З нового року набув чинності закон про те, що фізособи-підприємці другої-четвертої групи «спрощенки» повинні використовувати реєстратори розрахункових операцій — фізичні касові апарати або ж спеціальні програми, які передають звіти про розрахунки в податкову. 

Це мало трапитися ще у квітні минулого року, але тоді обов’язкові РРО відтермінували до січня через карантин. До сьогодні ФОПи зареєстрували понад 240 000 касових апаратів. У перші тижні нового року програми давали збої через навантаження, тож деякі підприємці, побоюючись штрафів, вимушено відмовлялися від оплати картою і тимчасово переходили на кеш. 

З якими труднощами зіткнувся бізнес при встановленні апаратів, як працювали РРО в перші дні нововведення і як проходить робота зараз — розповіли AIN.Business офлайн та онлайн-підприємці, а також представник платіжної платформи, що розробила безкоштовний ПРРО для своїх клієнтів.

Нія Нікель, співзасновниця студії яскравого фарбування волосся Priton Krasy та PR-групування «Знать!»

Чесно кажучи, ми сподівалися, що обов’язкові РРО знову відкладуть до 2023 року, адже карантин — не найкращий час для впровадження додаткових ускладнювальних рішень для малого бізнесу. Враховуючи, що студії краси не підпали під сфери, яким надавали фінансову псевдодопомогу, це взагалі схоже на знущання. 

Нія Нікель. Фото: FB

У карантин ми не працювали за зачиненими дверима, не їздили до клієнтів на домівки під час жорстких обмежень і втратили якусь частину клієнтів, але точно не втратили гідності та поваги до закону. Ми за касові апарати та прозорість економіки, просто, на наш погляд, нині не слушний час для цього. 

Як готувалися

Зараз у нас працює програмний реєстратор від Fondy, щодо звичайного касового апарату — ми на стадії впровадження і навчання працівників. Це складний момент, адже маленькі студії не можуть собі дозволити окремого касира, а майстри — творчі особистості, які з цифрами не надто дружать. До карантину в нас був бар з РРО (підакцизні товари). Майстри не мали з ним справи, тому команда не готова.

Думаю, ми точно отримаємо кілька штрафів за неправильну фіскалізацію. Ми готові платити за помилки, але вважаємо, що система занадто складна, інфраструктура не адаптована до такого рішення. 

Фото: Priton Krasy / FB

Умовно той самий «Приват», що має термінали і розробляє вмонтований у термінал РРО, міг би сильно спростити такі операції. Та щонайшвидше він презентує його навесні. Аналогічно з іншими еквайрами та банкінгами. Я вважаю, що держава має співпрацювати з такими бізнесами і впроваджувати РРО тоді, коли бізнеси готові до цього хоча б технічно. 

Як працював РРО в перші дні нововведення

Дія впровадження почалася 1 січня. Ми взяли відпустку студії до 4 січня та намагалися підключити ПРРО. У нас були складнощі, бо ключі та сертифікат некоректно відображалися в базі. Через це довелося закрити інтернет-магазин та перенести записи клієнтів. З 8 січня почали працювати. Знаю, що в багатьох усе лежало: це ще раз доводить, що інфраструктура не готова. 

Як зараз проходить робота з РРО 

Дуже туго. Пам’ятаєте картину, де козаки пишуть листа? Де всією гурбою вигадують, що робити? Отак і ми пробиваємо чеки. Замість очікуваної відпустки ми всі розбиралися, як не потрапити на штраф, підключити, пробивати тощо. У часи невизначеності, від якої потерпають і люди, і бізнеси, єдиний правильний шлях — підтримка морального духу та мотивація. Поки це тільки ускладнення і до того складної ситуації.

Андрій Бігленко, засновник бренду українських в’ялених помідорів, співвласник онлайн-магазину UkrTomat

Думаю, поки не скасують такі високі податки в нашій країні, нічого хорошого нам, підприємцям, не бачити. Якщо порахувати, то загалом українець зі свого заробітку 64% віддає державі. Ніколи ніякий держслужбовець не використає ці гроші так ефективно, як зміг би підприємець, бо підприємець сам їх заробляє.

Андрій Бігленко. Фото: FB

Як готувалися

До обов’язкових реєстраторів ми почали готуватися давно. Пробували ще в січні минулого року, потім були спроби навесні та восени. На початку листопада вже хотіли поставити, купили термопринтер за 3000 грн, обрали комерційне ПРРО. Процес виявився досить складним. Важко поставити цю програму на комп’ютер так, щоб вона працювала. 

У мене друг програміст допомагав підключити. Він витратив тиждень-два, поки прочитав ці інструкції, і то ледве розібрався. Система видає помилки, які ми усували на здогадках. Якби не він, я б зроду сам не розібрався. А якби наймав додаткового спеціаліста, запуск РРО обійшовся б дуже недешево — з усім у десятку точно. 

Проблема також у тому, що ПРРО треба подружити з іншими бухгалтерськими програмами та інтегрувати в систему обліку. Інакше доводиться вбивати вручну, а це не зручно, коли йде потік замовлень. Не всі програми вийде адаптувати під себе: наприклад, від безкоштовного реєстратора, розробленого ДПС, ми відмовилися. Програма проста і виконує лише базові функції.

Як працював РРО в перші дні нововведення

Був день, коли програма перейшла в офлайн режим. Так вона зберігає дані, щоб передати їх, коли з’єднання з податковою відновиться. На такі збої в нас, підприємців, є 36 годин, щоб усе полагодити і продовжити передавання звітів. А якщо щось сталося із сайтом податкової, якщо це проблема з їхнього боку, то чому я повинен за це відповідати?

Як зараз проходить робота з РРО 

Зараз все відпрацювали — і начебто робота налагодилася. Та залишається ще купа нюансів. На мій погляд, система влаштована так, щоб було багато людського фактору: просто забудеш натиснути на кнопочку — отримуй штраф. 

Максим Козенко, СТО міжнародної платіжної платформи Fondy

Як готувалися клієнти

Переважна більшість почала підключатися напередодні Нового року. Підприємці до останнього розраховували, що законопроєкт все ж не впровадять для окремих категорій, як це було в першу хвилю фіскалізації. Та цього не відбулося, тому 28-29 грудня всі кинулися реєструватися. Через це виникали технічні складнощі як в окремих реєстраторів на ринку, так і в податкової.

Статистика відвідування наших сторінок з інформацією про ПРРО свідчить, що десь за два місяці до моменту Х кількість відвідувань щотижня динамічно зростала. Пік припав на останній тиждень грудня, наступний був на початку січня. Зацікавленість точно триматиметься на високому рівні ще впродовж року, адже хтось приходитиме в онлайн, хтось змінюватиме групу оподаткування тощо.

Максим Козенко

Як працювала система в перші дні після Нового року 

Деякі клієнти хвилювалися через платежі, що не фіскалізувалися: або ж із реєстрацією спізнилися, або вона ще не була завершена, коли йшли транзакції. Хтось вирішив призупинити онлайн-платежі, але таких було небагато. Усі розуміли, що краще фіскалізувати платежі пізніше, аніж не фіскалізувати зовсім. Усе ж таки штрафів за технічні несправності немає, а от за недотримання закону про РРО — до 150% від вартості товару/послуги.

У нас не було проблем навіть у піковий момент, адже ПРРО ми запустили ще в середині 2020 року. Так, збільшилося навантаження на техпідтримку (а процес інтеграції ПРРО дійсно непростий із погляду дотримання всіх бюрократичних вимог), але ми мобілізували ресурси.

Як проходить робота з ПРРО зараз

Адаптаційний період: усі вчаться працювати з ПРРО та звіряти бухгалтерію. Якщо в клієнтів є запитання щодо нормативної бази, ми скеровуємо їх до партнерів із перевіреною юридичною експертизою. Робота проходить у штатному режимі.