія пропонує як базові програми з комп’ютерних наук, так і більш поглиблені курси. Також ми проводимо стажування, онлайн-марафони та сертифікацію — остання дозволяє зрозуміти, чи відповідає людина критеріям Junior-спеціаліста у компанії. Також у рамках цього напрямку ми співпрацюємо з навчальними закладами, допомагаємо оновлювати дисципліни в університетах. Співробітники SoftServe долучаються до проведення занять, профорієнтаційних зустрічей. З рядом університетів ми запустили бакалаврські програми з дуальною формою навчання, в межах яких студенти навчаються та працюють одночасно.
  • Технічна школа — програми для технічних спеціалістів компанії: розробників, тестувальників, бізнес-аналітиків, проектних менеджерів, дизайнерів тощо. Завдяки цьому напрямку співробітники поглиблюють свої кваліфікації та отримають нові знання і вміння, щоб розвиватися на поточній позиції, рухатися далі кар’єрним шляхом або спробувати себе у суміжній ролі.
  • Бізнес школа — програми для спеціалістів, які рухаються управлінським кар’єрним шляхом. Ми пропонуємо як довготривалі програми з лідерства, так і кількагодинні майстер-класи з розвитку м’яких навичок — навчальних форматів дуже багато.  Учасники програм бізнес-школи займають різні керівні позиції: від проєктних менеджерів до віце-президентів компанії. Також бізнес-школа пропонує навчання для нетехнічних спеціалістів: HR-менеджерів, рекрутерів, менеджерів з продажів, фінансистів тощо. 
  • Центр міжкультурної комунікації — курси і програми, які допомагають покращити навички спілкування з людьми різних культур. Це важливо для усіх співробітників, адже вони постійно комунікують з колегами та клієнтами з усього світу. Тому ми вивчаємо англійську: вона не є рідною для більшості працівників, проте це основна мова спілкування в SoftServe. Також маємо курси з німецької, французької, іспанської, польської тощо. Окрім лексики та граматики, ми навчаємо, як бути успішним у комунікації— коректно доносити свою думку, вибирати доречний стиль спілкування, враховувати культурні відмінності.
  • Сертифікаційний центр — програми, які дають можливість отримати сертифікацію, розроблену внутрішніми експертами, а також зовнішню сертифікацію, наприклад, по хмарних технологіях Google, Amazon та Microsoft. Серед наших партнерів по наданню зовнішньої сертифікації — Prometric, Pearson VUE, Scantron, TOEFL та Kryterion. Послуги центру доступні не тільки для працівників SoftServe, а і для зовнішніх спеціалістів.
  • Команда з онлайн-навчання — 10 спеціалістів, які відповідають за створення навчального контенту в електронному форматі. Наразі ми створили більш як 230 цифрових курсів. Доступ до онлайн-контенту отримують всі спеціалісти компанії.
  • Центр навчальної майстерності — відділ, який задає стандарти якості навчальних рішень, методологій та підходів всіх попередніх напрямків. Нам важливо, щоб послуги університету були однаково якісні у всіх локаціях. Також ця команда займається управлінням навчальними системами та аналітикою, впроваджує найкращі навчальні практики, інновації та доносить інформацію про послуги корпоративного університету до співробітників та зовнішніх студентів.

Як запускаємо нові програми

Ми постійно збираємо зворотний зв’язок від учасників навчання. Це дозволяє розуміти, що варто покращувати у наших навчальних рішеннях, які навчальні потреби ще не закриті та куди рухатися далі.

Зазвичай у співпраці з менеджерами компетенцій ми аналізуємо прогалини у вміннях і знаннях працівників, а також потреби компанії у нових спеціалістах. Так ми визначаємо, які саме навчальні рішення необхідно створити. 

Менеджери з компетенцій формулюють кваліфікаційні вимоги, моделі компетенцій до тої чи іншої посади у SoftServe. Наприклад, менеджер з управління компетенцією бізнес-аналізу визначає, яким має бути хороший бізнес-аналітик, що він має знати і вміти на Junior-, Middle- та Senior-рівні. На основі вимог до кваліфікації працівника ми і створюємо нову програму — або власними силами, або запрошуємо зовнішніх експертів. 

При цьому у компанії є особлива роль — архітектори навчальних рішень, які створюють оптимальні навчальні рішення з урахуванням потреб та особливостей працівників. Вони тісно співпрацюють з партнерами з навчання у кожній локації SoftServe, які адаптовують сервіси під локальні потреби. Окрім того, партнери з навчання поширюють інформацію про рішення від університету, розвивають спільноту внутрішніх тренерів та менторів, виявляють навчальні потреби і взаємодіють з усіма напрямками, аби створити і забезпечити необхідне навчання у їхній локації.

В університеті ми використовуємо більше двадцяти різних навчальних форматів. Для кожного навчального рішення підбираємо найбільш вдалий, базуючись на очікуваних результатах та цільовій аудиторії.

Як правило, запуск нової комплексної програми займає кілька місяців. Загалом у цьому беруть участь десятки людей — це працівники університету, менеджери з компетенцій, топ-менеджери, внутрішні та зовнішні експерти.

Коли програму створено, запускаємо пілот в одній з локацій SoftServe. Згодом масштабуємо курс на інші локації — при цьому часто вносимо зміни під місцеві потреби.

