За даними платформи «Опендатабот», цьогоріч в Україні зафіксували рекордне зростання ФОПів. Кількість підприємців збільшилася на 85 000 і досягла майже 2 млн. Якщо ви вирішили почати бізнес та пов’язати його з фудіндустрією, тримайте підбірку ідей від Світлани Котенко, співвласниці foodexhub, icefood, foodbanka, експертки харчових звичок.
Їжа «ready to eat» — готові заморожені страви
Від напівфабрикатів такий формат відрізняється тим, що споживачам пропонують готові раціони: супи, гарніри та десерти, які пройшли шокову, тобто миттєву, заморозку. Готуються такі страви кілька хвилин, а смакують, як домашні.
Обсяг ринку з виробництва готової їжі та страв в Україні (зокрема тривалого зберігання у замороженому чи консервованому вигляді) у 2020 році збільшився порівняно з 2019 роком на 8,5% та склав 8,7 млрд. грн. Піковим за обсягами реалізованої продукції став 2019 рік, коли український ринок підріс на третину.
Аналітики Astute Analytica прогнозують, що у 2022-2027 роках ринок заморожених продуктів харчування (Frozen Food Market) зростатиме з CAGR (темпом зростання) у 6,77%. Дані взяті зі звіту «Аналіз ринку сервісів готової їжі та напівфабрикатів Києва», який підготував фінансовий експерт компанії «Якість гарантовано» на індивідуальне замовлення icefood.
Власний бренд готових заморожених страв мені та брату вдалося запустити на карантині всього за 9 днів, перший логотип намалювали на серветці, а вже через кілька тижнів з’явився сайт та перші замовлення.
Нові продукти, глобальний попит на які стрімко зростає
Це веганьске м’ясо, рослинне молоко та напої, які імітують смак алкоголю, але не містять його в складі:
- «М’ясо без м’яса» — першопрохідцем формату є американська компанія «Beyond Meat», яка вивела на ринок котлети і стейки на основі рисового протеїну, бобових та каноли. В Україні cхожі продукти пропонує бренд «Eat me At». За даними Forbes, McDonald’s і KFC вже з нового року почнуть продавати безм’ясні бургери, тож перспективність цього напрямку тільки зростатиме.
- «Рослинне молоко» — нам відомі соєве, кокосове, мигдалеве та безлактозне молоко, але вже найближчим часом цей перелік поповнить картопляне. Китай та Швеція вже виробляють напій, але в Україні ця ніша поки не зайнята.
- Безалкогольна альтернатива — американський продуктовий гігант Whole Foods повідомляє, що міленіали обирають напої зі смаками віскі, джину, які не містять спирту, тож українським виробникам також варто звернути увагу на цей тренд.
Здорове харчування для домашніх тварин
Ми свідомо обираємо корисну їжу не тільки собі, а й чотирилапим улюбленцям. Щоб освоїти цей ринок, достатньо запропонувати сам продукт і персоналізований підхід. Американці з The Farmer’s Dog пропонують обрати раціон для песика, вказавши на сайті рівень активності, вік, вагу та породу. Корм, який підходить за складом, доставляють додому з етикеткою, на якій вказане ім’я собаки. На українському ринку є схожий формат — Fresh Dog Food, але це геть не означає, що ви не зможете стати гідним конкурентом.
Онлайн-кав’ярня
Порада започаткувати кавовий бізнес у 2022 році звучить як жарт. Утім, онлайнова складова цього напрямку в Україні зірок з неба не хапає. Ви можете обсмажувати каву та продавати зерна онлайн, надавати послуги з сервісу, наприклад, обслуговування кавових машин тощо. Попит на каву зростає щороку, а поріг входу до цього бізнесу досить невисокий.
«Театралізована їжа»: dinner show та перформанси
Великі мережеві кінотеатри вже давно запустили модель, яка поєднує перегляд фільмів з послугами ресторану. Утім, це не єдина з можливих варіацій. Наприклад, формат dinner show передбачає симбіоз театру, концерту та високої кухні. Глядачів обслуговують актори, страви набувають незвичних форм та подаються в особливий спосіб.
Після пандемії бажання отримати щось екстраординарне посилюється, тому їжа та розваги будуть існувати нерозривно. І є всі шанси, що з нового року в нас з’явиться повноцінний ринок, що пропонує такий гастрономічний досвід.
Послуги барбекю та кейтерингу
З початком пандемії ринок святкових подій та спецзаходів стрімко обвалився, та наприкінці 2021 ситуація почала вирівнюватися. Питання, як та чим нагодувати гостей, постало знову, але знайти компанію, яка б могла якісно та оперативно закрити потребу наразі складно знайти. Якщо ви хотіли зайняти цю нішу або повернутся на ринок — саме час.
Цікавим є і той факт, що дрібні підприємці з невеличких міст України почали пропонувати послуги «шашличника на виїзді» — це коли вам і замаринувати, і багаття розпалити, і м’ясо посмажити. Оскільки більшість корпоративів у теплу пору року переїхали на вулицю, таких винахідливих фахівців замовляють невеликі корпоративні клієнти.
Бізнес дитячого харчування
Глобальний ринок дитячого харчування привабливий, оскільки цьогоріч він сягнув $76,48 млрд. Прогресивні батьки прагнуть купувати продукцію без консервантів, цукру, синтетичних наповнювачів та штучних барвників. Доречною виглядає ідея запуску власного бренду дитячого харчування. Перед масовим виробництвом можна протестувати рецепти на сім’ї та друзях з дітьми, щоб отримати зворотний зв’язок.
Окрім того, в Україні бракує унікальних форматів закладів громадського харчування, орієнтованих саме на дітей. Один з вітчизняних ресторанів запустив у себе робота-офіціанта. Цю ідею можна використати для власного тематичного кафе, наприклад.
Виробництво соусів
Відомий продюсер зі США має YouTube-шоу під назвою Hot Ones. Його суть зводиться до того, що зірки дають інтерв’ю, дегустуючи гострі та пікантні соуси. Ринок кетчупів, заправок та різноманітних пряних заправок обвалився в Україні ще у 2013 році, зокрема, через те що в масовій свідомості сформувалася стійка думка про шкоду таких продуктів.
Промислові виробники справді часто зловживають ароматизаторами, штучними барвниками та занадто специфічними смаками, які насторожують споживачів. Утім, це ідея фікс для фермерських господарств та локальних виробників, оскільки довіра до якості їхньої продукції значно вища, аніж до промислового пакетованого соусу з консервантами.
Фуд-траки і «пересувний фаст-фуд»
Культура швидкого перекусу прийшла до нас з-за океану. Та український ринок донедавна обмежувався локальними «кіосками» з хот-догами, кебабами чи шаурмою. Американці ж уже давно пішли далі, залучивши до такого бізнесу пересувні кухні на колесах.
З одного боку, це допомагає розширити географію ринку та протестувати різні аудиторії (можна поїхати на сусідню вулицю чи навіть до іншого міста). А з іншого — меню вашого ресторану на колесах можна гнучко трансформувати: бутерброди, сезонні закуски, бургери чи навіть салати. До того ж зручно подорожувати за фестивалями чи масовими святами, де буде багато охочих до перекусу людей.
Dark kitchen та dark store
У великих містах України уже з’явилися так звані «чорні» кухні. По суті, це виробництва, які готують та доставляють їжу додому, але не мають фізичного закладу, де клієнти можуть з’їсти замовлені страви. Формат набув популярності, бо вигідний рестораторам скороченням витрат на виробництво, а споживачам — зниженими цінами.
У 2022 році таких кухонь стане ще більше, і вони будуть не просто боротися один з одним, але й почнуть переманювати гостей з «великих» ресторанів.
Нашу кухню, де ми з 2014 року готуємо раціони здорової їжі Food Ex і заморожені готові до вживання страви ice food, тепер теж можна назвати dark-kitchen.
«Ідея створити формат готових заморожених продуктів прийшла до мене напередодні Різдва. Дуже хочеться, щоб у новому 2022 році український фуд-ринок зростав, надихався та запускав нові унікальні продукти та формати»
Світлана Котенко, співвласниця foodexhub, icefood, foodbanka, експертка харчових звичок