70% Junior-вакансій закриваємо випускниками SoftServe IT Академії

Приблизно 7 з 10 студентів, які проходять програми нашого центру розвитку талантів, стають співробітниками компанії. Так завдяки університету ми закриваємо 70% вакансій для початківців.

У нас немає цілі працевлаштовувати всі 100% випускників. Інколи компанія просто не готова забрати всіх, бо не має стільки відкритих вакансій. Хтось готовий почекати кілька місяців, а хтось знаходить роботу в інших компаніях — і це чудово. Ми розцінюємо це як наш внесок до розвитку IT-спільноти назагал. До того ж нерідко ці спеціалісти через декілька років повертаються до нас — вже на вищі позиції. 

Загалом корпоративний університет допомагає компанії давати собі раду з кадровим голодом. Як і 15 років тому, ця проблема постає вкрай гостро й зараз: кваліфікованих спеціалістів постійно бракує. А коли людина проходить навчання у нас, вона отримує саме ті знання і вміння, які знадобляться для роботи у компанії.

Крім того, під час навчального курсу-стажування студент не тільки здобуває фахові навички, а й вивчає наші вимоги, процеси, найкращі практики. Після цього йому легше адаптуватися у команді.

Університет прискорює кар’єрний ріст на 18%

У 2020 році 8 з 10 співробітників SoftServe користувались послугами  університету. За нашими опитуваннями, люди задоволені навчальними рішеннями університету на 76% (показник NPS). Ми тішимося таким результатом, адже це значно вище за середній показник по ринку.

Виміряти ефективність корпоративного навчання з точки зору бізнесу непросто. Проте корпоративне навчання — це та річ, відсутність якої відразу відчувається: бракує кваліфікованих працівників, вакансії закриваються повільніше.

Як один з ключових показників ефективності навчання і його впливу на бізнес ми вимірюємо те, як навчальні програми впливають на ріст працівників. Наприклад, у 2020 році ті люди, хто взяв участь у не менш як 25 навчальних ініціативах, перейшли на вищу позицію на 18% швидше. А кожний другий учасник лідерських програм зміг зайняти вищу керівну посаду протягом пів року після випуску. Це win-win для обох сторін: спеціалісти реалізовують свій потенціал, будують кар’єру, а компанія отримає більш професійних працівників.

Крім того, у 2020 році 384 працівники склали хмарні сертифікації: AWS, GCP та Microsoft Azure. Також ми перейшли рубіж у понад 500 сертифікованих працівників з AWS. Завдяки цьому компанія здобула статус провідного консалтингового партнера в AWS Partner Network і отримала Google Cloud спеціалізацію у категоріях Infrastructure, IoT, Data Analytics та Security. Це, своєю чергою, відкриває нові можливості для бізнесу.

Співробітники реалізують себе як тренери, ментори та спікери

Понад 200 працівників SoftServe у вільний від основної роботи час беруть участь у розробці нових навчальних рішень і виступають у ролі тренерів та спікерів. Крім цього, понад 1000 працівників є менторами та роблять внесок у розвиток своїх колег. Зазвичай внутрішніми тренерами і менторами стають ті, хто полюбляє ділитись досвідом, долучатися до розвитку колег.

Спеціалісту часто недостатньо реалізуватися тільки як програміст, тестувальник або менеджер. На певному етапі кар’єри виникає бажання ділитися своїми навичками з іншими, і ми надаємо таку можливість. В університеті для цього є навіть є окреме навчання— тренінги для тренерів, програми розвитку менторів тощо.

Для додаткового визнання колег, які навчають інших, ми кожного місяця, кварталу та року обираємо кращих менторів/тренерів та спікерів. Переможці отримують доступ до різних навчальних можливостей — наприклад, квитки на конференції. Це дозволяє додатково розширити експертизу.

Бути тренером, ментором або спікером — це не просто здобуток, а окремий напрямок для розвитку. Адже людина може відстежувати відгуки на навчальну програму і у наступних наборах покращувати свою роботу. Так можна нескінченно рухатися уперед.

Також ми розвиваємо в компанії культуру коучингу. Працівники можуть стати сертифікованими коучами, приєднатись до професійної спільноти та надавати послуги коуча своїм колегам.

Ми часто спостерігаємо, як ті, хто колись прийшов у IT Академію початківцем, згодом зростають та починають самі навчати інших. Таким чином коло замикається, й утворюється повноцінна екосистема знань.

Також в останні кілька років ми почали брати участь в українських та міжнародних рейтингах, щоб зрозуміти, як наші навчальні можливості оцінять ззовні. Наш корпоративний університет отримав низку нагород. Ми цінуємо таке визнання — воно дає зрозуміти, що ми рухаємося в правильному напрямку.

Що далі

У нас амбітні плани. Компанія зростає, додає до свого портфоліо нові сервіси. А тому наша задача — готувати спеціалістів, які зможуть прийняти ці виклики. 

Плануємо робити акцент на віддалених форматах навчання. До прикладу, нещодавно ми додали у портфоліо більше 10 000 навчальних рішень від Udemy Business. Якщо до пандемії не всі були готові вчитися онлайн, то зараз таке навчання стало звичним. Перевага віддалених курсів у тому, що їх легше масштабувати. Ми не прив’язані до однієї локації й можемо одночасно навчати людей з різних міст чи навіть країн. 

Щодо напрямків програм, у фокусі лишатимуться технологічні програми. Також постійно зростає попит на лідерські програми бізнес-школи та міжкультурні комунікації. Все більш актуальним також стає навчання хмарним технологіям.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук